InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Onder water: Burgers’ Ocean en andere aquaria

Onder water: Burgers’ Ocean en andere aquaria

Onder water: Burgers’ Ocean en andere aquaria Langzaam daal je van strandniveau af naar de diepzee. Het kleurige rif en de prachtig getinte vissen verliezen hun kleur, totdat alleen een blauwige gloed overblijft. Nog een niveau lager onderscheid je zelfs dat niet meer. De lantaarnvissen moeten hun lichtjes aandoen om nog iets te zien. Burgers’ Ocean is een boeiende reis naar de duistere diepte. Maar liefst acht miljoen liter water stroomt er door Burgers’ Ocean, een van de realistisch opgezette werelden van de Arnhemse dierentuin. Via een donkere, rotsachtige gang kom je binnen bij een strandje. Het is eb en in het water steken de kruinen van het koraalrif net boven het oppervlak uit. Wit zand, een azuurblauwe zee: dit zijn de tropen, daar is geen twijfel over mogelijk. We dalen verder af en kijken wat er onder het wateroppervlak allemaal te zien is. Wuivende zeeanemonen, kleurige zeesterren en heel veel druk heen en weer zwemmende vissen. Hun huid weerspiegelt alle kleuren van de regenboog. Zo vlak onder het wateroppervlak zijn deze kleuren nog goed te zien. Hoe dieper je komt, hoe minder kleuren nog weerkaatst worden. Blauw is de tint die het langst overblijft, langzaam overgaand in het zwarte gat. Vanaf een kilometer diepte zijn geen kleuren meer te onderscheiden. In Burgers’ Ocean ga je niet zo diep, maar wel is goed te zien hoe de kleuren steeds minder uitbundig worden, naarmate je dieper in de oceaan doordringt.

's Nachts actief

In enkele bassins van het zeeaquarium zijn dag en nacht omgedraaid en kunnen bezoekers een kijkje nemen bij dieren die ’s nachts actief worden, zoals krabben, koraalpoliepen en zee-egels. Een bassin waar je bijna aan voorbijloopt omdat het zo donker is, is de leefplek van de lantaarnvissen. Deze hebben, net als glimwormen en vuurvliegjes, een lichtorgaan onder het oog. Dat is gevuld met bacteriën, die een stof bevatten (luciferine) die na splitsing met enzymen als chemische reactie een lichtgroen licht afgeeft. Daarmee kunnen de vissen hun gangen bijlichten. Je moet even wachten, maar dan doemen de lichtjes van de vissen steeds kort op. Ocean eindigt bij het bassin met het ‘zwarte gat’, de suggestie van de echte diepte waarin de langs zwemmende haaien verdwijnen. Via de watertunnel loop je dan het tropisch regenwoud van Burgers’ Bush in.

Woestijnleven

Neem ook even een kijkje in Burgers’ Desert, de wereld van de Amerikaanse en Mexicaanse woestijnen. Ook in de woestijn leven veel dieren die overdag uitrusten in de koele schaduw en ’s nachts actief worden. Te observeren zijn onder meer de rode diamant ratelslang, de Noord-Amerikaanse katfret, de kangoeroerat en de kitvos.

Zeeaquaria elders

Op enkele andere plaatsen in Nederland kun je ook een zeeaquarium bezoeken. Sealife in Scheveningen is een speels opgezet aquarium, dat vooral veel vertier biedt aan kinderen (website Sealife). Het Zeeaquarium in Bergen aan Zee biedt naast een aantal aquaria een kijkje in de geschiedenis, met onder meer skeletten van enorm grote diepzeebewoners (www.zeeaquarium.nl). Fort Kijkduin ten slotte, is een fort uit de tijd van Napoleon, met een expositie over die periode, maar heeft ook een Noordzeeaquarium. Spectaculair is de vijftien meter lange glastunnel. Je loopt hier niet alleen onder en naast een zee vol vissen, ook de vloer is van glas en biedt een kijkje onder water (website Kijkduin).

Zomeravonden

In juli en augustus kun je Burgers’ Zoo op vijf woensdagen na sluitingstijd bezoeken. Je krijgt na 16 uur korting op de entreeprijs en kunt, al dan niet onder leiding van een gids, een kijkje nemen bij dieren die zich opmaken voor de nacht of die juist actiever worden als de avond valt

Meer informatie

  • Antoon van Hooffplein 1
  • 6816 SH Arnhem
  • 026 – 442 45 34
  • Burgers' Zoo
  • dagelijks 9 – 19 uur (winter 17)
  • toegang: € 17 – € 19 per persoon

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • "Donker! Buitenshuis actief zijn als het licht uit is". Kosmos Uitgevers.

Reageer op het artikel "Onder water: Burgers’ Ocean en andere aquaria"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 01-02-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Nachtdieren
Schrijf mee!