InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Overzicht van alle landen in het Midden-Oosten

Overzicht van alle landen in het Midden-Oosten

Het Midden-Oosten is geen continent; het is een regio van Afrika-Eurazië met vage grenzen. De term is ontstaan in het Verenigd Koninkrijk, rond 1900 en wordt voornamelijk gebruikt om in plaats van een geografisch gebied een cultureel gebied aan te duiden, gebaseerd op religie of taal. De godsdiensten Jodendom, Christendom en de Islam zijn allemaal ontstaan in het Midden-Oosten. De Islam komt in dit gebied het meest voor. De hoofdtaal van het Midden-Oosten is Arabisch. In het Midden-Oosten zijn er twee klimaten: het woestijn klimaat en het Middellandse Zee klimaat. In de zomer ligt de temperatuur tussen de 0 en 20 graden Celsius, en in de winter tussen de 20 en 30 graden of hoger.
Veel mensen in het Midden-Oosten zijn moslim. De heilige stad van de Moslims is Mekka. Mekka ligt in Saoedi-Arabië.
De drie belangrijke rivieren in het Midden-Oosten zijn de Nijl, de Tigris en de Eufraat.

Het Midden-Oosten is in het bezit van de meerderheid van de wereldwijde aardolievoorraden, en daarom zijn er in de regio nog altijd veel politieke en religieuze spanningen. Het Midden-Oosten heeft dus een belangrijke economische betekenis in de wereld. Ook geografisch is het een belangrijk gebied: het ligt op het kruispunt van de drie continenten Europa, Azië en Afrika. Hierdoor heeft het Midden Oosten vaak een economische en culturele brugfunctie vervuld.

In de onderstaande tabel vindt u alle landen uit het Midden-Oosten, de hoofdsteden van die landen, de talen die er worden gesproken, het aantal inwoners en het totale landoppervlakte.

LandHoofdstadTaalAantal inwoners (ca.)landoppervlakte (ca.)
1BahrainAl ManamahArabisch603.000691
2IrakBagdadArabisch24.000.000438.317
3IranTeheranFarsi68.000.0001.648.000
4IsraëlJeruzalemHebreeuws, Arabisch6.000.00020.770
5JemenSanaArabisch19.000.000517.968
6JordaniëAmmanArabisch5.000.00091.860
7KoeweitKoeweitArabisch2.000.00017.818
8LibanonBeiroetArabisch, Frans3.696.00010.400
9OmanMuscatArabisch2.170.000212.457
10QatarDohaArabisch800.00011.000
11Saoedi-ArabiëRijadhArabisch22.500.0002.149.690
12SyriëDamascusArabisch17.500.000184.004
13TurkijeAnkaraTurks68.500.000779.452
14Verenigde Arabische EmiratenAbu DhabiArabisch2.400.00083.600

In 2004 is de politieke term "het Nieuwe Midden Oosten" ontwikkeld door de Bush administratie, om verschillende (moslim) landen uit de Arabische wereld als een geheel te zien. Het Nieuwe Midden Oosten bevat naast de landen uit de tabel, ook de landen Afghanistan, Armenië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Turkmenistan, Ethiopië, Somalië, Kenia, Jemen, Egypte, Sudan, Libië, Tunesië, Algerije en Marokko.
© 2010 - 2019 Irisnijboer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Midden-Oosten

Reageer op het artikel "Overzicht van alle landen in het Midden-Oosten"

Infoteur: Irisnijboer
Gepubliceerd: 09-05-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!