InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De kerstmarkt in Dortmund

De kerstmarkt in Dortmund

Er staan in totaal 913 kramen op de kerstmarkt in Dortmund en verdeeld over negen locaties in de binnenstad. Al met al is het er gezellig en er valt veel te zien en te kopen. Dit alles is mooi verlicht en ziet er vooral in het donker gezellig uit. Al met al een leuke dag of avondje uit.

Welke kramen kom je tegen op de kerstmarkt?

  • Handwerk kraampjes waar de mensen decoraties verkopen voor in huis of in de kerstboom
  • Winterkleding zoals mutsen, handschoenen en sjalen
  • Snoepgoed zoals gebrande noten, wafels, chocolade fruit, etc.
  • Etens-kraampjes met worst, braadvlees, champignons, versgebakken wafels en nog veel meer
  • Drank-kraampjes waar de mensen warme drankjes verkopen worden met en zonder alcohol, zoals glühwein, eierpunch, chocolademelk, en zelfs warm bier.

Waarom de kerstmarkt in Dortmund?

De kerstmarkt is verdeeld over negen locaties met verschillende kramen. De locaties bevinden zich op:
  • De Reinoldi-Kirchplatz/Nord-Seite: hier begon vele jaren geleden ooit de kerstmarkt traditie in Dortmund.
  • De Willy-Brandt-Platz: op deze locatie vind je de meeste handwerk kraampjes.
  • De Kleppingsstrasse: deze straat wordt de straat van de lichten genoemd, naar de vele verlichtingen in deze lange straat.
  • Platz von Leeds: Voor de kinderen kun je hier Shetland pony's en Fjord-paarden zien en rijden.
  • Platz von Netanya: Op deze locatie vind je een kerst-piramide van wel 16 meter hoog.
  • Alten Markt: Op het theater podium worden shows gegeven.
  • De Hansaplatz: hier vind je een gigantische kerstboom van wel 45 meter hoog!
  • Petri Kirchplatz: deze locatie ligt het dichtstbij de "Thier-galerie", een groot winkelcentrum.

Juist omdat er er verschillende locaties zijn verspreid over over de binnenstad van Dortmund is deze kerstmarkt ook bij uitstek geschikt voor mensen die niet goed tegen dichte mensenmenigtes kunnen of die kleine kinderen bij zich hebben. Er is genoeg ruimte en verspreiding om rustig alle kraampjes te bekijken.

Kerstboom van 45 meter hoog

Op de Hansaplatz vind je een kerstboom van wel 45 meter hoog. Het breedte-oppervlak is 20 bij 20 meter en alleen het fundament weegt al 140.000 kilo. Deze boom werd voor het eerst opgezet en opgebouwd in 1996 en sindsdien is deze jaarlijks te bezichtigen. In deze boom zijn 48.000 lichtjes geplaatst. Op 24 december vanaf 19.00 uur is er bij de grote kerstboom een zangkoor die kerstliederen zingen. Voor 1 Euro kun je een kaarsje kopen tijdens het gezang. De opbrengst hiervan gaat naar een goed doel.

Hoe kom ik naar de kerstmarkt in Dortmund?

Natuurlijk kun je met de auto gaan, maar tijdens de kerstmarkt kan het qua parkeren wat druk zijn, dus kun je beter met bus of trein gaan. Dit is vooral verstandig wanneer je van plan bent om wat glühwein te drinken.
  • Bus: Er zijn verschillende Nederlandse en Duitse maatschappijen die bus-arrangementen verzorgen naar verschillende kerstmarkten. Een kleine zoektocht op het internet geeft al vele resultaten.
  • Trein: Je kunt voor 20 euro een treinticket reserveren om met de ICE International naar Dortmund te gaan. Je kunt de tickets reserveren via www.nshispeed.nl.

Facebook en internet

  • Internet: Om alle bezienswaardigheden nog eens in detail te kunnen nalezen kun je deze website bezoeken: www.dortmunderweihnachtsmarkt.de.
  • Facebook: Via de facebook-pagina "www.facebook.com/DortmunderWeihnachtsmarkt", word je op de hoogte gehouden van alle belangrijke nieuwtjes. Ook kun je zelf foto's en video's uploaden van je bezoek aan de kerstmarkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De kerstmarkt in DüsseldorfHet is weer wintertijd, en dat betekent dat het weer tijd is om naar de kerstmarkt te gaan. Er staan in Duitsland tal va…
De Kerstmarkten in KeulenDe Kerstmarkten in KeulenIn Keulen zijn maar liefst zes verschillende kerstmarkten, leuk opgezet en aangekleed en een heerlijke sfeer. Maar in Ke…
Kerstmarkt in OberhausenHet is een gezellige tijd. December. De kerstboom wordt van zolder afgehaald het huis wordt versierd, en we gaan gezelli…
Bronnen en referenties
  • www.dortmunderweihnachtsmarkt.de
  • www.facebook.com/DortmunderWeihnachtsmarkt
  • www.nshispeed.nl

Reageer op het artikel "De kerstmarkt in Dortmund"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 05-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Sinterklaas en Kerst
Schrijf mee!