InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De museumjaarkaart voor kinderen

De museumjaarkaart voor kinderen

De museumjaarkaart voor kinderen De museumjaarkaart voor kinderen is een uitkomst als je af en toe naar een (populair) museum gaat met je kinderen. Musea bedenken steeds meer leuke activiteiten voor kinderen, hierdoor wordt het voor kinderen steeds leuker en interessanter om naar een museum te gaan. Wat is precies de museumjaarkaart? Wat kost de museumjaarkaart voor kinderen en hoe snel heb je de kaart eruit? Waar kan je de museumjaarkaart voor kinderen aanschaffen en wat zijn leuke musea om met de kinderen te bezoeken?

De museumjaarkaart (voor kinderen)

Met de museumjaarkaart heb je een jaar lang gratis toegang tot bijna vierhonderd musea in ons land. Voor kinderen en jongeren tot en met 18 jaar is er een speciale (goedkopere) versie. In 2013 zijn er 228.504 museumjaarkaarten voor kinderen en jongeren verkocht. Totaal hadden er in 2013 ruim één miljoen mensen een museumjaarkaart in Nederland.

Kosten museumjaarkaart voor kinderen 2015

T/m 18 jaar kost de museumjaarkaart E 32,45 (daarna 59,90). Er zijn éénmalige inschrijfkosten van E 4,95 per kaart. Het is goed om voor het aanschaffen van de kaart te bedenken welke musea je allemaal wilt gaan bezoeken. In Nederland lopen de toegangsprijzen voor kinderen zeer uiteen. Van gratis t/m 12 jaar (bijvoorbeeld Het Dick Bruna Huis (onderdeel van het Centraal Museum in Utrecht)) tot vanaf 4 jaar E 16,- (Spoorwegmuseum). Of je de kaart er uit haalt hangt dus af van welke musea je bezoekt en hoe vaak. Bezoek je binnen een jaar zowel het Spoorwegmuseum (E 16,-) als NEMO (E 15,-) dan heb je de kaart er al ruim uit.

Voordelen museumjaarkaart voor kinderen

Het hebben van een museumjaarkaart voor kinderen heeft een aantal voordelen;
  • Je gaat makkelijker nog een keer naar hetzelfde museum (van sommige musea krijgen ze geen genoeg)
  • Je hoeft niet zo lang te blijven (op een gegeven moment is de concentratie bij de meeste kinderen op)
  • Sommige musea zijn net pretparken (het Spoorwegmuseum en het Aviodrome)
  • In vakanties worden vaak nog extra activiteiten georganiseerd die leuk zijn voor de kinderen en je hebt de kaart toch al, dus je kunt er makkelijk heen

Aanschaf museumjaarkaart voor kinderen

De museumjaarkaart voor kinderen is te koop bij een aantal musea, maar lang niet alle. Check dit van te voren op de website van het desbetreffende museum of bestel de kaart anders via de website van de museumjaarkaart. Je hebt de kaart dan binnen vijf werkdagen in huis.

Leuke musea om met de kinderen te bezoeken

Een aantal musea zijn zeer populair onder kinderen.

NEMO Science Museum (Amsterdam)

In NEMO kunnen kinderen (en volwassenen) zelf op vijf verschillende verdiepingen de wereld van wetenschap en technologie ontdekken. NEMO is vooral een doe museum met tentoonstellingen, experimenten, demonstraties en workshops. De toegangsprijs vanaf 4 jaar is E 15,- Met de museumjaarkaart heb je gratis toegang.

Het Spoorwegmuseum (Utrecht)

In Het Spoorwegmuseum staat beleving centraal. Er zijn historische treinen, er kunnen treinritjes gemaakt worden en in de kerstvakantie is er een schaatsbaan en draaimolen en vele kerststalletjes. Vanaf 4 jaar kost Het Spoorwegmuseum E 16,- met de museumjaarkaart is een bezoek gratis. Doordat er zoveel te zien is (wat je ook allemaal mag aanraken) is het Spoorwegmuseum ook heel geschikt voor hele jonge kinderen (die nog geen museumjaarkaart nodig hebben om gratis binnen te komen).

Het Scheepvaartmuseum (Amsterdam)

In interactieve tentoonstellingen is 500 jaar maritieme geschiedenis te zien en te ontdekken. Voor kinderen vanaf 6 jaar is het verhaal van de Walvis heel leuk. Voor de allerkleinsten vanaf drie jaar is er de voorstelling Matje & Roosje en Circus Zee. Voor alle leeftijden is een bezoek op de replica van het VOC schip Amsterdam indrukwekkend. Kinderen betalen E 7,50 van 5 tot 17 jaar (daarna E 15,-). Met de museumjaarkaart is een bezoek aan Het Scheepvaartmuseum gratis.

Het Tropenmuseum (Amsterdam)

In het Tropenmuseum zijn voorwerpen en verhalen van over de hele wereld te vinden. Kinderen kunnen zo op een makkelijke en toegankelijke manier kennis maken met andere culturen. In de tentoonstelling Mix Max Brasil stappen ze letterlijk en figuurlijk een andere wereld binnen. Vanaf 4 jaar t/m 17 jaar kost het Tropenmuseum E 7,- (exclusief activiteiten) E 8,- (inclusief activiteiten) (daarna 12,50). Met de museumjaarkaart is een bezoek aan het Tropenmuseum gratis.

Luchtvaart themapark Aviodrome (Lelystad)

In het Aviodrome zijn meer dan 100 vliegtuigen te zien. Daarnaast zijn er vluchtsimulators en veel speelplekken voor kinderen. De entreeprijs hangt af van waar je je ticket koop (aan de kassa of online) maar kan voor kinderen van 4 t/m 11 jaar E 14,95 zijn (daarna E 17,50-). Online zijn de kaarten iets goedkoper. Met de museumjaarkaart is de toegang tot Aviodrome gratis.

Goed om te weten

Er zijn musea (niet bovenstaande) waar soms een extra toeslag (los van de museumjaarkaart) moet worden betaald in verband met een speciale tentoonstelling. Dit staat (als het goed is) altijd op de website van het desbetreffende museum vermeld).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Museumjaarkaart: besparen op uitstapjes met uw kinderenEr zijn vele mogelijkheden om goedkoper uitstapjes te maken met uw (klein)kinderen. Bijvoorbeeld acties, zoeken op inter…
Musea voor kinderen (gratis met museumjaarkaart)Musea voor kinderen (gratis met museumjaarkaart)Een museum bezoeken met kinderen is erg leuk! Maar ieder kind is anders, het ene kind houdt van kijken naar schilderijen…
Museumkaart/museumjaarkaart: voordelige kunst en uitjesNaar een museum gaan doen de meeste mensen hooguit als ze op vakantie zijn in een andere plaats of in het buitenland. Me…
Nationale Museumweek 2017 (in plaats van Museumweekend)Nationale Museumweek 2017 (in plaats van Museumweekend)De Nationale Museumweek wordt gehouden van maandag 3 april tot en met zondag 9 april 2017 en staat in het teken van (maa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • www.museumjaarkaart.nl
  • ‘Museumjaarkaart voor kids razend populair’ door Bianca Brasser (Metro, 27 maart 2014)
  • 'Alle hens aan dek! (Spoor, zomer 2012)
  • www.e-nemo.nl
  • www.hetscheepvaartmuseum.nl
  • www.spoorwegmuseum.nl
  • www.tropenmuseum.nl
  • www.aviodrome.nl

Reageer op het artikel "De museumjaarkaart voor kinderen"

Infoteur: Opgroeien
Laatste update: 13-02-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Museumbezoek met kinderen
Schrijf mee!