InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Wernigerode is een bijzonder kleurrijke stad in de Harz

Wernigerode is een bijzonder kleurrijke stad in de Harz

Wernigerode is een bijzonder kleurrijke stad in de Harz Wie een bezoek brengt aan de Harz zal misschien verschillende kleine steden willen bezoeken. Een bijzonder schilderachtige stad is Wernigerode. Deze stad die gelegen is midden in de prachtige natuur zal de meeste mensen versteld doen staan. De vakwerkhuizen die gegroepeerd staan rondom een historisch centrum maken dat je denkt in de middeleeuwen beland te zijn. Hoog boven stad torent het prachtige kasteel waar je o.a. met paard en wagen naar toe gebracht kunt worden.

Wernigrode

Ligging Wernigerode

Wernigerode is gelegen aan de rand van de voormalige DDR en aan de noordzijde van de Harz. De ligging is aan de voet van de Brocken. Al in 1121 werd de plaats in een oorkonde vermeld. De stad heeft een belangrijke rol gespeeld bij de Wende. In november 1989 liepen veel mensen een mars door de stad voor de vrijheid. Wernigerode is gelegen in Bundesland Saksen Anhalt en strekt zich over twee dalen uit. De stad telt ongeveer 33.000 inwoners (in 2016). Er zijn diverse hele kleine smalle pittoreske straatjes met bijzonder oorspronkelijke namen die ieder hun eigen geschiedenis kunnen vertellen.

Huwelijken

Wernigerode staat in de verre omgeving bekend als de stad waar men graag huwelijken sluit en vóór het stadhuis de bruidsfoto's maakt. Dit dateert al vanaf de middeleeuwen want al in 1468 werd er een besluit afgekondigd dat het aantal gasten niet méér dan 120 mocht bedragen en ook de duur van het aantal feestdagen werd beperkt. Als je de stad bezoekt loop je kans meerdere trouwpartijen te zien. Men adverteert met een boeket bloemen voor de bruid, een aansteker voor de bruidegom en een fotograaf om alles vast te leggen. Een pianist zorgt voor de muziek en de trouwerij wordt opgetekend in een stamboek waar ook de geschiedenis van Wernigerode in is vastgelegd.

Bezienswaardigheden

  • Het slot
  • Het stadhuis ofwel Rathaus
  • De smidse
  • Het scheve huis
  • De Brocken

Het slot Wernigerode

Het slot dat dateert uit de dertiende eeuw werd regelmatig verbouwd. In de jaren rond 1670 kreeg het een barok karakter. Er worden iedere maand nieuwe voorstellingen en tentoonstellingen georganiseerd. Zo zijn er concerten en opera's. Er is een museum waar diverse kunsthandelaren hun producten tentoonstellen. Zo zijn er schilderijententoonstellingen maar ook huisvlijtevenementen. Voor de kinderen is er in de zomer de lampionoptocht en de sprookjesfee komt met verhalen. Er zijn terrassen van waaruit men een mooi uitzicht heeft.

Goethe

Goethe bezocht de stad in 1777 maar toen was de stad beslist nog niet zo bekend. In de omgeving zijn diverse wandelpaden naar Goethe genoemd die hier mogelijk inspiratie heeft opgedaan. Maar aan het begin van de twintigste eeuw kreeg de stad bekendheid als kuur- en recreatieoord waarbij mensen uit binnen- en buitenland naar deze stad kwamen voor de gezonde lucht en de prachtige natuur.

Rathaus

Het Rathaus is gelegen aan de markt en dit plein is bijzonder gezellig. Hier zie je middeleeuwse vakwerkkunst zoals je die op niet veel plaatsen meer tegenkomt. Het stadhuis werd in 1277 voor het eerst als speelhuis vermeld. Hier werd goochelen, dansen en vertier toegestaan. Naast het Rathaus vinden we het kantoor van de plaatselijke VVV. Hier is ook de bank gevestigd en er is tevens een museum.

De smidse
Erg leuk is het om zonder haast door de kleine straatjes te wandelen en dan zie je bijzondere dingen. Zo vinden we de voormalige Smidse in de Breite Straße nummer 95. Het is herkenbaar aan de paardenkop en het hoefijzer boven de deur. Het allerkleinste huis vinden we in de Kochstraße. Het is slechts 4,20 meter hoog en 2,95 meter breed.

Het scheve huis

Vlak achter het stadhuis ligt het Oberpfarrkirchof. Hier vinden we huis nr. 13 dat echt een van de meest bijzondere huizen van de stad is en het dateert uit de zestiende eeuw. Het water van de Molengracht stroomde hier onder de fundamenten van de huizen. Deze verzakten enigszins en zodoende spreekt men nu over het Schiefes Haus.

Winkels

Wernigerode heeft een regionale functie en zodoende is er een royale winkelstraat waar men diverse ketens terug zal vinden.
Er is een voetgangersgebied waar ook leuke boetieks te vinden zijn en natuurlijk vinden we hier de specialiteiten van de Harz.

Restaurants, terrassen en hotels

Vooral met mooi weer zijn de terrassen op het marktplein snel gevuld. Er zijn verschillende leuke eetgelegenheden waar men goed terecht kan. In en om de stad vindt men hotels in alle prijsklassen.

Smalspoorbaan

Met de trein kan men van Wernigerode met een extra smal spoor naar Nordhausen. De trein gaat ook naar de Brocken.

Luchtvaartmuseum

Iets buiten de stad is het luchtvaartmuseum te vinden. Dit is het grootste luchtvaartmuseum van Midden-Duitsland. Men kan hier in de cockpit van een starfighter kijken. De oppervlakte bedraagt méér dan 5000 vierkante meter en er staan zestig originele vliegtuigen. Voor kinderen zijn er speciale evenementen.

De Brocken ofwel de Blocksberg

De Brocken is een berg die 1142 meter hoog is. Het is de hoogste berg van Noord-Duitsland. Vanaf deze berg heeft men bij mooi weer een schitterend uitzicht over het hele gebied zelfs tot aan Sauerland. Vanaf 1961 werd de berg door de Sovjet Unie bezet en hoorde dit gebied tot de DDR. Vanaf 1990 is het hele gebied weer vrij te bezoeken. In de winter kan het hier ijskoud zijn. Een deel van de berg ligt boven de boomgrens. Veel mensen gaan de Brocken beklimmen vanuit het kleine plaatsje Schierke. Van hieruit kan men ook met de stoomtrein naar de Brocken, hetgeen een prachtige en spectaculaire rit is over het smalle spoorbaantje. In 2016 viert men hier het 25-jarig bestaan van de stoomtreinrit in volle vrijheid.
Gerelateerde artikelen
Harz - DuitslandHarz - DuitslandDe Harz is een klein middelgebergte in het midden van Duitsland. Het is verspreid over de provincies Saksen-Anhalt, Nede…
Duitsland, Mecklenburg-Vorpommern, Saksen-Anhalt+BrandenburgDe overige noordelijke deelstaten, bundesländer, van Duitsland worden in dit artikel behandeld: Mecklenburg-Vorpommeren,…
Stoomtreinen in de Harz, tijden van weleer herlevenAl meer dan 120 jaar rijden de stoomtreinen van de Harzer Schmalspurbahnen op een netwerk van sporen door grote delen va…
Duitsland, Nedersaksen - NiedersachsenHet één na grootste Bundesland van Duitsland met Hannover als hoofdstad. Op een kleine afstand van Nederland, vindt men…
Braunlage; toeristenplaats in nationaal park De HarzBraunlage; toeristenplaats in nationaal park De HarzIn het zuiden van het nationaal park De Harz ligt de kleine en toeristische stad Braunlage. Wie eens een paar dagen wil…
Bronnen en referenties
  • Wernigerode prospekt VVV.

Reageer op het artikel "Wernigerode is een bijzonder kleurrijke stad in de Harz"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 19-08-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!