InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Subtropen in het Zeeuwse Fort den Haak

Subtropen in het Zeeuwse Fort den Haak

Op een regenachtige zomerdag naar buiten kijkend met een vest aan omdat het fris is kan een verlangen bestaan naar een subtropisch klimaat. Het hoeft niet meteen een hittegolf te zijn maar een gemiddelde van 22 graden, zoals in een subtropisch klimaat, is toch wel aangenaam. Op zo´n warme dag is het extra heerlijk om een middag te vertoeven in een tuin met subtropische planten. In het Zeeuwse Vrouwenpolder is een klein stukje subtropen naar Nederland gehaald. Dichtbij het Veerse meer en onder invloed van de golfstroom van de Westerschelde ligt in een uiterst gunstig klimaat voor Nederlandse begrippen de subtropische tuin Fort den Haak met palmen, planten en struiken uit het verre zuiden.

Oorsprong naam Fort den Haak

De tuin is genoemd naar het natuurgebied met dezelfde naam waarin de tuin gelegen is. Dat natuurgebied kent duinen, graslanden, poelen en struweel en dankt zijn naam aan de voormalige schans Fort den Haak die ooit diende als verdediging tegen de mogelijke komst van de Spanjaarden. Het gebied staat bekend om planten als de zeebies en zeegroene zegge en ook komen er orchideeën, driedistel en zeldzame paddenstoelen voor.

Mediterrane sfeer al vanaf de opening

In de tuinen van Fort den Haak bevinden zich waterpartijen en een heuse waterval van zes meter hoog die het gebied boeiend maken en waardoor een mediterrane sfeer wordt opgeroepen. Een aantal zitjes en een grote grasweide zorgen er voor dat het op rustmomenten tijdens een rondwandeling goed toeven is. Al vanaf de opening op 1 april biedt de tuin veel mooie plekjes met ontluikende natuur. De mimosa staat op dat moment al in weelderige bloei.

Interessant voor fotografen

Voor fotografen is het seizoensbegin al interessant met talrijke mogelijkheden voor mooie composities en natuurdoorkijkjes omdat alles nog niet volledig begroeid is. Details van bomen en planten die nog geheel zichtbaar zijn kunnen met een macrolens tot verrassende opnames leiden. Verder in het seizoen biedt de tuin een voortdurende afwisseling van kleur totdat herfsttinten het afscheid van de zomerse pracht en praal aankondigen en de tuin op 1 november wordt gesloten.

Gunstig klimaat voor subtropische tuin

Fort den Haak ligt op een gunstige plek van Zeeland omdat het klimaat daar milder is dan elders in het land door de invloed van de Noordzee, de Oosterschelde en het Veerse Meer. Het klimaat is vergelijkbaar met dat van Zuid-west Engeland. Maar toch hebben de subtropische bomen en planten een tijd nodig om te acclimatiseren en vergen veel specialisme en zorg.

Allerlei soorten bomen en planten uit subtropen

De bomen en planten in het park zijn allemaal authentiek. Bezoekers vinden er een palmenboulevard met verschillende soorten palmen, vijgen, cipressen, mimosa’s, bananenbomen, citrusbomen, witte en zwarte moerbeibomen, judasbomen, steeneiken, olijfbomen, cactussen en talrijke vetplantsoorten. In een bescheiden volière vliegen kaketoes en er is een dierenhoek met onder meer nandoes, bokjes en ganzen.

Openingstijden en andere informatie

De tuin Fort den Haak is geopend van dinsdag tot en met zondag en tweede Paasdag en tweede Pinksterdag van 10.00 tot 17.00 uur. Van 1 juli t/m 31 augustus is de tuin ook op maandag geopend. De entree komt ten goede aan het onderhoud van de tuin welke zeer arbeidsintensief is. Picknicken is in de gehele tuin toegestaan maar de oranjerie biedt ook mogelijkheden voor een natje en een droogje. Op aanvraag kunnen rondleidingen worden verzorgd vanaf vijftien personen. Ook vinden er af en toe concerten en andere activiteiten plaats. De tuin is ook erg in trek bij trouwlustigen die een bijzonder decor willen voor hun bruidsreportage.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Fortdenhaak.n
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Subtropen in het Zeeuwse Fort den Haak"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 18-04-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Tropen en subtropen
Schrijf mee!