InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Het 9/11 Memorial in New York

Het 9/11 Memorial in New York

Het 9/11 Memorial in New York 11 september 2001 is een datum die altijd in ons geheugen zal zijn gegrift als de dag waarop het World Trade Center in New York instortte door een terroristische aanslag. De plek waar de Noord- en Zuidtoren stonden is nu ingericht als een serene plek waar de aanslagen herdacht kunnen worden door iedere bezoeker.

11 september 2001

Bijna drieduizend mensen komen om het leven in een van de vreselijkste aanvallen van terrorisme ooit. Twee vliegtuigen boren zich in de WTC torens in New York. De beelden van deze aanslag gaan de hele wereld over en zijn ook nu nog steeds schokkend. Het is te gruwelijk voor woorden dat zoiets echt gebeurd is. Een gebeurtenis om nooit te vergeten.

Het veranderde niet alleen het stadsgezicht van New York maar ook het wereldbeeld. De 'oorlog' tegen terrorisme werd een feit.
De aanslagen worden ieder jaar herdacht door de vele nabestaanden. De tijd gaat verder voor de wereld, maar Amerika heeft met deze herdenkingsplek gezorgd voor een blijvende herinnering aan de ramp. Opdat we nooit vergeten wat mensen elkaar kunnen aandoen. Deze bijzondere herdenkingsplek ligt in de schaduw van de nieuwe WTC-toren, ook wel de Freedom Tower (foto) genoemd, en zal op iedere bezoeker een diepe indruk zal maken.

Ontwerpwedstrijd

In 2003 werd er een ontwerpwedstrijd uitgeschreven om een ontwerp te maken voor een nationale herdenkingsplek. Er werden in totaal 5201 ontwerpen ingediend uit 63 verschillende landen. Het winnende ontwerp is van de architecten Michael Arad en Peter Walker. De naam van het ontwerp is 'Reflecting absence', vrij vertaald 'reflectie van gemis'. Na een lange periode van politieke besluiten en bouwwerkzaamheden ging het Memorial op 12 september 2011 open voor het grote publiek, een dag na de tiende 'verjaardag' van de aanslagen.

Het 9/11 Memorial

Het Memorial ziet eruit als een park en ligt op de plek waar de WTC-torens stonden tot 11 september 2001. Centraal zijn twee grote waterbakken die op de plaats liggen waar de Noord- en Zuidtoren stonden. De waterbakken hebben dezelfde omtrek als de torens hadden en voelen zowel enorm groot als relatief klein aan. Ze worden continue gevuld met water dat vervolgens als een waterval naar beneden stort.

De waterbakken zijn omlijst met panelen waarin alle namen zijn gegraveerd van de mensen die die dag het slachtoffer werden van de terroristische aanslagen. Zowel de namen van de mensen die om het leven kwamen in de torens, als de namen van de mensen in de vliegtuigen en de mensen die die dag omkwamen bij de aanslagen op het Pentagon en in het neergestorte vliegtuig in Pensylvania. Ook de namen van de slachtoffers van eerdere aanslagen op het WTC zijn vermeld.
Op een aantal van de namen kun je verse witte rozen aantreffen. Deze worden achtergelaten door familieleden en vrienden van de slachtoffers op hun verjaardagen. Bij tien van de slachtoffers kun je de trieste zin 'and her unborn child' aantreffen. Deze vrouwen waren op het moment van de aanslagen zwanger.

Er wordt nog steeds gebouwd in de directe omgeving van het Memorial. Uiteindelijk zal het hele parkje omgeven zijn door nieuwe WTC-gebouwen.

Survivor Tree

Er staan honderden bomen en vele bankjes om even op te zitten en te reflecteren. Een van de bomen wordt de 'Survivor Tree' genoemd, oftewel de overlevingsboom. Deze boom werd in oktober 2011 onder het puin ontdekt en had nog maar een levende tak. De boom werd herplant en intensief verzorgd. Het feit dat de boom het gered heeft, wordt door velen gezien als een symbool van hoop en wedergeboorte. In december 2010 werd deze boom teruggeplaatst op de World Trade Centergrond. De boom was inmiddels al tien meter hoog.

Toegang

De toegang tot het Memorial is gratis. Er kunnen wel lange rijen staan voor de ingang. Het staat bezoekers vrij om een donatie te doen als ze hun gratis kaartje ontvangen. In ruil voor een donatie van tien dollar ontvangt men een gratis polsbandje. De beveiliging voor je naar binnen mag is streng en gelijk aan de veiligheidscontrole op vliegvelden. Tassen worden gescand en iedereen moet door een metaaldetector.

Museum

Het 9/11 museum opent de deuren op 21 mei 2014. Het museum zal het belangrijkste instituut zijn om de gevolgen van 11 september te onderzoeken en de impact van de gebeurtenissen blijvend vast te leggen. Het museum heeft 110.000 vierkante meter tentoonstellingsruimte en bevindt zich in het archeologische hart van de World Trade Center. In het museum zal het verhaal van 9/11 verteld worden door middel van multimedia displays, archieven, verhalen en een verzameling van monumentale en authentieke artefacten. Het leven van elk slachtoffer van de aanslagen van 2001 en 1993 zal worden herdacht en bezoekers krijgen hierdoor de kans om te leren over de mannen, vrouwen en kinderen die stierven.

Meer informatie over openingstijden en toegangsprijzen is te vinden op de website van het museum. Tickets zijn ook van te voren online aan te schaffen. Iedere dinsdag is het museum gratis toegankelijk van 17:00 uur tot 20:00 uur.
© 2014 - 2019 Carientouwen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
New York: Wat te zien op Wall Street en in China TownNew York: Wat te zien op Wall Street en in China TownNew York is een stad met veel verschillende stadsdelen. In elk van deze stadsdelen zijn er zeer veel verschillende bezie…
The Sphere: voor en na de aanslagen van 11 september 2001The Sphere is een grote bronzen sculptuur in de vorm van een bal op een voetstuk van zwart graniet gemaakt in 1971 door…
New York City een paradijs voor bezoekersNew York City een paradijs voor bezoekersNew York City, ook wel genoemd de stad die nooit slaapt, en bekend als the Big Apple, herbergt een populatie van ongevee…
Wolkenkrabbers in de VSDe Verenigde Staten zijn jarenlang het land geweest waar je de hoogste gebouwen ter wereld kon vinden. Het Empire State…
Vier eeuwen betrekkingen tussen Nederland en de VSVier eeuwen betrekkingen tussen Nederland en de VSIn 2009 word herdacht dat Henry Hudson, een Engelsman in dienst van de VOC New York vond. Hij wilde naar Indie, probeerd…
Bronnen en referenties
  • Website van 9/11 memorial https://www.911memorial.org/about-memorial
  • Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/National_September_11_Memorial_%26_Museum#Design_2

Reageer op het artikel "Het 9/11 Memorial in New York"

Infoteur: Carientouwen
Gepubliceerd: 19-05-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!