InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Kamperen > Goedkoper kamperen in voor- en naseizoen met campingcards

Goedkoper kamperen in voor- en naseizoen met campingcards

Goedkoper kamperen in voor- en naseizoen met campingcards Als je met schoolgaande kinderen op vakantie gaat, betaal je meestal het volle pond. Je bent dan immers aan het hoogseizoen gebonden en dat is altijd duurder dan het voor- of naseizoen. Voor mensen die graag kamperen en niet aan de schoolvakanties zijn gebonden, is kamperen in het voor- of naseizoen al gunstiger. Maar er is een andere mogelijkheid om nog goedkoper te kunnen kamperen. Dit kan namelijk met een speciale campingcard. Je betaalt dan voor twee personen voor een standaardplek, inclusief elektriciteit, camper/caravan/tent en auto een vast bedrag per nacht. Er zijn diverse aanbieders van zo'n card. Dit is onder andere mogelijk met de card van ASCI.

Inhoud

Goedkoper kamperen

Als men niet aan de schoolvakanties is gebonden, kan het zinvol zijn om in een andere periode te gaan kamperen. Dit kan het voor- of naseizoen (ook wel laagseizoen genoemd) zijn. Het is dan niet alleen rustiger, maar je betaalt vaak ook minder. Vaak zijn de kampeertarieven in het voor- en naseizoen lager dan in het hoogseizoen. Hieronder volgt een berekening voor een willekeurige Deense camping.

Men betaalt in het hoogseizoen voor een standaardplek per nacht voor twee personen, een caravan en elektriciteit 27,50. Dit zou in het voor- of naseizoen komen op 24,10. Dat scheelt dus iets meer dan 3,00. Zou men in het voor- of naseizoen betalen met bijvoorbeeld campingcheques, dan komt het per nacht op slechts 16,00. Dit scheelt dus per nacht 11,50.

Bij deze willekeurige camping hoef je niet los voor je auto te betalen, dat kan namelijk soms wel het geval zijn op campings. Al deze bovengenoemde prijzen zijn gebaseerd op de tarieven van 2015.

Naast Camping Cheques kun je in het voor- of naseizoen ook voordeliger kamperen met:
  • ASCI
  • Best Deal
  • Camping Key Europe van de ANWB

Camping Cheques

Sinds 1997 kan men met campingcheques voordeliger kamperen in het voor- en naseizoen. Dit kan in zowel Europa als in Marokko. Het geldt voor campers, tenten en caravans. In het jaar 2015 deden er 667 campings aan mee. Dit aantal verandert ieder jaar. Soms komen er campings bij en soms doen bepaalde campings niet meer mee. Het is dus verstandig om dit steeds even na te kijken. Er zijn zelfs campings waarbij je het hele jaar door met campingcheques kunt betalen. Je betaalt 16,00 per nacht (2015) en dat zelfs voor twee personen. Je hebt dan een standaard kampeerplek. Bij de prijs van een campingcheque zitten inbegrepen:
  • elektriciteit tot 6 ampère of 5Kwh/dag
  • een auto
  • caravan, camper of tent
  • toegang tot de sanitaire voorzieningen (in het algemeen zijn de warme douches gratis)
  • eventueel een huisdier (alleen op campings waar dieren zijn toegestaan)

Let op: in sommige landen moet je nog toeristenbelasting betalen. Dit is niet in de prijs inbegrepen! Dat is ook het geval met andere soorten heffingen. Voor kinderen geldt het normale campingtarief.

gold card van Camping Cheques / Bron: Camping Chequesgold card van Camping Cheques / Bron: Camping Cheques

Verschillende cards

De campingcheque organisatie hanteert twee soorten cards voor de digitale cheques. Er is een Silver Card en een Gold Card. De Silver Card is levenslang geldig, je hebt geen abonnement nodig. Voor de Gold Card geldt dat je wel een abonnement nodig hebt en dat kost 45,00 per drie jaar (2015). De card zelf is drie jaar geldig en kan dan worden verlengd. Bij diefstal of verlies van de card, moet je de card direct laten blokkeren. Je krijgt dan een nieuwe toegestuurd en daar staat dan het saldo op dat je had voordat de card werd gestolen/vermist.

Bestellen cheques

De cheques kunnen zowel telefonisch als via het internet besteld worden. Deze site is ook handig voor overige informatie. Als je kiest voor de papieren cheques, worden ze naar je huisadres toegestuurd. Dit duurt maximaal 10 werkdagen. De digitale cheques worden op de card bijgeschreven. Je dient eerst de cheques en administratiekosten te betalen, voordat ze naar je toe worden gezonden c.q. op de card worden bijgeschreven. Je kunt zo vaak cheques bestellen als je wilt. Voor alle cheques geldt dat ze twee jaar geldig zijn. Aan het bestellen van cheques zijn kosten verbonden. Voor het bestellen van de papieren cheques wordt een bedrag van 8,00 per bestelling gehanteerd, voor de Silver Card komt dit op 6,00 per bestelling en voor de Gold Card komt dit op 4,00 per bestelling.

Geldigheidsduur cheques
De papieren campingcheques zijn alleen geldig gedurende de jaartallen die erop staan vermeld. De digitale cheques van de Silver Card zijn geldig gedurende het jaar van de aanschaf en het hele kalenderjaar erna, dus in totaal twee kalenderjaren. De digitale cheques van de Gold Card zijn naast het jaar van de aanschaf ook nog gedurende drie kalenderjaren geldig, dus in totaal vier kalenderjaren. Indien de cheques omgewisseld moeten worden omdat de geldigheidsduur is verstreken, is dit mogelijk. Voor houders van de Silver Card kost dit 15,00 en voor houders van de Gold Card is dit gratis.

Betalen op campings
Op de deelnemende campings kun je met zowel papieren als digitale cheques betalen. Bij aankomst op de camping geef je aan dat je met campingcheques wilt betalen, dan is dat alvast bekend. Zodra je vertrekt, geef je of de papieren cheques of je laat digitale cheques van je kaart afschrijven.

Voordelen
Er zitten ook nog voordelen aan de cheques. Bij sommige campings hoef je een aantal nachten niet te betalen. Dit staat dan aangegeven met bijvoorbeeld 7=6. Dit betekent dat je van de zeven overnachtingen, maar zes hoeft te betalen. Soms krijg je iets gratis bij aankomst. Al deze informatie staat op de pagina van de desbetreffende camping vermeld en hangt van de soort card af.

Bij de Gold Card krijg je drie keer per jaar het gratis magazine 3 Seasons. Dit staat boordevol informatie. Tevens ontvang je dan jaarlijks gratis de campinggids. Normaal kost deze 7,00 excl 3,50 verzendkosten. Hierin staan per land alle deelnemende campings vermeld. Tevens staat er bij iedere camping informatie over de camping vermeld, de GPS-coördinaten en in welke periode zij campingcheques accepteren. Al deze informatie is ook op de site te vinden. Indien nodig kan ook de gratis app van Camping Cheque worden gebruikt. Deze werkt zonder internetverbinding.

Verschillen tussen beide cards op een rijtje

Gold CardSilver Card
geldigheidsduur cardonbeperkt; na drie jaren verlengenonbeperkt
kosten nieuwe card in geval van verlies/diefstalgratis 10,00
kosten campinggids (excl verzendkosten)gratis gedurende drie jaar 7,00
geldigheidsduur cheques4 jaren2 jaren
administratiekosten aanschaf cheques 4,00 6,00
omwisseling cheques bij einde geldigheidsduurgratis 15,00
voordelen op campingsgratis nachten en speciale voordelengratis nachten
Magazine 3 Seasonsgratis gedurende drie jaar-

campingcard ACSI / Bron: ACSIcampingcard ACSI / Bron: ACSI

ACSI

Kampeerders kennen deze organisatie vermoedelijk wel. Zij geven immers campinggidsen uit. Deze groene boeken bestaan al heel lang. Alle campings die in de gidsen staan, worden ieder jaar opnieuw gecontroleerd. Er wordt gelet op voorzieningen en bepaalde aandachtspunten. Een camping die is gecontroleerd, ontvangt een sticker. Daarnaast is het mogelijk om in plaats van de papieren campinggidsen deze op een DVD te kopen. Op de DVD staan meer dan 8.000 campings in heel Europa vermeld.

Daarnaast heeft ACSI sinds 2003 ook een mogelijkheid om in het voor- en naseizoen goedkoper te kunnen kamperen. Dit kan met een geldige CampingCard ACSI. Op basis van deze card kan bij een camping die de CampingCard ACSI accepteert, voordeliger worden overnacht. Er zijn vier vaste tarieven per nacht. Dit zijn: 12,00; 14,00; 16;00 en 18,00. Het tarief geldt voor twee personen per nacht op een standaardplaats. Verder zit er bij het tarief inbegrepen:
  • auto
  • caravan, camper of tent
  • elektriciteit 6 ampère aansluiting en maximaal verbruik van 4 kWh per dag
  • gebruik van warme douches; indien hiervoor betaald moet worden, recht op één keer per dag per persoon
  • één hond op campings waar honden zijn toegestaan
  • BTW

Let op: in sommige landen moet je nog toeristenbelasting betalen. Dit is niet in de prijs inbegrepen! Dat is ook het geval met andere soorten heffingen. Er zijn zelfs meer dan zeshonderd campings waarbij je voor kinderen tot en met vijf jaar - maximaal drie kinderen - niet voor een overnachting hoeft te betalen. Let op: eventuele toeristenbelasting moet - net zoals voor volwassenen - wel voor ze worden betaald!

Werking card
Een losse card met de gratis campinggids is vanaf 13,95 (2015) via de website te bestellen. Voor mensen die ieder jaar in het laagseizoen kamperen is er een mogelijkheid om een abonnement hierop te nemen. De card met gratis campinggids is dan vanaf 9,95 (2015) verkrijgbaar. Let op: er komen nog wel verzendkosten overheen. De kortingscard heeft een geldigheidsduur van één jaar en is strikt persoonsgebonden. Daarom moet de achterkant ook volledig worden ingevuld. Zodra men bij de camping aankomt, toont men de camping card, zodat direct duidelijk is dat er met deze campingcard betaald wordt. Aan het einde van het verblijf toont men de card alsnog en wordt er tegen het voordelige tarief dat op die camping geldt, afgerekend.

Extra voordeel
Bovenop het lagere kampeertarief wordt er bij sommige campings nog een extra korting op het overnachten verleend. Dit staat vermeld in de campinggids of op de website van ACSI bij desbetreffende camping. Deze extra kortingen kunnen vermeld staan als: 4=3; 7=6 en 14=12. Dit betekent dus dat bij een minimaal verblijf van bijvoorbeeld vier nachten, er maar drie in rekening worden gebracht. Er kan maar van één aanbieding gebruik gemaakt worden. Stel dat men elf nachten op een camping staat die
CampingCard ACSI accepteert, dan heeft men maar één keer recht op de korting 7=6.

campingcard Best Deal / Bron: Best Dealcampingcard Best Deal / Bron: Best Deal

Best Deal

Een andere manier om voordeliger - zowel in het laag- als soms ook in het hoogseizoen - te kunnen kamperen, is met de Best Deal Campingcard. Deze card kost niets en is geldig op campings in Europa. Deze kaart is een onderdeel van de organisatie Campingnavigator, dat al meer dan dertig jaar bestaat. Voorheen heette dit Kosmos Campingwijzer.

Op basis van deze campingcard kan men op campings tegen een voordeliger tarief overnachten. In de gids staan de campings waar deze card wordt geaccepteerd. Tevens staan de bij de camping behorende tarieven vermeld. Er zijn twee verschillende tarieven. Het tarief in het groene vakje geldt voor het laagseizoen, het tarief in het blauwe vakje geldt voor het middenseizoen. Dit is een aparte periode die tussen het laag- en hoogseizoen inzit. Beide voordelige tarieven gelden voor twee personen en voor een standaardplaats. Verder zit er bij het tarief inbegrepen:
  • caravan, camper, vouwwagen of tent
  • elektriciteit maximaal 6 ampère per dag en maximaal verbruik van 4 kWh per dag
  • gebruik van warme douches gedurende één keer per dag
  • één huisdier (als die zijn toegestaan)
  • BTW

Let op: in sommige landen moet je nog toeristenbelasting betalen. Dit is niet in de prijs inbegrepen! Dat is ook het geval met andere soorten heffingen.

Werking card
De card is via de site te bestellen en is onbeperkt geldig, maar niet overdraagbaar (dus persoonsgebonden). Op de achterkant van de card staan persoonlijke gegevens vermeld. Ieder jaar ontvang je automatisch de campinggids die voor dat jaar geldt. Ook ontvang je het magazine Ontdek één keer per jaar via de post. Het is ook mogelijk om dit online te bekijken. Meld bij aankomst (of reservering) dat je van de Best Deal Campingcard gebruik maakt, zodat meteen duidelijk is dat je gebruik maakt van het voordeligere tarief.

Extra voordeel
Bovenop het lagere kampeertarief wordt er bij sommige campings nog een extra korting op het overnachten verleend. Dit staat in de campinggids of op de CampingApp bij desbetreffende camping vermeld. Deze extra kortingen kunnen vermeld staan als: 7=6; 14=12 en 21=18. Dit betekent dus dat bij een minimaal verblijf van bijvoorbeeld veertien nachten, er maar twaalf in rekening worden gebracht. Er kan maar van één aanbieding gebruik gemaakt worden. Stel dat men zestien nachten op een camping staat die de Best Deal Card accepteert, dan heeft men maar één keer recht op de korting 14=12. Op sommige campings geldt er nog een extra aanbieding. Dit kan bijvoorbeeld een gratis welkomstdrankje voor twee personen zijn. Dit staat allemaal in de gids vermeld.

campingcard Camping Key Europe / Bron: ANWB Camping Key Europecampingcard Camping Key Europe / Bron: ANWB Camping Key Europe

Camping Key Europe

Deze card is niet alleen een campingcard, maar geldt ook als legitimatiebewijs op campings. De card is alleen te bestellen voor diegene die een lidmaatschap bij de ANWB hebben. Op basis van een geldige card kan men korting krijgen op campings in veel Europese landen. Bij de meeste campings geldt deze korting in het laagseizoen, maar er zijn ook campings die korting verlenen in het hoogseizoen.

De card
De card is zowel in de ANWB-winkels als op de site van de ANWB te bestellen en kost 9,95 (2015) per kalenderjaar. Alle benodigde gegevens dienen correct op de card te zijn weergegeven, anders is de card niet geldig. Op de voorzijde staan de NAW-gegevens, geboortedatum en -plaats en het nummer van het paspoort of de identiteitskaart. Tevens staat de geldigheidsduur vermeld. Op de achterzijde moet de handtekening en alsnog het nummer van het paspoort of identiteitskaart worden ingevuld.

Voordelen
Aan het bezit van deze card zitten voordelen. Dit zijn:
  • de card is een vervangend legitimatiebewijs
  • gratis WA-verzekering voor letselschade aan derden op de camping
  • korting tot 20% op campings in het laag- en soms ook hoogseizoen
  • gratis CKE-voordeelgids is tot 31 juli van datzelfde kalenderjaar aan de hand van een ophaalbewijs gratis af te halen bij een ANWB-winkel

Daarnaast is deze card ook geldig in Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken. Voorheen moest je voor de Scandinavische landen namelijk een aparte campingcard hebben en dat is nu niet meer nodig.

Holiday Cheques

Al deze bovenstaande informatie is gebaseerd op het meenemen van een "eigen" caravan, camper of tent, maar er zijn natuurlijk ook campings die ingerichte tenten, bungalows, stacaravans of chalets aanbieden. Ook voor deze vorm van kamperen is er een mogelijkheid om voordeliger buiten het hoogseizoen te kamperen. Dit kan met Holiday Cheque. Men ontvangt dan een Holiday Cheques voucher. Daarnaast is dit ook mogelijk met de Silver Card of Gold Card van de campingcheques organisatie. Men heeft dan geen Holiday cheques voucher nodig. De card is dan voldoende. Voor minimaal 32,00 per nacht kun je al een accommodatie huren voor 4/6 personen. Dit komt neer op minimaal 5,30 per persoon per nacht. Het minimum aantal mensen is één en het maximum is zes. Bij de huur zitten het gebruik van gas, water en elektriciteit inbegrepen.

Landen
Er zijn in Europa vierhonderd verschillende bedrijven die deze mogelijkheid aanbieden. Men kan kiezen voor een verblijf op het platteland, in de bergen, in een stad of aan zee. De verhuuraccommodatie kunnen onder andere bestaan uit: een geheel ingerichte tent, een stacaravan of een chalet. Er kan uit de volgende landen gekozen worden:
  • Frankrijk
  • Italië
  • Marokko
  • Portugal
  • Spanje

De meeste verblijven zijn in Frankrijk.

Extra voordeel
Ook met deze mogelijkheid zijn er bovenop het voordeligere tarief bij sommige accommodaties extra kortingen mogelijk op het overnachten. De mogelijkheden zijn 7=6 en 14=11. Dit betekent dus dat bij een verblijf van zeven nachten, maar zes in rekening worden gebracht.

Exclusieve ledenvoordelen
Iemand die in het bezit is van een Silver Card of Gold Card van de Campingcheques organisatie betaald geen kosten voor het reserveren van een accommodatie. Ook betalen zij geen administratiekosten. Mocht het in bepaalde gevallen nodig zijn om te annuleren, dan kost dit tot acht dagen voor aankomst geen geld.

Samengevat

Er zijn dus meerdere mogelijkheden om in het voor- en naseizoen voordeliger te kamperen. Bij alle aanbieders zijn er verschillen, daarom zijn ze hier per aanbieder kort samengevat.

Camping Cheques
  • één tarief
  • zowel papieren als digitale cheques
  • twee verschillende soorten cards
  • vooraf betalen door aanschaf van cheques
  • administratiekosten van minimaal 4,00 en maximaal 8,00 voor de cheques
  • campinggids kost 7,00 (jaar 2015) excl 3,50 verzendkosten (bij Gold card gratis)
  • gratis app is zonder internet te gebruiken
  • soms extra voordeel bij minimale aantal overnachtingen
  • eventuele reserveringskosten zijn niet bij de cheques inbegrepen
  • bij verlies of diefstal van de card worden er bij de Silver Card kosten in rekening gebracht en bij de Gold card niet

CampingCard ACSI
  • vier verschillende vaste tarieven
  • card is één jaar geldig
  • in de meeste gevallen achteraf op de camping betalen
  • geen administratiekosten card
  • CampingCard ACSI app zonder internet te gebruiken en kost 3,59 (jaar 2015)
  • eventuele reserveringskosten zijn niet bij de card inbegrepen
  • bij verlies of diefstal van de card zelf een nieuwe aanschaffen

Best Deal Campingcard
  • gratis card
  • card is onbeperkt geldig
  • gratis campinggids
  • twee verschillende tarieven
  • gratis nieuwe card bij verlies
  • gratis CampingApp

Holiday Cheques
  • huren van accommodatie
  • minimaal tarief 32,00
  • accommodatie voor één tot zes personen
  • Holiday cheque voucher
  • bij gebruik Silver Card of Gold Card geen voucher nodig
  • bij bezit van Silver Card of Gold Card geen kosten voor reservering

Een voordeel van de CampingCard ACSI en Best Deal Card ten opzichte van die van de Camping Cheque organisatie is, dat er naast de aanschaf van de campinggids en dus ook de card, geen extra administratieve kosten in rekening worden gebracht. In de meeste gevallen betaal je de camping dus pas achteraf en niet vooraf zoals bij de camping cheques.

Lees verder

© 2015 - 2017 Ottergraafjes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Campings op TerschellingTerschelling is een populaire vakantiebestemming, voor zowel gezinnen als jongeren. Wat betreft accommodatie is er veel…
Glampen: Het nieuwe kamperenKun je maar niet kiezen tussen een vakantie in een luxe hotel of kamperen in een tent, die je zelf moet opzetten? Nu is…
Voor het eerst kamperenWat staat je allemaal te wachten als je voor het eerst gaat kamperen? En, wat heb je eigenlijk allemaal nodig tijdens he…
Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Lekker op vakantie naar de zon? Een bungalowtent huren is luxe kamperen. Kamperen is trouwens nog steeds een van de mees…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • http://www.campingcheque.nl/
  • http://www.campingcheque.nl/camping-cheques_10.php
  • http://www.campingcheque.nl/wie-zijn-we_14.php
  • http://www.campingcheque.nl/de-chipkaarten-van-camping-cheque_88.php
  • http://www.campingcheque.nl/algemene-verkoopvoorwaarden_53.php
  • http://www.acsi.eu/nl/home/l1-n1/
  • http://www.campingcard.nl/
  • http://www.acsifreelife.nl/kampeerartikelen/campingcard-acsi-10-jaar/
  • http://www.campingcard.nl/extra-informatie/campingcard-acsi-bestellen/
  • http://www.campingnavigator.com/nl/best-deal-camping-card/
  • http://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/camping-key
  • http://nl.holiday-cheque.com/
  • Afbeelding bron 1: Camping Cheques
  • Afbeelding bron 2: ACSI
  • Afbeelding bron 3: Best Deal
  • Afbeelding bron 4: ANWB Camping Key Europe

Reageer op het artikel "Goedkoper kamperen in voor- en naseizoen met campingcards"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 02-06-2016
Gepubliceerd: 21-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Special: Informatie over vakantie
Schrijf mee!