InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vriendschapsband tussen Kleef en Ameland

Vriendschapsband tussen Kleef en Ameland

Vriendschapsband tussen Kleef en Ameland Sinds 1921 komen groepen Duitse kinderen naar Ameland voor een vakantiekamp. Het begon met Pastor Edmund Janssen uit Kleef en nog steeds heeft die stad een nauwe band met Ameland en nog elk jaar komen duizenden kinderen naar het eiland voor een vakantiekamp. Ameland en Kleef gaan een vriendschapsband aan.

Het zwanenbankje van Kleef

Pastor Janssen  / Bron: NNPastor Janssen / Bron: NN

Pastor Janssen

In 1910 'ontdekte' Pastor Edmund Janssen het eiland als vakantie-eiland. Hij liep er rond, legde contacten en leerde het eiland kennen. In 1921 nam hij voor de eerste keer kinderen mee voor een gezonde vakantie. Het was het begin van een vriendschap tussen Ameland en de stad Kleef en het begin van een stoet van duizenden kinderen die in de afgelopen jaren Ameland hebben bezocht.

Zwaan

Wat in 1910 begon met een oriënterend bezoek van Pastor Edmund Janssen, is in 2012 uitgemond in een 90 jaar durende vriendschapsband tussen de gemeente Kleef en Ameland.
Ter ere van deze bijzondere band tussen Kleef en het eiland, bood een delegatie uit de Duitse stad Ameland een geschenk aan. Het geschenk bestaat uit een zwaan in de vorm van een bankje. De zwaan is het dier dat sterk verbonden is met Kleef, zoals de Amelander schalken dat aan Ameland zijn. Burgemeester Albert de Hoop onthulde het op 2 augustus 2012 samen met zijn Duitse ambtsgenoot Theo Brauer.

Buren

Het schip Actief in de haven van Kleef  / Bron: NNHet schip Actief in de haven van Kleef / Bron: NN
In 1921 kwam Janssen voor de eerste keer met een groep van 40 jongeren met een schip vanuit Kleef naar Ameland. Het waren kinderen uit gezinnen die het financieel zwaar hadden. Sindsdien bezoeken jaarlijks Duitse kinderen het Waddeneiland. Tot 1938 hield Janssen de reisjes vol. Toen gooide de Tweede Wereldoorlog roet in het eten. In 1953 pakte de Stiftskirche van Kleef de groepsvakanties naar Ameland weer op en sindsdien bezoeken tussen de 5.000 en 7.000 kinderen elk jaar het eiland, 500 daarvan komen uit Kleef. Per groep verblijven 50 tot 70 kinderen tussen de 8 en 15 jaar voor twee of drie weken op het eiland.
Het merendeel daarvan houdt vakantie in en rond Buren, vermaakt zich op het strand en doet sportieve en creatieve activiteiten.
Tegenwoordig zitten in elke groep 4 of 5 kinderen uit sociaal zwakkere gezinnen.

De eerste groep op het strand / Bron: NNDe eerste groep op het strand / Bron: NN

Plaquette

In 1971 werd de stichter van het Duitse jeugdvakantiewerk, Pastor Janssen, geëerd met een plaquette op de muur van de St. Clemenskerk in Nes, vanwege de 50-jarige band. Janssen maakte dat niet meer mee, hij stierf in 1957.
Nog steeds vieren Duitse kindergroepen vakantie op Ameland. Sommige groepsleiders komen er al voor de 90ste keer.
Helmut Vehreschild, in het dagelijks leven redacteur bij de Rheinische Post en Fred Krusch, directeur van een bejaardenhuis, zijn de initiatiefnemers van de actie met de zwanenbank. Vehreschild reisde al 90 keer naar het eiland, soms drie keer per jaar. Krusch maakte de oversteek naar het eiland al 60 keer. Beide mannen zitten anno 2012 namens de Stiftskirsche in de organisatie.

De kindergroep van 2012 Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandDe kindergroep van 2012 Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland

Nacht van Ameland

Om de vriendschapsband extra te onderstrepen, wordt er een Nacht van Ameland gehouden in Kleef. Amelander muzikanten, waaronder het Amelander Shantykoor, reizen dan naar Kleef om daar een avond te spelen en te zingen voor de Duitsers die al zoveel jaren vakantie vieren op hun eiland.
De Nacht van Ameland werd in 2003 voor de eerste keer georganiseerd.

Kleef

Kleef is een stad met bijna 50.000 inwoners. Het ligt in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, niet ver van Nijmegen en op een kilometer of tien van de Rijn.
Het dialect van Kleefs is het Kleverlands of het Kleefs en is een tot het Nederlands behorende streektaal. Veel groepsleiders van de
Burgemeester Albert de Hoop en Burgemeester Theo Brauer Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandBurgemeester Albert de Hoop en Burgemeester Theo Brauer Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland
jeugdvakantiekampen spreken een aardig mondje Nederlands.

Bankje

Het bankje van de zwaan staat voor het VVV gebouw in Nes. Het symboliseert de binding tussen de beide gemeenten en de inititatiefnemers Vehreschild en Krusch hopen dat Ameland nog jarenlang Duitse kinderen wil ontvangen en een fijne vakantie bieden en de Duitsers hopen nog jarenlang naar Ameland af te reizen voor een geweldige vakantie. De kinderen van de vakantiekampen worden volwassen en gaan met hun kinderen naar Ameland, die later weer met hun kinderen naar Ameland gaan. De band wordt alleen maar sterker. Op 3 juli 2014 maken Ameland en Kleef de vriendschapsband officieel door het ondertekenen van een convenant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ameland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 is het eerste jaarboek over het eiland, waartoe Ameland Pers uitgeverij het initiatief nam. ‘Ameland in…
Amelander première van Penny’s ShadowAmelander première van Penny’s ShadowPenny´s Shadow vertelt het verhaal over het getraumatiseerde paard Shadow en zijn baasje Kai (gespeeld door Levi van Kem…
Brand en nasleep – Sint Clemenskerk in Nes op AmelandBrand en nasleep – Sint Clemenskerk in Nes op AmelandOp 5 februari 2013 brandt de monumentale Sint Clemenskerk in Nes op Ameland af. De kerk kan als verloren worden beschouw…
Ameland in 2010 - Jaar van Penny's ShadowAmeland in 2010 - Jaar van Penny's ShadowNa ‘Ameland in 2008,’ ‘Ameland in 2009,’ is ‘Ameland in 2010’ het derde nummer in de serie ‘Ameland in …’ De eilander ui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Persbureau Ameland
  • Wikipedia
  • Afbeelding bron 1: NN
  • Afbeelding bron 2: NN
  • Afbeelding bron 3: NN
  • Afbeelding bron 4: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 5: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Vriendschapsband tussen Kleef en Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Gemeente Ameland
Schrijf mee!