InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Orientalis: cultuur en religie in het Midden-Oosten

Orientalis: cultuur en religie in het Midden-Oosten

Orientalis: cultuur en religie in het Midden-Oosten Een brug slaan tussen de religies uit het Midden-Oosten: jodendom, christendom en islam. Aanzet geven tot bezinning. En dat alles ingebed in de kleurrijke sfeer van een oosterse bazar, Romeinse straat, bedoeïenenkamp, Arabisch vissersdorp en joods boerendorp. Museumpark Orientalis (voorheen het Bijbels Openluchtmuseum) is een leuke en spannende bestemming voor een dagje uit. Een goede en serieuze inleiding op wat je te wachten staat in het buitenmuseum is de expositie ‘Van Abraham tot Mohammed’ in het binnenmuseum. Want je zou het in deze wereld, waarin oorlogen worden gevoerd in naam van het geloof, snel over het hoofd zien: het joods, christelijk en islamitisch geloof hebben vele overeenkomsten. Zo is aartsvader Abraham een belangrijk persoon in al deze religies, gelooft men in één god en stamt elk van deze religies uit het Midden-Oosten. Ook komen veel gebruiken, normen en waarden overeen. Museumpark Orientalis wil met haar exposities bijdragen aan mentaliteitsverandering in de multiculturele samenleving, begrip kweken door kennis aan te bieden en mensen het gevoel te geven gast te zijn bij andere religies. Dit was ook de aanzet tot de naamsverandering. Het Bijbels Openluchtmuseum wekte met zijn naam de indruk een museum over het christendom te zijn.

Levensecht

In het buitenmuseum wandel je in een bosrijke omgeving langs nederzettingen die zijn geïnspireerd op plaatsen in het Midden-Oosten. Je vindt er authentiek ogende huizen, winkels en gebedshuizen. Ze zijn ingericht alsof de bewoners net even zijn weggelopen. Via kleine exposities in vitrinekasten, dia- en filmvoorstellingen maak je kennis met hun cultuur en religie. Buiten ontmoet je de ‘bewoners’ van het museum. Permanent aanwezig: levende have als kamelen, Syrische geiten (met hun opvallend lange oren), runderen, kippen en ezels. Op vaste dagen: in plaatselijke dracht gaande vrijwilligers die thee, brood en koekjes voor je maken, je hand met henna beschilderen, het oude schrift of andere ambachten demonstreren. Leuk is dat enkelen van hen ook daadwerkelijk uit het Midden-Oosten afkomstig zijn!

Midden-Oosten

Tijdens de rondwandeling bezoek je Beth Juda (een joods boerendorp), een karavanserai (een oosterse herberg waar reizigers uitrusten en goederen worden overgeslagen), Tell Arab (een Arabisch handels- en vissersdorp), Via Orientalis (een smeltkroes van Arabische, Griekse, Egyptische, joodse en Romeinse huizen) en Ain Ibrahiem (een bedoeïenenkamp). Er klinkt plaatselijke muziek, het is er een beetje stoffig en er brandt houtvuur. Je waant je echt, al is het maar voor even, in het nabije oosten!

Meer informatie

Profetenlaan 2
6564 BL Heilig Landstichting
024 – 382 31 10
Museumpark
dinsdag-zondag 10-17 uur (apr-okt)
toegang: € 6-€ 8,50 (Museumkaart geldig)

Leuke weetjes

  • Van half december tot begin januari is het museum ook open. Binnen vindt een jaarlijks wisselende kerstexpositie plaats. Tussen kerst en oudjaar kun je ’s avonds met lampions het buitenmuseum bezoeken, waar bedoeïenen, herders en waarzeggers de weg wijzen.
  • De vaste bewoners ontmoet je tijdens de schoolvakanties, in de weekenden en op feestdagen. Daarbuiten alleen op woensdag en donderdag.
  • De Romeinse Herberg in de Via Orientalis heeft een aantrekkelijk aanbod aan oosterse hapjes en maaltijden, zoals falafel en joodse linzensoep.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Orientalis: cultuur en religie in het Midden-Oosten"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 31-01-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Mystieke musea
Schrijf mee!