InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Pretpark de Efteling viert jubileum met nieuwe attracties

Pretpark de Efteling viert jubileum met nieuwe attracties

Pretpark de Efteling bestaat in 2012 zestig jaar. Toen het in 1952 voor het eerst zijn poorten opende als natuur- en speelpark, werden tien sprookjes van Anton Pieck uitgebeeld. Nu behoort de Efteling tot de grootste pretparken van Europa. Het jubileumjaar 2012 zal zeker niet onopgemerkt voorbijgaan. Het wordt met tal van nieuwigheden uitbundig gevierd. Blikvanger wordt de fonteinshow Aquanura, die in de Vonderplas bij de ingang van het park wordt aangelegd.

Spektakel van wereldformaat

Deze reuze fontein wordt een échte wereldattractie. Voor vergelijkbare attracties moet men richting Las Vegas of Dubai, waar de grootste fontein ter wereld staat. De fontein van de Efteling zal er nauwelijks voor onderdoen. Fonteinshow Aquanura wordt begin mei 2012 officieel geopend. Hoe groot dit project eigenlijk wel is, wordt extra onderstreept door de bijna vierhonderd kubieke meter water die in amper één uur tijd door de kunststof waterbuizen zal stromen. Een tweede fontein van dergelijke omvang bestaat niet in Europa.

Water- , vuur- en lichtshow

De uiteindelijke fonteinshow is een combinatie van... water, licht en vuur met aangepaste sfeermuziek. De show wordt 's avonds net voor sluitingstijd opgevoerd, en duurt tien minuten. Alles draait rond de kikkerkoning, die in het Sprookjesbos reeds op een meer bescheiden manier is te bewonderen.

De Kleren van de Keizer

Een andere en eveneens gloednieuwe attractie waarmee de bezoekers voortaan in de Efteling kunnen kennis maken, is het allerleerste deel van 'Het rijk der Fantasie', en het gethematiseerde pannenkoekenhuis. De allerkleinsten kunnen op hun beurt genieten van 'De kleren van de Keizer', een gloednieuw sprookje dat in het ruime sprookjesbos van de Efteling tot leven komt.

Jokie nieuw centraal figuurtje

Jokie wordt vanaf 2012 het nieuw centrale figuurtje van de Efteling. Deze ontdekkingsreiziger met de grappige rode clownsneus was eerder in het pretpark te bewonderen tijdens het Carnaval Festival. Jokie zal spannende avonturen beleven in een tv- serie en in tal van kijk- en leesboekjes voor de allerkleinsten vanaf drie jaar. Vanaf 18 februari 2012 kun je in de Efteling uitgebreid kennis maken met Jokie.

De Sprookjesboom

Pretpark de Efteling pakt in 2012 ook uit met 'De Sprookjesboom' , een ruim één uur durende film waarin Roodkapje, Wolf, Assepoester, de Reus en Klein Duimpje uit het Sprookjesbos toevalling in Winterland terecht komen. Deze langspeelfilm komt eveneens halfweg februari 2012 in de bioscopen.

Pannenkoeken smullen in Polles keuken

In het hart van het pretpark komt met Polles keuken een nieuw themarestaurant, waar je naar hartelust kan smullen van heerlijke pannenkoeken. Centraal in dit restaurant staat een kachel uit grootmoeders tijd, die spontaan zal beginnen knetteren en waarop potten en pannen gezellig staan te pruttelen.

De Efteling lonkt naar het buitenland

De verantwoordelijken van de Efteling lonken bescheiden naar het buitenland. Ze koesteren immers plannen om iets gelijkaardig in het buitenland uit de grond te stampen. Ze houden daarbij vooral de Chinese markt belangstellend in de gaten, maar blijven daarbij wél met beide voeten op de grond en zien een mogelijke uitbreiding korter bij huis in buurlanden België, Frankrijk of Duitsland. Het is daarbij wél zeker dat zo'n mogelijke uitbreiding er zeker niet voor 2020 zal komen.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een dagje Efteling?Eén van Nederland mooiste pretparken is de Efteling. Dit pretpark gericht op sprookjes is zeer populair bij jong en oud.…
Welke pretparken zijn open in de winter?Welke pretparken zijn open in de winter?De meeste pretparken in Nederland en de rest van Europa zijn in de winter gesloten. Sommige parken zijn echter ook in de…
Dagje uit: Koningin Juliana TorenKoningin Juliana Toren is een pretpark gevestigd in Apeldoorn. Dit pretpark richt zich met name op gezinnen met jonge ki…
Snelste achtbanen en Walibi: NederlandIn de wereld een heleboel pretparken, met een enorm aantal achtbanen. Ons kleine landje beschikt ook over een aantal pre…

Reageer op het artikel "Pretpark de Efteling viert jubileum met nieuwe attracties"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 06-02-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!