InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > 10 redenen om te fietsen

10 redenen om te fietsen

Waarom zou ik gaan fietsen? Er zijn heel veel redenen om te gaan fietsen. Het is bijvoorbeeld goedkoop, veilig en gezond. In dit artikel vind je tien redenen om de fiets te pakken. Ga voortaan op de fiets naar je werk, school en doe boodschappen op de fiets. De voordelen van fietsen zijn wellicht groter dan je denkt.
Van fietsen word ik moe en van autorijden niet, waarom zou ik gaan fietsen?

1. Fietsen is gezond

Dat fietsen gezond is is misschien wel de belangrijkste reden om te gaan fietsen, maar waarom is fietsen gezond? Om vooruit te komen met de fiets moet je je inspannen. Je conditie gaat er dus van vooruit en je kunt ook wat vet verbranden. Wie wil dat niet? Anders dan bijvoorbeeld hardlopen of voetballen zal je na een fietstochtje niet spierpijn hebben als je het niet gewend bent. Fietsen is ook gezond omdat je buiten bent, je ademt frisse lucht in en je ontvangt wat zonnestralen. Zonlicht is belangrijk voor je gezondheid en beschermt je tegen een aantal ziektes door de aanmaak van vitamine D.

2. Fietsen is veilig

Is fietsen veilig? Dat fietsen veilig is, klinkt misschien wat raar maar toch is het waar! Procentueel komen de meeste verkeersongelukken voor bij autobestuurders, motorrijders en mensen op hun scooter of brommer. Hoe kan dat? Op de fiets krijg je alles mee van wat er om je heen gebeurt. Je kunt snel reageren en uitwijken, jij kunt wel nog net langs dat paaltje rijden maar een auto niet.

3. Fietsen is goedkoop

Een fiets kopen kost geld (al is het veel minder dan de aanschaf van een auto), maar daarna is fietsen bijna gratis. Je fiets heeft bijvoorbeeld geen brandstof nodig. Hoewel, als je voortaan met de fiets gaat in plaats van de auto heb jij zelf misschien wat extra brandstof nodig... Verder hoeft de fiets niet door een dure keuring. Een fiets ergens parkeren is vrijwel altijd gratis. Je auto parkeren is veel duurder.

4. Fietsen is goed voor het milieu

Als je fietst in plaats van dat je je auto rijdt, lever je een bijdrage aan een beter milieu. Er komen minder schadelijke brandstofgassen in de lucht en er hoeven minder bomen gekapt te worden voor nieuwe wegen. Je bijdrage is misschien klein, maar alle beetjes helpen.

5. Fietsen is leuk, gezellig en sociaal

Fietsen kun je samen met je collega's, vrienden of klasgenoten doen. Je kunt naast elkaar fietsen en praten over van alles en nog wat. Als je autorijdend je collega tegenkomt op de snelweg kun je niet even lekker praten. Toegegeven, je kunt wel socializen als je carpoolt.

6. Fietsen gaat snel

In de stad is fietsen vaak sneller, je komt veel minder stoplichten tegen, je kunt vaak een kortere route rijden en je kunt je fiets direct bij het gebouw parkeren waar je moet zijn. Als je met de auto bent moet je soms nog een eindje lopen voor je op de plaats van bestemming bent. Bovendien kom je met de fiets niet in een file terecht!

7. Met de fiets ben je flexibel

Je kunt met de fiets vrijwel overal komen maar je kunt ook gemakkelijk een andere route nemen als de weg is geblokkeerd. Als je iets vergeten bent mee te nemen, kun je met de fiets direct rechtsomkeert maken om wat je vergeten bent op te halen.

8. Met de fiets kun je van de omgeving genieten

Fietspaden gaan vaak door een natuurrijke omgeving waar auto's niet mogen komen. Bovendien hoef je bij het fietsen minder op de weg te letten omdat je langzamer gaat en in plaats van alleen zien ook de geluiden uit de omgeving hoort. Je kunt de vogels horen fluiten en je kunt horen dat er ergens een hert de bosjes induikt. Misschien kun je hem wel zien. Verder is het heerlijk om de geur van het bos op te snuiven.

9. Fietsen is eenvoudig

Iedereen kan fietsen. Is dat waar? Ja! er zijn behalve fietsen met twee wielen ook fietsen met drie wielen. (bijna)Iedereen kan de trappers naar beneden duwen, sturen en remmen. Veel meer hoef je niet te kunnen. Je hoeft geen fietsbewijs te halen.

10. Fietsen geeft je een lekker gevoel

Waarom? Het is gezond, je kan van de natuur genieten, je kan praten met mede-fietsers. Je bent lekker buiten en je staat niet in de file. Eigenlijk is fietsen altijd fijn tenzij het regent of erg koud is.

Conclusie:

Pak de fiets!

Vooruit: één reden om niet te fietsen: gladheid

Als het erg glad is op de fietspaden kun je maar beter in een voertuig met vier wielen zitten dan op een fiets met twee wielen. Vallen met een fiets kan namelijk erg pijnlijk zijn (of wist je dat niet).
© 2011 - 2017 Infoteuryannick, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Start to Bike: Begin met fietsenStart to Bike: Begin met fietsenDat Nederlanders en Vlamingen een fietsvolk zijn is algemeen bekend. Fietsen zit ons in het bloed. Zou jij ook graag je…
Elektrische fiets: voordelen & nadelenIn dit artikel wordt nader ingezoomd op de voordelen en nadelen van de elektrische fiets. Tevens worden er tips gegeven…
Elektrische fietsenWas het fietsen maar wat makkelijker, sneller en minder vermoeiend. Dit denken/dachten veel mensen. Daar is nu de oploss…
Online fiets kopen: overzicht webwinkels online fietsverkoopOnline fiets kopen: overzicht webwinkels online fietsverkoopTegenwoordig komt het steeds vaker voor dat klanten online spullen kopen. Een voorbeeld hiervan is de online aankoop van…
Besparen op kinderfietsenBesparen op kinderfietsenKinderfietsen zijn duur in aanschaf en ze fietsen er maar tijdelijk op. Binnen een paar jaar moet de fiets weer vervange…

Reageer op het artikel "10 redenen om te fietsen"

Reacties

Bibiana (infoteur), 30-07-2011 11:52 #2
@Gaab, om over cijfers te spreken: in 2010 waren er 247 verkeersdoden onder automobilisten, voor fietsers is dit 167 doden over het jaar 2010. Eigenlijk had de infoteur dit voor jou op moeten zoeken :) Maar vooruit, service van mij!

Gaab (infoteur), 25-07-2011 22:10 #1
"Procentueel komen de meeste verkeersongelukken voor bij autobestuurders, motorrijders en mensen op hun scooter of brommer." Wat zijn dan precies de getallen? Op de fiets ben je toch vele malen kwetsbaarder. Reactie infoteur, 25-07-2011
De precieze getallen heb ik niet. Dat je op de fiets vele malen kwetsbaarder bent dan in de auto is waar, voor mensen op motor, scooter of brommer is er nauwelijks verschil.

Maar! Fietsen is veiliger omdat er zo weinig ongelukken gebeuren met fietsers, als een fietsers in een ongeluk betrokken raakt is de afloop wel vaker dodelijk dan bij een autobestuurder het geval is.

Infoteur: Infoteuryannick
Laatste update: 16-10-2014
Gepubliceerd: 25-07-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Reacties: 2
Schrijf mee!