InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Magische natuur in Spanje: de grotten van Drach

Magische natuur in Spanje: de grotten van Drach

Magische natuur in Spanje: de grotten van Drach In Porto Cristo, een van de belangrijkste toeristische steden in de Balearen, in de gemeente Manacor bevindt zich het achtste wereldwonder. Dit is wat de mensen uit Mallorca tenminste zeggen over de grotten van Drach. Deze grotten zijn van een grote schoonheid en hebben een rijke geschiedenis. Ben je nieuwsgierig? Dan is dit bezoek een onvergetelijke ervaring.

Algemene informatie

De Grotten van Drach zijn gelegen aan de oostkust van Mallorca. Deze werden al in de Middeleeuwen bekend en de naam "Drach" werd voor het eerst gedocumenteerd in 1632 in het boek "Geschiedenis van het Koninkrijk van Mallorca". Drach betekent "draak" in het Mallorquins en men vertelde dat het geluid van de golven tegen de kust herinnerde aan het "gebrul" van dit mythologische dier.
De Grotten van Drach zijn vier grote grotten en zonder twijfel de meest bekendste bezienswaardigheid van het eiland Mallorca. Ze hebben een horizontale lengte van ongeveer 2500 meter en een diepte op het maximale niveau van 25 meter onder het oppervlak. De vier grotten, genaamd Cova Negra, Cova Blanca, Lluis Salvador Cova en Cova dels francesos zijn met elkaar verbonden. Er zijn meer dan 250 treden die leiden tot verschillende niveaus binnen de grotten. De grotten verbergen een groot ondergronds meer, het meer van Martel, dat wordt beschouwd als een van de grootste ondergrondse meren ter wereld met een lengte van 177 meter en breedte van 30 meter.

De bezoeken vinden in groepsverband plaats, maar worden niet begeleid en duren meestal ongeveer een uur. Je kunt geen foto's of video's maken in de grotten, maar er is een winkel bij de uitgang waar souvenirs gekocht kunnen worden. Aan de buitenkant van de grotten is een schaduwrijke plek waar prachtige pauwen rondlopen.

De rondtoer

De tour begint, door te voet te gaan, langs de "Badkamers van Diana", gevolgd door "de Betoverde Stad" en "de Besneeuwde berg". Je zult de hele tour genieten van de magie en het mysterie rond de grotten; met stalactieten die aan het plafond hangen en stalagmieten die uit de grond groeien. Als je nog nooit een grot eerder hebt bezocht, zul je gefascineerd zijn door de grote en scherpe rots "naalden" boven je hoofd. Zodra je de oever van het meer van Martel bereikt zul je genieten van een mooie boottocht. Tijdens de boottocht wordt meestal een kort concert van klassieke muziek aangeboden en een reeks van lampen probeert op een magnifieke wijze de zonsopgang na te bootsen in het meer.

Het ontstaan van de grotten van Drach

Deze grotten werden gevormd door de werking van het water in de Middellandse Zee en sommige deskundigen zijn van mening dat dit kan worden herleid tot het Mioceen tijdperk (23,03 tot 5,333 miljoen jaar geleden), een divisie van de geologische tijdschaal waarin zich de groei van bergkammen en bergen voldeed als ook de vorming van sedimenten en bekkens door orogenesis, erosie en storing en beweging van tektonische platen. Waterfilteringen hebben de formaties binnenin gevormd, samengesteld uit calciumcarbonaat met mineralen afkomstig van de oppervlakte. Hierdoor zijn verschillende kleur nuance waar te nemen en is een prachtige erfenis achtergelaten.

De groei van stalactieten en stalagmieten

De grotten van Drach hebben een karsistisch reliëf. Hier zijn stalactieten ontstaan door de reactie van kooldioxide opgelost in het regenwater op de kalksteen dat bijna volledig samengesteld is uit calciumcarbonaat. Als gevolg van deze chemische reactie ontstaat calcium bicarbonaat, een zeer oplosbare stof in water. Wanneer op het het dak van de grot waterdruppels ontstaan, vindt een omgekeerde reactie plaats: kooldioxide ontsnapt en op het punt waar het calciumcarbonaat naar beneden druppelt beginnen zich kalkafzettingen te vormen. Stalagmieten worden daarentegen gevormd door de waterdruppels die op de grond vallen en oplossen op het kalksteen. De groei van de stalactieten is ongeveer 1 cm. elke 100 jaar. Ze groeien dus meestal boven de stalactieten en zullen uiteindelijk samenkomen en kolommen vormen.

Een beetje geschiedenis

De Grotten van Drach waren al in de middeleeuwen bekend, en in 1880 werden ze verkend door M.F. Will en in 1896 ontdekt door de Franse speleoloog genaamd Eduardo Martel. Koning Jaime I had opdracht gegeven aan een squadron van zijn soldaten om op zoek te gaan naar een vermoedelijke schat verborgen door Moorse piraten. Het is bekend dat de schat gevonden is maar niemand heeft ooit de mogelijkheid gehad om deze te zien.
Tussen 1922 en 1935 werd de grot geconditioneerd om te kunnen worden bezocht met een nieuwe toegangspoort, nieuwe paden en trappen maar vooral, met de realisatie van elektrische verlichting ontworpen door ingenieur Buigas.

Overige informatie

  • van 1 november tot 31 maart: 10:45 h, 12:00 h, 14:00 h en 15:30 h.
  • van 1 april tot 30 oktober: 10:00 h, 11:00 h, 12:00 h, 14:00 h, 15:00 h, 16:00 h en 17:00 h.
  • gesloten d.d. 25 december en 1 januari
  • entree 12 per persoon. Kinderen tot 7 jaar gratis
  • Adres: Cuevas Ctra 07680 - Porto Cristo - Mallorca (Baleares) Spanje.
  • telefoon (+34) 971 820 753
  • E-mail cuevasdeldrach@cuevasdeldrach.com
© 2014 - 2019 Unpais, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Appartementencomplex Parque Mar op het eiland MallorcaAppartementencomplex Parque Mar op het eiland MallorcaVolg mij naar het eiland, een eiland waar altijd rust heerst, waar de mannen nooit haast hebben en de vrouwen nooit oud…
Grotten en DruipsteengrotGrotten en DruipsteengrotHoe ontstaan grotten precies? Hoe diep kunnen grotten zijn? Waar kun je ijsgrotten vinden? Wat is een druipsteengrot, he…
De grotten van FriouatoDe grotten van FriouatoMarokko is een land met veel en bijzonder natuur schoon. Voor de meesten van ons, maar ook voor veel van de marokkanen z…
De 148 parels van de BalearenDe Balearen zijn een eilandengroep in de Middellandse Zee, gelegen ten oosten van het Spaanse vasteland. Ze zijn als een…
Het Müllerthal, een prachtige natuur vlakbij NederlandHet Müllerthal, een prachtige natuur vlakbij NederlandHet Müllerthal ligt in Luxemburg en staat bekend op zijn spectaculaire natuur. Er zijn prachtige rotsformaties, kronkele…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: No, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://www.cuevasdeldrach.com
  • http://mundobioblogo4a.blogspot.nl
  • http://mallorcaycultour.wordpress.com
  • Afbeelding bron 1: Click mallorca.com, Flickr (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Magische natuur in Spanje: de grotten van Drach"

Infoteur: Unpais
Gepubliceerd: 09-10-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!