InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Het Cobra-museum, kleurrijk uitstapje met kinderen

Het Cobra-museum, kleurrijk uitstapje met kinderen

Het Cobra-museum, kleurrijk uitstapje met kinderen Het Cobra museum in Amstelveen is wat minder bekend dan het Rijksmuseum in Amsterdam of het Frans Halsmuseum in Haarlem. Het is een ruim opgezet, modern museum, open, licht en overzichtelijk. Een ideale plek omte kijken of Karel Appel nu echt schilderijen heeft gemaakt die 'mijn zoontje van vier' ook zou kunnen maken... Kinderen genieten onbevangen van de kleurige Cobra-kunst. Ouders pakken naast de vaste Cobra-collectie meteen nog een boeiende wisseltentoonstelling mee.

Cobra in het kort

De letters Cobra staan voor Copenhagen, Brussel en Amsterdam. Tot de kunstenaars van het eerste uur behoorden Asger Jorn (Denemarken), Christian Dotremont, Joseph Noiret (België) en Karel Appel, Corneille en Constant (Nederland). De Cobra-groep heeft maar kort bestaan (1948-1951), maar toen de kerngroep uiteengevallen was sloten zich weer andere kusntenaars aan: in Nederland Anton Rooskens, Lucebert, Wolvecamp. De invloed van Cobra op de kunst na de tweede wereldoorlog was groot. De kunstenaars lieten zich inspireren door prehistorische en primitieve kunst (bijvoorbeeld Afrikaanse maskers), volkskunst, kindertekeningen en de uitingen van geesteszieken. Aanvankelijk ontmoette deze kunstvorm veel kritiek en onbegrip. Het 'primitieve' werd soms afgedaan als gekrabbel en geknoei. De kunstenaar Karel Appel werkte niet erg mee aan een beter imago, toen hij de gevleugelde woorden sprak: 'Ik rotzooi maar wat aan.' De nette burgers deinsden terug voor de manier waarop deze schilder zijn tubes verf op het doek uitkneep. Kunst moest spontaan zijn, en vrij: twee kenmerken van de Cobra-beweging. Tegenwoordig is een 'Corneille' of 'Appel ' ('echt' of als reproductie) aan de muur al lang niet meer uitdagend, eerder bijna 'burgerlijk'. En in het tijdperk van graffiti en schedels met diamanten als kunst, kijkt niemand kijkt meer op van een kunstenaar die met verf smijt. De Cobra-kunst is alom geaccepteerd en voor een deel ook commercieel geworden. De kenmerkende kleurige vogel- en vrouwenfiguren van Corneille vind je al jaren terug op vloerkleden, ovenschotels, balpennen en dassen.

Het Cobra-museum voor moderne kunst: licht en luchtig

Het Cobra-museum voor moderne kunst staat in het Stadshart in Amstelveen. Het gebouw van de Nederlandse architect Wim Quist is open van opzet. Door de grote raampartijen op de begane grond en de lichtval van bovenaf oogt het open, licht en luchtig. Er is uitzicht op water en groen, een prettige combinatie met moderne kunst. Er is een Japanse binnentiuin, waardoor het effect van ruimte nog versterkt wordt. Het museum is zowel met de auto als het openbaar vervoer goed bereikbaar. Er zijn parkeergarages op korte loopafstand.

Activiteiten voor kinderen

Wil je eens proberen of je kind net zo kan tekenen of schilderen als Karel Appel of Corneille? Kunst zien leidt vaak tot kunst (na)maken. Het kan en mag hier allemaal. Op zondag kunnen kinderen tussen 11.00 en 14.00 uur zelf aan de slag in het kinderatelier. Daar zorgen vrijwilligers voor begeleiding en het nodige materiaal. Het kind hoeft niet in het atelier te blijven, maar kan ook in de tentoonstellingszaal een plekje opzoeken om te tekenen. De activiteiten van het kinderatelier zijn gratis voor bezoekers van het museum. Vooraf aanmelden is niet nodig. Als het kind (of de ouder) een foto van de in het museum gemaakte tekening opstuurt, wordt deze misschien op de website van het museum geplaatst. Een andere zondagse kinderactiviteit is de instaprondleiding, die gegeven wordt door een museumdocent. Deze rondleiding begint om13.00 uur. Heb je genoeg van kinderpartijtjes die steeds exclusiever en duurder worden en ben je op zoek naar een origineel en betaalbaar idee? Het Cobra-museum is een prima plek voor een verjaardagspartijtje. Het is echt weer eens wat anders. Voor een verjaarspartijtje moet wel even vooraf contact worden opgenomen met het museum. Dan kan de kunst gecombineerd worden met limonade en taart.
© 2009 - 2019 Vokus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.cobra-museum.nl publicatie 'Out of Africa, Nederlands primitivisme in de 20ste eeuw', uitgave Cobra museum voor moderne kunst

Reageer op het artikel "Het Cobra-museum, kleurrijk uitstapje met kinderen"

Infoteur: Vokus
Gepubliceerd: 01-02-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!