InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Elba, een Italiaanse parel!

Elba, een Italiaanse parel!

Elba, een Italiaanse parel! De informatie over Elba in reisgidsen is niet al te uitgebreid. Dat is een gemiste kans want Elba is een bijzondere vakantiebestemming! Veel Nederlanders gaan naar Italië en vaak ook naar Toscane. Hierbij ‘vergeten’ zij vaak het prachtige eiland Elba op slechts een uurtje varen van het Toscaanse vaste land. Om een indruk van Elba te krijgen: lees het reisverslag in dit artikel met nuttige tips en leuke wetenswaardigheden. Om Elba te beleven: bezoek deze parel!

De reis naar Elba

Als je met de (eigen) auto naar Elba wilt, is een overnachting onderweg van Nederland naar Piombino aan te raden. Voor de beeldvorming: Piombino, waarvandaan de ferry’s vertrekken, ligt ruim 1400 km van Utrecht. Er zijn verschillende maatschappijen die de ferrydiensten verzorgen naar Elba zoals Mobylines, Blunavy en Toremar. Als je voor Mobylines kiest, kun je naar Portoferraio, Cavo of Rio Marina. Probeer een haven te kiezen dichtbij je bestemming op het eiland; Elba is behoorlijk bergachtig en ondanks de vrij beperkte omvang van het eiland duurt een autoritje relatief lang. Enkele grotere plaatsen op Elba zijn Procchio (prima vanuit Portoferraio te bereiken), Marciana (Marina), Marina di Campo, Capoliveri, Porto Azzurro en Rio Marina. Maar ook enkele kleinere plaatsen zijn de moeite waard.

Onze reis ging met Mobylines naar Portoferraio, de hoofdstad van Elba. Een prachtige bootreis over het helderblauwe water. We hadden via internet gereserveerd om zeker te zijn van een plekje op de boot. In het weekend (en in het hoogseizoen) is reserveren zeker aan te raden! Kijk ook goed naar de verschillen in prijzen: in het weekend betaal je vaak (veel) meer! Elba is ook bereikbaar per vliegtuig. Vlakbij Marina di Campo is een klein vliegveld.

Portoferraio (letterlijk: ijzerhaven)

Elba is het grootste eiland van de Toscaanse archipel en is 27 km lang en op het breedste stuk 18,5 km breed. In hoofdstad Portoferraio wonen ruim 12.000 mensen. Dit is meer dan een derde van alle inwoners (circa 30.000) van Elba. Als je met de boot aankomt zie je vanaf het water al duidelijk het nieuwe en het oude Portoferraio (vestingmuren). Je kunt lekker slenteren door de smalle en steile straatjes van Portoferraio, in de haven bij de vissersboten met de versgevangen vis kijken of gewoon een drankje drinken op een terrasje. Verwacht geen spectaculaire winkels; het zijn met name souvenirshops en winkels gericht op de lokale bevolking. Wel zijn er speciale winkeltjes met lokale zeep- en badschuimprodukten: Acqua Dell’Elba.

Landschap

Elba heeft een bergachtig karakter en een grillig gevormde kustlijn. Het hoogste punt is de berg Monte Capanne (1019 m hoog), vlakbij Marciana. Je kunt met een kabelbaan naar de top met als beloning een schitterend uitzicht. Op Elba vind je wijngaarden en pijnbomen. Er groeien prachtige planten en bloemen en er komen veel vlinders voor. Elba bezit een zeer groot aantal prachtige baaien met even zo mooie stranden. Als je per auto of fiets een tocht langs de kust maakt, zul je vele ‘ansichtkaartmomenten’ mee maken.

Cultuur

Het eiland heeft altijd een aantrekkingskracht op verschillende bevolkingsgroepen gehad. Natuurlijk vanwege de (strategische) ligging maar ook vanwege de op het eiland voorradige vele mineralen, edelstenen en ijzer. De sporen van de verschillende bewoners (waaronder Etrusken, Romeinen, Spanjaarden en Fransen) zijn terug te vinden op Elba. Ook hebben verschillende invloedrijke families (waaronder Visconti en Medici) het eiland in handen gehad. Iemand die belangrijke sporen heeft achtergelaten op Elba is Napoleon. Hij heeft in 1814/1815 een aantal maanden op het eiland verbleven (met een leger van 600 man) en ook nog wel in ballingschap. In de korte tijd heeft hij het eiland gereorganiseerd, nieuwe wegen gebouwd, mijnen tot ontwikkeling gebracht en de vloot uitgebreid. Je kunt de huizen waar Napoleon tijdens zijn verblijf heeft gewoond bezichtigen. Zijn zomerresidentie die in San Martino ligt, laat een aantal ingerichte kamers en voorwerpen zien van Napoleon. Het mooiste hier is wellicht het uitzicht vanuit deze woning op de baai van Portoferraio! Geniet ook van het heerlijke Italiaanse eten, enkele typische streekgerechten en de eigengemaakte wijnen van Elba.

Stranden

De stranden zijn divers: kiezel- en (enkele zwarte) zandstranden. Het water is echter altijd azuurblauw. Op de stranden is er voor elk wat wils: op de grotere stranden zijn vaak ligbedden te huur en diverse watersporten te beoefenen, bijvoorbeeld op het langgerekte strand van Marina di Campo. Als je onderweg bent met de auto langs de prachtige kustlijn, kun je bij de verschillende strandjes stoppen, een verfrissende duik nemen en weer verder rijden. Een prachtig zandstrand ligt niet ver van Portoferraio: baai van Procchio. Maar er zijn nog meer prachtige stranden met elk vaak hun eigen doelgroep. Vele accommodaties liggen aan of op een steenworp afstand van de prachtige stranden. Heerlijk en heel ontspannen om van je strandvakantie te genieten! Kies een hotel of camping aan een van de prachtige stranden van Elba!

Activiteiten

Op Elba zijn vele activiteiten te doen:
  • golfen (Aqcuabona, vlakbij Portoferraio)
  • zeilen, surfen en kanoën (diverse plekken)
  • klim-, wandel-, fiets-, mountainbiketochten (diverse plekken)
  • duiken en snorkelen kan ook op vele plekken

Vanuit de baai bij Procchio (prachtig zandstrand!) zijn we gaan snorkelen bij het eilandje ‘Le Scoglietto’, een hele belevenis én prima te doen voor kinderen, ook zonder duik- of snorkelervaring. Na een spectaculaire tocht over zee was het schitterend om tussen de prachtigste vissen te kunnen zwemmen en te genieten in het helderblauwe water. Op een lokale kaart van Elba zijn 20 duikplekken aangegeven; waar je ook verblijft op het eiland, er zal altijd wel een duik- of snorkelplek vlakbij zijn. Neem zeker een duik als je op Elba bent, je zult er geen spijt van hebben!

Bezienswaardigheden

Nog een paar (zeker niet volledig!) bezienswaardigheden op Elba op een rijtje:
  • 17e eeuwse Chiesa della Misericordia: prachtige kerk met diverse bezittingen van Napoleon, zoals een kopie van de sarcofaag uit de Dome des Invalides, een dodenmasker en een bronzen afgietsel van de hand van de keizer.
  • Palazzina dei Mulini: villa van de familie de Medici, die de hoofdstad Portoferraio heeft gesticht. Nu ingericht als klein museum van Napoleon.
  • Verder ook enkele mineraalparken (met name op het (zuid)oosten van het eiland), nationale parken met bezoekerscentra en archeologische vindplaatsen.

Laat je informeren door de lokale bevolking, de medewerkers van het hotel waarin je verblijft of de camping. Erg vriendelijk zullen zij je vertellen wat je echt niet moet missen! Hierbij is de lokaal aanwezige plattegrond van het eiland een heel handig hulpmiddel. Hierop staan de stranden en vele bezienswaardigheden voorzien van een foto.

Beleef Elba!

Elba is de ultieme plek voor liefhebbers van natuur en rust. Maar er is ook meer dan voldoende te beleven! Er zijn talloze activiteiten en bezienswaardigheden. Kortom: beleef Elba!
© 2013 - 2017 Neal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toeristische Informatie over ToscaneToeristische Informatie over ToscaneToscane is een regio in Italië. Het gebied heeft een grootte van 23.000 vierkante kilometer en er wonen ongeveer 3.7 mil…
Giro 2015 – 6e rit: Montecatini Terme-Castiglione PescaiaGiro 2015 – 6e rit: Montecatini Terme-Castiglione PescaiaOp donderdag 14 mei wordt de zesde etappe verreden van de Giro d'Italia 2015. De start van deze rit is in Montecatini Te…
Napoleon 's einde van zijn succes: Van Rusland tot WaterlooNapoleon 's einde van zijn succes: Van Rusland tot WaterlooNapoleon schreef niet alleen geschiedenis met zijn militaire successen maar vooral ook met zijn tegenslagen. En net die…
De Italiaanse taalCiao! Een welbekend Italiaans woord. Het Italiaans maakt deel uit van de groep Romaanse talen, waar onder andere ook het…
Wijn uit ToscaneWijn uit ToscaneToscane is een zeer bekende wijnregio in Italië. Sinds de 13e eeuw wordt daar wijn verbouwd. De regio heeft een zeer gun…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Elba, een Italiaanse parel!"

Infoteur: Neal
Gepubliceerd: 30-09-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!