InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Doloris Tilburg: Rooftop bar & Meta Maze‎

Doloris Tilburg: Rooftop bar & Meta Maze‎

Doloris Tilburg: Rooftop bar & Meta Maze‎ In mei 2019 opende Doloris Rooftop Bar & Meta Maze haar deuren en bracht hiermee een bijzondere attractie naar Tilburg. Je kunt dit fenomeen nog het beste beschrijven als een doolhof. Afgezonderd van de wereld, zonder telefoons en horloges, betreden bezoekers individueel en geblinddoekt een doolhof van maar liefst veertig kamers. Recensies zijn lovend en noemen Meta Maze surrealistisch. De oprichter noemt de ervaring trippen zonder drugs. Daarnaast kun je bij Doloris een drankje op hoogte drinken in de rooftop bar.

Doloris Rooftop Bar & Meta Maze in Tilburg

In Tilburg vind je het fenomeen Doloris Rooftop Bar & Meta Maze. De Meta Maze laat moeilijk een label op zich plakken, het is geen spookhuis, klimhal of escaperoom. Deze originele attractie kan het beste vergeleken worden met een doolhof, waarbij je vervolgens een drankje op hoogte kunt doen in een rooftop bar. Het is geen doolhof zoals je deze gewend bent. Het gaat hier om een wirwar van aan elkaar verbonden ruimtes, waarbij van alles te bewonderen en ervaren is. Alle zintuigen worden gebruikt. Het doel is niet om je weg uit het doolhof te vinden, de zoektocht naar de uitgang staat niet centraal. Het is de bedoeling dat je je zonder besef van tijd laat overrompelen door de bijzondere kamers. Doloris vind je vlakbij het centrale station, in het oude postkantoor gebouw aan de Spoorlaan. Wie omhoog kijkt, zal de locatie snel herkennen. Het paarse logo en diverse lichten in de rooftop bar schijnen je tegemoet.

Het ontstaan van Doloris

Doloris Meta Maze is opgericht door Joep van Gorp. Een Tilburgse jongen, opgegroeid in Roosendaal. Toen hij 21 jaar was, belandde hij in Berlijn in een kunstdoolhof van kunstenaarscollectief Karmanoia. Hiervan was hij zo onder de indruk, dat hij deze ervaring naar Nederland wilden brengen. Zes jaar en een investering van 1,5 miljoen euro later, was het zover. Het Berlijnse kunstenaarscollectief Karmanoia heeft samen met een groep van Nederlandse kunstenaars, technici, lassers, installateurs, schilders, beeldhouwers en bouwvakkers een jaar lang gewerkt aan Doloris Meta Maze. Uiteindelijk is het een doolhof van maar liefst 400 m2 verdeeld over veertig kamers geworden.

Verdwalen en verwonderen in een doolhof

Bezoekers die de Meta Maze ingaan, moeten alles inleveren. Alleen je pinpas mag mee, deze is namelijk nodig om je kluisje weer te openen. Ook telefoons en horloges moeten worden ingeleverd. De ervaring dient tijdloos te zijn. Daarna worden bezoekers opgevangen in een speciaal gedeelte van de rooftop bar. Hier moeten zij wachten tot een zogeheten gatekeeper hen komt halen. Dit gebeurt een voor een, je kunt het doolhof niet samen betreden. Geblinddoekt word je naar de ingang van Meta Maze geleid, daarna sta je er alleen voor. Eenmaal in het doolhof zelf kom je wel weer andere bezoekers tegen.

Elke ruimte in het doolhof heeft een eigen sfeer, met andere muziek. Sommige van deze ruimtes zijn alleen kruipend of klimmend te bereiken Oprichter Joep van Gorp vergelijkt een bezoek aan Meta Maze met een trip, maar dan zonder de drugs.

In Meta Maze hangen geen camera’s. Wel houdt een app bij hoeveel bezoekers zich in het doolhof bevinden, dit in verband met veiligheid. Tevens wordt een maximum van 30 tot 40 bezoekers aangehouden, om ervoor te zorgen dat de beleving individueel blijft en er geen opgejaagd gevoel ontstaat.

Wanneer je denkt dat je alles gezien hebt, kun je het doolhof verlaten via een van de uitgangen. Deze zijn aangeduid als “point of no return”. Wanneer je hier voorbij bent, kun je niet meer terug. Je wordt vanzelf teruggeleid naar het beginpunt in de rooftop bar.

Bar op hoogte met uitzicht op Tilburg

Naast Meta Maze kent Doloris een rooftop bar. Hier kun je bijkomen van je beleving in het doolhof en hoor je bezoekers de verschillende kamers bespreken. Ook kun je hier rustig wachten op anderen, het kan namelijk zomaar gebeuren dat jij eerder uit het doolhof komt dan vrienden of familie. De bar heeft een 360 graden uitzicht over Tilburg. Bij goed weer kun je hier ook lekker buiten vertoeven. Van cocktails tot streetfood, er staat genoeg op de kaart om je verblijf in deze bar aangenaam te maken.

Recensies Doloris Meta Maze

De recensies over Doloris Meta Maze zijn lovend, de attractie wordt voornamelijk surrealistisch genoemd. Ook bezoekers spreken hun waardering uit, op Google krijgt het doolhof anno december 2019 gemiddeld 4,5 sterren van meer dan 200 Google Reviews.

Kruipen en klauteren in een surrealistisch gangenstelsels

Het Eindhovens Dagblad is enthousiast over Doloris Meta Maze en beschrijft de ervaring als kruipen en klauteren in een surrealistische gangenstelsel. De opwinding onder de wachtenden is voelbaar, alsof je een spannende pretparkattractie binnengaat. Alleen weet niemand hier wat hem staat te wachten. Het Eindhovens Dagblad wil niet te veel spoilers geven, omdat dit de pret zou drukken. Maar dat het bijzondere doolhof zeker een bezoekje waard is, kan wel alvast verklapt worden. Van duizelig tot euforisch en van verward tot gehypnotiseerd, iedereen komt anders naar buiten.

Surrealistisch apekooien in een voormalig postkantoor

Ook de Volkskrant is positief over Doloris Meta Maze en beschrijft de attractie als surrealistisch apekooien in een voormalig postkantoor. De kamers zijn knap onlogisch aan elkaar verbonden, zodat je al snel je oriëntatie kwijt bent. Na al het glijden, klimmen, klauteren, knielen, bukken en schuifelen weet je na afloop waarschijnlijk niet meer welke ruimte je het mooist of spannendst vond.

Praktische informatie (2019)

Wanneer je het doolhof graag zelf wil gaan ontdekken, zullen onderstaande tips en informatie nuttig zijn voor het plannen van een bezoek.

Doloris Meta Maze

  • Voor een magische ervaring kun je Doloris Meta Maze het beste zonder verwachtingen betreden. Probeer vooraf niet te veel reacties van bezoekers te lezen. Hoe meer details van het doolhof je al kent, hoe minder het verrassend element zal zijn.
  • Trek comfortabele kleding aan en laat hakken thuis.
  • Een bezoek in het doolhof duurt gemiddeld 30 tot 90 minuten.
  • Spullen moet je achterlaten in een kluisje (tegen betaling). Ook telefoons en horloges moeten worden ingeleverd.
  • Op woensdag, donderdag en vrijdag is Meta Maze geopend van 14:00 tot 22:00 uur, op zaterdag en zondag is het open van 12:00 tot 22:00 uur.
  • Zwangere vrouwen en mensen met een lichamelijke beperking kunnen het doolhof niet bezoeken.
  • Het doolhof wordt afgeraden voor mensen met claustrofobie.
  • Er geldt een minimumleeftijd van 12 jaar.
  • Meta Maze is niet eng. Er zijn geen elementen of acteurs om je te laten schrikken.
  • Bezoekers onder invloed van alcohol of drugs wordt toegang geweigerd.
  • Tickets kosten 19 euro.
  • Er is geen parkeergelegenheid bij Doloris. Wel zijn er parkeergarages op loopafstand.
  • Tevens is het gemakkelijk te bereiken per trein, het ligt op loopafstand van het centraal station Tilburg.

Doloris Rooftop bar

  • De rooftop bar kent een binnen- en buitenruimte.
  • Je geniet niet alleen van drankjes, er staat ook streetfood op het menu.
  • De bar is geopend van woensdag t/m zondag, 11:00 tot 01:00 uur.
  • Je hoeft niet door het doolhof om te eindigen bij de rooftop bar, deze is los te bezoeken.
  • Ook bij slecht weer is de bar geopend.
  • Je kunt de Doloris rooftop bar ook huren voor evenementen, presentaties of workshops. De maximumcapaciteit is 200 personen.
© 2019 - 2020 Kristelschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vijf bijzondere kermisattracties uitgelichtVijf bijzondere kermisattracties uitgelichtKermisattracties, wie kent ze niet. Iedereen is vast weleens op een kermis geweest. Meestal zijn er vele soorten attract…
Film: The Maze RunnerFilm: The Maze RunnerThe Maze Runner is een science fiction actie thriller geregisseerd door Wes Ball, gebaseerd op het gelijknamige boek van…
Minecraft: hoe maak je een onzichtbaar doolhof?Minecraft: hoe maak je een onzichtbaar doolhof?In Minecraft kun je op allerlei manieren een doolhof maken. Bijvoorbeeld door muren te plaatsen. Het kan echter nog spec…
Doolhof en labyrint en zoeken maarDoolhof en labyrint en zoeken maarDe kortste weg tussen twee punten is altijd nog de rechte lijn. Maar bij een doolhof bestaat geen rechte lijn. Een doolh…
De Tilburgse KermisDe Tilburgse KermisIedereen heeft er wel eens van gehoord: De kermis in Tilburg. Deze kermis die enkele dagen per jaar aanwezig is in Tilbu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Doloris,
  • https://doloris.nl
  • https://indebuurt.nl/tilburg/nieuws/nieuw-in/doloris-het-tilburgse-doolhof-van-400-vierkante-meter-is-bijna-open-en-wij-namen-een-kijkje~49889/
  • http://tilburg.com/nieuws/alles-wat-je-moet-weten-over-doolhof-doloris-en-de-nieuwe-rooftopbar/
  • https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/met-meta-maze-is-tilburg-een-attractie-rijker-surrealistisch-apekooien-in-een-voormalig-postkantoor~b6be50ae/
  • https://www.ed.nl/cultuur/doloris-meta-maze-in-tilburg-kruipen-en-klauteren-in-surrealistisch-gangenstelsel~ad3f0153/
  • Eigen ervaring (bezoek in december 2019)

Reageer op het artikel "Doloris Tilburg: Rooftop bar & Meta Maze‎"

Infoteur: Kristelschrijft
Laatste update: 24-12-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!