InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Nederlands Watermuseum: Boeiend kijk- en doe museum

Nederlands Watermuseum: Boeiend kijk- en doe museum

Nederlands Watermuseum: Boeiend kijk- en doe museum De wereld van zoet water. Die staat centraal in het Nederlands Watermuseum in Arnhem. Een eigentijds vormgegeven kijk- en doemuseum, waar je met je vingers aan de knoppen mag zitten. Maak je eigen stoomlied, voorkom een dijkdoorbraak en ontdek uit hoeveel liter water je eigen lichaam bestaat! Zoet water is een schaars goed, dat wellicht ooit duurder wordt dan olie. Soms hebben we er in ons land juist teveel van en gaan we gebukt onder overstromingen en andere vormen van wateroverlast. Deze aspecten van water, en alles wat er tussen zit, staan centraal in het Arnhemse Watermuseum. De interactieve tentoonstelling maakt je als bezoeker bewust van de waarde van zoet water en de noodzaak van goed waterbeheer.

Zelf doen!

Onder het motto ‘leren door te doen’ mag je op vele plekken zelf aan de slag. Zo kun je een ketel laten fluiten en je eigen stoomlied maken, zelf wolken creëren, in het riool kruipen, ontdekken hoe je water bespaart en, via klepjes en zandzakken, de waterstroom in een rivierbedding bepalen. Hebben we in Nederland vaak teveel water, in Zuid-Europa en Afrika heersen juist watertekorten. Interessant is om te zien hoe je bijvoorbeeld met behulp van gel toch plantages kunt aanleggen en bevochtigen in een droge woestijn. In de Watercinema wordt een aantal malen per dag de film ‘Water in beweging’ vertoond, over de rol van water in ons dagelijks leven.

Plezier in het lab

Het Watermuseum is een leuk museum voor kinderen. Er is naast de gewone expositie een vrij toegankelijke waterspeelplaats en in het Waterlab kunnen kinderen zelf proeven doen, zoals een ei laten zweven en een vloeibare driekleur maken.

Watermolen

Het Watermuseum is gevestigd in (en vooral onder) de monumentale Begijnenmolen in het heuvelachtige Park Sonsbeek. Water speelt in dit stadspark van oudsher een belangrijke rol en het is interessant om ook even een kijkje te nemen in het Bezoekerscentrum en de witte watermolen naast het museum. In de watermolen wordt met behulp van het waterrad nog altijd meerdere keren per week meel gemalen voor brood en koek. Deze producten zijn in het bezoekerscentrum te koop.

Meer informatie

  • Het Watermuseum is gevestigd aan:
  • Zijpendaalseweg 26-28
  • 6814 CL Arnhem
  • 026 – 445 25 48
  • Watermuseum

Geopend

dinsdag-zondag 10.00 – 17.00 uur

Prijzen

toegang: € 5,50 - € 9
De Museumkaart is geldig.

Bereikbaar

Het Watermuseum is uitstekend bereikbaar per trein. Verlaat NS-station Arnhem CS aan de achterzijde en loop naar het Sonsbeekpark. Ga net voor het park naar links. Dan zie je achtereenvolgens het bezoekerscentrum, de witte molen en het Watermuseum.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nederlands Watermuseum: Boeiend kijk- en doe museum"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 03-02-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!