InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Safari in de schemering: Afrika in de Beekse Bergen

Safari in de schemering: Afrika in de Beekse Bergen

Safari in de schemering: Afrika in de Beekse Bergen De tamtam dringt tot ver in het park door. De zon kleurt langzaam dieprood en de meer dan duizend wilde dieren bereiden zich voor op de nacht. Of je nu de wandelsafari maakt of per bus dan wel rivierboot door Safaripark Beekse Bergen trekt, de zwoele zomeravond is een gelegenheid bij uitstek om dat typische gevoel van Afrika te krijgen. Hoewel niet alle dieren in Safaripark Beekse Bergen uit Afrika komen, is de sfeer van het park echt Afrikaans. Op welk ander continent ga je immers ‘op safari’? Tijdens de Avondsafari’s die het park in augustus op zaterdagavonden organiseert, wordt de Afrikaanse sfeer nog sterker benadrukt. Al op het Safariplein bij de entree schalt uit de luidsprekers trommelmuziek van een band uit Burundi. Het ritme werkt aanstekelijk en heupwiegend op de maat van de muziek wandelen we het park in.

Dichtbij

Op grote percelen, die zoveel mogelijk doen denken aan Afrikaanse savannes, leven ruim 1500 dieren. Ze zijn vaak slechts door een greppel en een laag hek van het publiek gescheiden en delen hun leefgebied met dieren die hen niet naar het leven staan. De giraffes met de zebra’s, de neushoorns met diverse soorten bokken en de olifanten met de mantelbaviaan. Er zijn uitzonderingen, uiteraard. De leeuwen, Siberische tijgers en cheeta’s hebben niet alleen hun eigen territorium, ze zitten ook achter tralies en glas. Alleen als je een safari per bus of (overdag) per eigen auto maakt, zie je deze dieren van iets dichterbij.

Braaien!

Tijdens de zes kilometer lange wandelsafari passeren we al snel het Afrikadorp, waar je tijdens de avondsafari’s kunt ‘braaien’, Afrikaans voor barbecueën. Je krijgt een pakketje met vlees en mag je eten zelf op het vuur roosteren. Op een tafel staan schalen met salade, brood en sauzen. Afrikaans biertje of glaasje wijn erbij en smullen maar.

Aan de wandel

De wandelsafari brengt je langs alle dieren van het park. Hoe verder de zon zakt, hoe actiever ze zijn. De ringstaart maki’s zitten elkaar achterna in hun ‘apenkooi’ en lijken soms halverwege een enorme sprong stil in de lucht te hangen. De giraffe eet nog snel wat lekkere blaadjes voor ze gaat slapen. En een brullende leeuw kijkt hoe ver hij kan gaan bij zijn favoriete vrouwtje. Halverwege de wandeling arriveer je bij het Kongo-restaurant, gelegen aan een groot meer. In plaats van terug naar de uitgang te lopen, kun je vanuit hier ook de bootsafari terug naar de uitgang nemen. Vanuit de rivierboot Livingstone toont het park zich weer van een geheel andere kant. Het is tegen tienen. Op het entreeplein luiden Afrikaanse trommelaars met hun tamtam de bezoekers feestelijk uit.

Meer informatie

  • Beekse Bergen 31
  • 5081 NJ Hilvarenbeek
  • 0900 – 23 35 732 (15 c/min)
  • Safaripark
  • safari & braai: circa € 23,70 – € 25,20 per persoon
  • zaterdag 18 – 21 uur (aug)

Overnachten

Blijven logeren? Huur een jungalow, een als een Afrikaanse tent ogende, comfortabele bungalow op het naastgelegen vakantiepark.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dierenverzorger in de dierentuinDierenverzorger in de dierentuinVeel mensen vinden het leuk om met dieren te werken. Een populair beroep is bijvoorbeeld dierenverzorger in de dierentui…
Wat zijn de leukste Valentijnsuitjes?Wat zijn de leukste Valentijnsuitjes?Op 14 februari is het Valentijnsdag. Je wilt graag iets leuks doen met je vriend of vriendin, maar wat wordt het dit jaa…
Bronnen en referenties
  • "Donker! Buitenshuis actief zijn als het licht uit is". Kosmos Uitgevers.

Reageer op het artikel "Safari in de schemering: Afrika in de Beekse Bergen"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 15-01-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Nachtdieren
Schrijf mee!