Een Landrover Defender Stationwagon reisklaar maken
Zelf je Landrover Defender expeditie-klaar maken voor een lange reis is mogelijk. Als je aan Afrika denkt zie je de reis voor je met geen andere auto dan een Landrover. Het vraagt enige sleutelervaring maar voornamelijk een creatieve instelling.
Het voorbereiden van de wagen voor vier personen
Op zesjarige leeftijd stond ik vaak achter het schoolhek te wachten op twee klasgenootjes die iedere ochtend door hun ouders met een Landrover naar school gebracht werden. Mijn besluit heb ik in die tijd genomen: eens koop ik die terreinwagen. Inmiddels leven we nu drie Landrovers later met vele kilometers over pistes in de meest verlaten uithoeken van onze planeet.
Onze huidige gemotoriseerde kameel is een 110 2.5 td uit 1989, waarvan we de motor inmiddels vervangen hebben door een recentere 200 tdi, betrouwbaarder, zuiniger en vooral aanmerkelijk sneller. Een pluspunt van het merk, naast de eenvoud van de reparaties en het onderhoud, is het feit dat de carrosserie vrijwel geheel uit aluminium vervaardigd is, een belangrijk voordeel in levensduur en gewicht. De 200 tdi motor is de beste en meest betrouwbare motor ooit door Landrover ontwikkeld, een krachtbron zonder enige vorm van elektronica.
De conditie van de wagen
Het verwerven van een uitstekende technische kennis en de aanschaf van een goedgevulde gereedschapskist vormen de basis van een geslaagde reis. De wagen dient in perfecte conditie te zijn. Onderdelen die in geval van twijfel vervangen dienen te worden, zijn: de silent blocks ( er zijn er veel, de prijs valt echter mee ), de spoorkogels ( bij voorkeur met smeernippel ), het remsysteem ( vaak is het vervangen van de cupjes al voldoende ), de schroefveren ( te vervangen door “heavy duty” ), de schokbrekers dienen aangepast te zijn aan vele uren hobbelige wegen, de cupjes van de koppelingscilinders, de voorwiellagers en tot slot de banden, waarbij het profieltype half weg – half terrein voorkeur verdient. Overbodig te vertellen dat de motor, de turbo, de versnellingsbak en de verdeelbak eveneens opgewassen moeten zijn tegen extreme omstandigheden.
De lijst met reserveonderdelen
Een goed voorbereide Defender zal zelden stil komen te staan. Maar als het gebeurd is dit altijd op de meest onmogelijke plekken. Het meenemen van een aantal reserveonderdelen is een veilig idee:
- Remmen: cupjes voor de hoofd- en bijcilinders, twee zuigers en een set remblokjes voor de voorremmen, remolie DOT 5.
- Koppeling: cupjes voor de hoofd- en bijcilinder.
- Een aantal oliekeringen.
- Koelsysteem: een aantal stukjes metalen buis van ongeveer tien centimeter lang en van verschillende diameters, een set klemringen.
- Motorolie, vijf liter SAE 15W40.
- Versnellingsbak: twee liter hydraulische olie van het type ATF II D
- Verdeelbak, differentiëlen, etc.: vijf liter EPX 75W80
- Een opvoerpomp, een zwak punt.
- Oliefilter, gasoliefilter en luchtfilter.
- Twee reservebinnenbanden met reparatiekit.
- Lijm, ijzergaren met naalden, veiligheidsspelden, enkele scheerlijnen.
Het monteren van een brandstoffilter dat water van diesel kan scheiden, is aan te bevelen, daar in sommige landen de dieselkwaliteit te wensen overlaat. Er bestaan vele alternatieve kanalen om onderdelen van uitstekende kwaliteit tegen zeer redelijke prijzen te kopen.
De uitrusting van een Defender
Naast persoonlijke reiservaringen heb ik vaak de gelegenheid gehad om verhalen en ideeën uit te wisselen met andere avonturiers. In de uitrusting van mijn Defender zijn enkele van deze vernuftige uitvindingen verwerkt. Vaak zijn met een beetje handigheid de nodige dingen zelf te maken.
Een redelijk ingewikkelde uitdaging was het feit dat we nu twee groter wordende kinderen hebben en dan is een Landrover plotseling erg klein.
Een kleine rondleiding
De voorbumper
Een bullbar hoort niet tot de onmisbare details, maar geeft een zekere bescherming aan de voorkant van de wagen. De enorme wielsleutel, die altijd in de weg lag, bleek eraan bevestigd te kunnen worden. In de holte van de bumper bevindt zich een vetspuit. Een lier gebruikt men zeker niet elke dag, maar heeft ons de nodige malen uit benarde posities bevrijd.
De motorkap
Het tweede reservewiel is hier op dubbele wijze bevestigd: een reservewieldrager en twee riemen. Het luchtfilter bevindt zich op het linker spatbord, daar deze onder bepaalde omstandigheden meerdere malen per dag schoon geklopt dient te worden. De zelfgemaakte verhoogde luchtinlaat (snorkel) van PVC buis met een diameter van vijfenzeventig millimeter zuigt op hoogte van het imperiaal minder stof bevattende lucht. Bovendien is hiermee het rijden door dieper water mogelijk. Tussen het reservewiel en de voorruit worden de door de zon opgewarmde zakken met douchewater vastgebonden. De motorkap is geïsoleerd om geluidsoverlast in de cabine te voorkomen.
Onder de motorkap
In de wielkasten is precies genoeg plaats om de startkabels, een boomzaag, een militaire inklapbare schop en twee stevige kabels van ieder vijf meter lang (om te trekken of getrokken te worden) op te bergen.
De bestuurderskant
Een laterale bescherming. Aan de achterkant is een opbergvak gemaakt, waarin alle reserveonderdelen opgeslagen zijn. Beide zijkanten zijn voorzien van verlichting.
De achterkant
Het reservewiel op de achterdeur hoort tot de standaarduitrusting. Een aparte draagbeugel is belangrijk, daar men anders de achterdeur riskeert te verliezen. De hi-lift krik heeft een dubbele functie: na vast gelopen te zijn in moeilijk terrein om de wagen naast het oorspronkelijke spoor te zetten, maar zeker ook als onmisbaar gereedschap voor het repareren van lekke banden ( de hi-lift krik drukt, met behulp van het gewicht van de auto, de band in het holle gedeelte van de velg ). De werklamp is handig bij het laat vinden van een slaapplaats.
De onderkant
Een uit buizen samengestelde bescherming van de carterbak voorkomt beschadigingen door rotsblokken. Hoog gras kan vastraken rond het voorste cardan, vat na enkele minuten vlam waarna uw Land zich in een fakkel verandert. Een beschermkap, accessoir van een Serie III, biedt, na een kleine aanpassing een efficiënte oplossing. Tussen de chassisbalken onder de bijrijderplaats is plaats voor een militaire twintig liter jerrycan bestemd voor brandstof.
Het imperiaal
Het imperiaal vertegenwoordigt wederom een stukje huisvlijt. Het is plankier is vervaardigd van vijf millimeter dik aluminium, de jerrycanhouder en de staanders van staal.
Van voor naar achter:
- Rek voor de waterzuiveringsinstallatie en een kunststof kist met zeilen voor de achter- en zijkant van de auto met het doel bescherming te geven tegen zon en regen.
- Jerrycanhouder met plaats voor zeven jerrycans van ieder tien liter voor brandstof en bovendien vijf liter motorolie.
Een twee meter lange daktent met luifel, vervaardigd uit waterbestendig multiplex van populierenhout, met dakraam, ventilator en een van muggengaas voorzien raam. De breedte bedraagt 125 centimeter. Voorop de daktent is een kampeertafel bevestigd, achterop bevindt zich een ruimte om vier klapstoelen in op te bergen. Het deksel is vervaardigd van watervast gelijmd triplex beschermd door een gewapende polyesterlaag om een goede waterdichtheid te verzekeren.
- Achter aan de rechterkant: een geïsoleerde hutkoffer bestemd voor voedsel en drinken.
- Achter midden: één jerrycan met grote opening fungerend als wasmachine. Gebruiksaanwijzing: voor de helft te vullen met water, een beetje waspoeder erin met het vuilgoed. De zon en de hobbelige weg doen de rest. ’s Avonds nog de kleding uitspoelen en te drogen hangen. U zult het zien, een Miele kan hier niet tegen op.
- Achter midden: één jerrycan van vijfendertig liter douche- en afwaswater, opgewarmd door de zon. In de jerrycan is een twaalf volts pompje geplaatst, afkomstig uit de ruitenwasinstallatie van een auto. De douchekop is gemaakt van de spuitkop van een rugspuit met hierop bevestigd een schakelaar om de pomp aan en uit te zetten.
- Aan de twee zijkanten van het imperiaal zijn de rijplaten bevestigd, samen met een grote platte schop.
Het interieur
Het dashboard is, naast de standaarduitrusting, voorzien van:
- een oliedrukmeter,
- een turbometer,
- een tweede ampèremeter om de twee extra accu’s in de gaten te houden,
- een klein bootkompas en
- een GPS.
In het laadvak onder de bestuurdersplaats bevinden zich twee accu’s. De derde accu is in het laadvak onder de bijrijderplaats geplaatst. De twee extra accu’s, dienend voor de accessoires, zijn gescheiden van de hoofdaccu door een massasleutel. Het basisprincipe is eenvoudig: tijdens het rijden zijn alle accu’s verbonden met de dynamo en laden dus gemeenschappelijk op. ’s Avonds, na het uitzetten van de motor, dient de massasleutel omgedraaid te worden, waardoor er geen stroom getrokken wordt van de hoofdaccu. In de nabije toekomst willen we dit systeem uitbreiden met een zonnepaneel, bevestigd op de daktent.
In de bovengenoemde laadvakken zijn tevens opgeborgen:
- de voorraad oliën,
- oliehandspuitjes voor het afvullen van de verschillende olieniveaus onder de wagen,
- twaalf volts gereedschap zoals soldeerbout, boormachine en slijptol, een set metaalboren en
- een rol van vijfenzeventig meter sterk nylon touw, dienend om water te halen uit de diepste putten in de woestijn ( tot vijfenzestig meter ).
Achter de middenconsole is plaats voor een kleine koelkast, onder de achterbank bevindt zich een twaalf volts compressor. Dit laatste accessoire dient vooral voor de trajecten over zeer moeilijk terrein, zoals fijn zand, natte kleigrond, ijs en rulle sneeuw, waarbij het rijden met een lage bandendruk noodzakelijk is.
Het achtercompartiment is afgedekt met een plankier dat tevens dienst doet als tweepersoonsbed. Is het eenmaal tijd om naar bed te gaan, dan wordt de achterbank zover gekanteld dat de achterkant van de rugleuning horizontaal komt te staan met behulp van twee houten blokken met een hoogte van acht centimeter. Resteert alleen nog het matras op de gekantelde achterbank te trekken en …te slapen. Aan het voeteneind, aan weerskanten van de achterdeur, bevinden zich twee waterjerrycans van ieder tien liter inhoud voor dagelijks watergebruik.
Het plankier dat het achtercompartiment bedekt, rust op drie metalen beugels van vijftien centimeter hoog, bevestigd met bouten op de beide wielkasten. Om gewicht uit te sparen is wederom watervast gelijmd multiplex van populierenhout gebruikt. Het voordeel van deze constructie is de laadruimte die hiermee ontstaat: twee laadvakken boven de wielkasten en een relatief grote ruimte tussen het bed en de oorspronkelijke laadvloer. Hier bevinden zich twee waterjerrycans van ieder vijfendertig liter met daarop twee waterjerrycans van ieder tien liter. De twee gasflessen zijn stevig bevestigd tegen de rechter wielkast, direct achter de achterbank. De resterende ruimte is opgevuld met de gereedschapskist, het krat met keukenmaterialen en de tassen met kleding.
In de ruimtes boven de wielkasten bevindt zich onder andere de medicijnkoffer. De inhoud hiervan is sterk afhankelijk van het reisdoel. Voor een reis door het Afrikaanse continent loont het de moeite enkele infusen mee te nemen, daar dit materiaal ter plekke vaak niet aanwezig is. De kookplaat is bevestigd tegen de binnenkant van de achterdeur, waarbij de gasslang door de wagen heengeleid is tot de gasflessen.
Het totaal gewicht van de Landrover is binnen redelijke grenzen gebleven. Naast een zonnepaneel willen wij in de toekomst nog een tweede brandstoftank van vijfenveertig liter bevestigen in de rechterwielkast, schuin boven de originele vijfentachtig liter tank, daar de actieradius iets te beperkt is.
Het fabriceren van drink- en douchewater
De consumptie van een goede kwaliteit water kan een hoop teleurstellingen voorkomen. We hebben zelf een systeem ontwikkeld dat redelijk voldoet. Een twaalf volts ruitenwisserpompje is verbonden via een lange slang, drijvend door een aantal kurken, en een elektriciteitssnoer met het dubbele filterhuis. In het eerste compartiment bevindt zich een lamellenfilter van 120 micron. Het tweede filterhuis is gevuld met actieve kool, gemakkelijk te verkrijgen in de aquariumhandel. Wij filteren hiermee bacteriën, olieproducten en landbouwvergiften. Uitsluitend cholerabacillen zijn in staat te ontsnappen aan ons filtersysteem. In landen waar deze ziekte heerst, verdient het de aanbeveling om het gefilterde water te ontsmetten met chloortabletten. Na het toevoegen van een tablet om de smaak te neutraliseren is het risico uitgesloten. Ook het douchewater dient op deze wijze behandeld te worden, daar cholera vaak onder de douche opgelopen wordt. Tot slot wordt de filterinstallatie via een verlengsnoer aangesloten op één van de stopcontacten in de Defender.
De capaciteiten
Het in voorraad hebben van voldoende water en brandstof is van groot belang gedurende een reis. Zich verplaatsen over moeilijk terrein verdubbelt het dieselverbruik. Onze Defender heeft een opslagcapaciteit van water van ongeveer honderdnegentig liter. De hoeveelheid brandstof bedraagt, na installatie van een extra tank in de achtergelegen rechterwielkast, tweehonderdtwintig liter.
Er zijn vier ruime slaapplaatsen op en in de wagen.