InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Reisbestemmingen in Nepal

Reisbestemmingen in Nepal

Reisbestemmingen in Nepal Sinds de grenzen van Nepal in 2010 open gingen voor toerisme, is Nepal als reisbestemming aantrekkelijk geworden. Nepal is erg divers, kent veel cultuur en de inwoners zijn zeer vriendelijk. Bovendien is het klimaat gunstig om te reizen het grootste gedeelte van het jaar. Welke bezienswaardigheden in Nepal zijn echt de moeite waard om te bezoeken?

Kathmandu

De hoofdstad van Nepal is Kathmandu. De stad is erg chaotisch, de wegen zijn veelal onverhard en er is veel stof en vervuiling in de lucht. Om deze redenen is niet iedereen een groot fan van de hoofdstad, maar de toeristenwijk Thamel is voor velen wel een interessant stadsgedeelte dat een bezoek waard is. Het is heel erg gefocust op toeristen, met veel winkels en eetgelegenheden. Bovendien is het een prima uitvalsbasis om de rest van het land te verkennen en de perfecte plek om souvenirs te kopen.

Kathmandu kan lastig zijn om met de lokale bus te bereizen, maar naar de grotere plaatsen zijn wel toeristenbussen en er zijn ook veel taxi's die met afdingen heel goed betaalbaar zijn. Ook kunnen activiteiten zoals paragliden, raften en trekkings vanuit Kathmandu worden georganiseerd.

Chitwan

Het gebied Chitwan ligt ongeveer vijf uur rijden ten zuiden van Kathmandu en heeft een groot nationaal park, dat jaarlijks veel bezoekers trekt. Er zijn mogelijkheden om een safari te doen: per kano, per jeep, per olifant of te voet. Er zijn veel verschillende diersoorten te vinden in het park, waaronder neushoorns, Bengaalse tijgers, herten, wilde honden en veel soorten vogels. Indien je naar het zuiden gaat is een bezoek aan het National Park iets om niet over te slaan.

Pokhara

Pokhara is de stad voor de actievelingen, maar ook een plek om na de activiteit tot rust te komen. De stad ligt rondom een prachtig groot meer. Er zijn hier veelal mensen te vinden die gaan trekken, net terugkomen van een trekking en paragliders. Ook een rafting tour is te organiseren vanaf Pokhara. Pokhara heeft dan ook, net als Kathmandu, veel VVV-kantoren waar allerlei tours en activiteiten geboekt kunnen worden.

Een trekking naar het Annapurna gebied kan het beste worden gestart uit Pokhara. Het is mogelijk daar zelf heen te gaan of een gids te huren voor een aantal dagen. Het startpunt voor de trekkingen is per lokale bus te bereiken en is op ongeveer twee uur rijden van Pokhara. De stad zelf is aanzienlijk rustiger dan Kathmandu en je vindt er veel leuke winkels en eetgelegenheden. Een zeer interessante plek is The Freedom Café, dat bestaat uit losse hutjes met vitrage, wat een zeer intieme sfeer creëert. Daarnaast is er vaak live muziek en is het eten zeer betaalbaar.

Bhaktapur

Bhaktapur ligt ten oosten van Kathmandu, niet ver daarvandaan. Bhaktapur kent veel cultuur, mooie tempels en is een prachtige stad om te zien. Dankzij de fijne sfeer en de indrukwekkende gebouwen is het zeer aan te raden een paar dagen de stad te bezoeken. De Buddhist en Hindu cultuur vieren hier hoogtij. Er wordt entreegeld gevraagd, maar dat is het meer dan waard om wat tijd door te brengen in deze stad. Velen bezoeken Bhaktapur als daguitstapje vanuit Kathmandu.

De diversiteit van Nepal

Al met al is Nepal een zeer divers land met verschillende bezienswaardigheden en veel interessante activiteiten. Omdat Nepal twee religies huisvest: Hindoeïsme en boeddhisme, bevat het land een brede cultuur en er zijn veel verschillende landschappen. Op die manier kan Nepal interessant zijn voor actievelingen die willen trekken, maar ook voor degenen die op zoek zijn naar meer spiritualiteit.
© 2015 - 2019 Leningexpert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.nepalonline.nl/informatie-nepal.htm
  • http://www.backpackeninazie.nl/backpacken-nepal/bezienswaardigheden-nepal/

Reageer op het artikel "Reisbestemmingen in Nepal"

Infoteur: Leningexpert
Gepubliceerd: 27-03-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!