InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Uit in Rotterdam: Miniworld

Uit in Rotterdam: Miniworld

Miniatuurtreintjes rijden af en aan door het Nederlandse landschap, waarbij de focus ligt op Rotterdam, inclusief het havengebied. Een etmaal duurt hier slechts 24 minuten. 's Nachts fonkelen duizenden lampjes en als de nieuwe dag aanbreekt is er weer van alles te beleven.

Wat is Miniworld?

De miniatuurwereld Miniworld is 535 m² groot en laat typisch Nederlandse landschappen in miniatuur zien, zoals de kust, de polders, Rotterdam en de Rotterdamse havens. Ruim 27.000 poppetjes zijn in aantrekkelijke, herkenbare en soms humoristische scenes neergezet. Er rijden meer dan 150 treinen rond op de 2,3 kilometer uitgelegde rails. Bekende, voornamelijk Rotterdamse gebouwen en stations zijn nagebouwd, zoals de kubuswoningen en het nieuwe Rotterdam Centraal, maar ook bijvoorbeeld een molen uit Kinderdijk ontbreekt niet. Op 30 maart 2007 opende Miniworld, toen nog Railz Miniworld geheten, de deuren. Zowel in 2012 als in 2013 werd Miniworld uitgeroepen tot het leukste uitje van Zuid-Holland.

Wat is er te doen?

Bezoekers komen ogen en oren te kort om alle af en aan rijdende treinen en treintjes te zien die door het gedetailleerd nagemaakte landschap rijden langs levensechte scenes en precies nagebouwde bekende gebouwen, zoals bijvoorbeeld het stadhuis van Rotterdam en wat te denken van de oliebollenkraam van Richard Visser, die al acht keer de beste oliebol van het jaar afleverde?
Op veel plaatsen bevinden zich kastjes met drukknoppen, die, wanneer erop gedrukt worden, iets in werking zetten. Dat iets is heel divers: van pikkende kippen tot een heus concert.

Ook is het mogelijk een rondleiding achter de schermen te boeken. Met veel enthousiasme wordt er achtergrondinformatie gegeven over de miniatuurwereld. Ook is het mogelijk om zelf inwoner van Miniworld te worden door een poppetje te kopen bij de balie en die in de miniwereld te laten plaatsen. Hiervoor zijn verschillende plaatsen vastgesteld, bijvoorbeeld bij het Groot Handelsgebouw of bij de Vuurtoren van de fictieve kustplaats Marendam. Het poppetje wordt opgenomen in het bevolkingsregister en de bezoeker ontvangt een heus paspoort. Er zijn speurtochten beschikbaar voor kinderen van 4 tot 12 jaar.

Hanzelijn

De nieuwste Nederlandse spoorlijn, de Hanzelijn, is in miniatuur tot in detail nagebouwd. De Hanzelijn verbindt de stations Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle met elkaar. Niet alleen deze stations zijn minutieus nagemaakt, maar ook de bijna kilometerslange spoorbrug 'de Hanzeboog' en de 790 meter lange Drontermeertunnel zijn te zien.

Praktische informatie

Miniworld is gelegen aan het Weena in Rotterdam op slechts een paar minuten lopen van het Centraal Station. Ook is er parkeergelegeheid in de directe omgeving. Voor mindervaliden is Miniworld goed toegankelijk. Met de hoogte van het hek en van het miniatuurlandschap is rekening gehouden met het feit dat het vanuit rolstoel/scootmobiel ook goed zichtbaar moet zijn. Meer informatie vindt u op de site van Miniworld Rotterdam.

Verder

In de directe omgeving van Miniworld zijn legio mogelijkheden waarmee het bezoek te combineren is, zoals Diergaarde Blijdorp, de Koopgoot en De Doelen. Ook liggen er geocaches te kust en te keur in de omgeving. Meer over geocachen vindt u in dit artikel.

Lees verder

© 2014 - 2019 Simmy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Miniworld_Rotterdam
  • http://www.miniworldrotterdam.com/index.htm

Reageer op het artikel "Uit in Rotterdam: Miniworld"

Infoteur: Simmy
Gepubliceerd: 14-04-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Uitjes Nederland
Schrijf mee!