InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Groot-Brittannië: de naties

Groot-Brittannië: de naties

De officiële naam is ‘Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland’. Toch is deze term voor Groot-Brittannië niet juist, de kleine eilandjes worden niet meegeteld. Het is moeilijk om een naam te zoeken waar alle vier de naties het mee eens zijn. Wanneer wij het over ‘Engeland’ hebben is dit een foute benaming. Waarom? Lees alles hierover in dit artikel.

Geografisch en politiek gezien

Geografisch gesproken zijn er twee eilanden ten noordwesten van Europa. Dit zijn Groot-Brittannië, het grootste eiland, en Ierland, het kleinste eiland. Maar dit zijn niet de officiële grenzen. Ierland is opgedeeld in twee staten. De Republiek van Ierland, of zoals ze zichzelf graag noemen: ‘Eire’. De officiële naam van het andere eiland is Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland. Dit wordt zelden gebruikt omdat het gewoon te lang is. Het wordt vaak afgekort naar ‘the UK’ (United Kingdom).
Wanneer wij Nederlanders het hebben over Engeland, is dit dus fout. We hebben het maar over één natie.

Het is niet gemakkelijk om een correcte scheiding te maken tussen de eilanden waar iedereen blij mee is om zo genoemd te worden. Tijdens de 19e en 20e eeuw werden ze vaak ‘De Britse Eilanden’ genoemd maar mensen uit Ierland waren het hier niet mee eens omdat het te veel zou denken aan de tijd dat Ierland gedomineerd werd door Brittannië. Een aantal namen die gebruikt zijn voor de twee eilanden zijn: ‘De Noord-Oost Atlantische Archipel’, ‘De Noord-West Europese Archipel’ ‘De Noord Atlantische eilanden’ en simpel genoeg ‘De eilanden’ maar geen van deze namen werd over het algemeen geaccepteerd.
Zelfs de officiële naam van het grootste eiland ‘Het verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland’ is niet correct, de kleine eilandjes die hier in de buurt liggen worden niet meegenomen dit zijn: ‘Isle of Man’ en de ‘Channel Islands’.

De vier Naties

Wanneer je over Brittannië spreekt als Engeland zal dit een groot aantal mensen boos maken. Engeland is maar een deel van de vier naties, de andere drie zijn Wales, aan de West kant van Engeland, Schotland, in het Noorden boven Engeland en Noord-Ierland, een klein gedeelte van het andere eiland. In 1800 kwam als laatste Ierland bij Groot-Brittannië, maar in 1922 scheidde een groot deel hiervan en werd een eigen staat.
Vroeger waren er veel verschillen tussen de naties, ze hadden verschillende talen, munteenheden, rechtensysteem.

Dominerend Engeland

Er is geen ontkennen aan dat Engeland de dominerende natie is. Engels is de hoofdtaal, er is een Engels rechtensysteem, een Engels politiek stelsel, een Engelse bank, en het Britse parlement. dit alles is niet democratisch verkozen, Engeland heeft geluk gehad dat het vroeger rijker en groter was dan de andere drie naties en zo zijn invloed heeft kunnen uitoefenen. Maar Engeland is ook het grootst betreft inwoners, 50,8 miljoen mensen wonen in Engeland. In het gehele Groot-Brittannië wonen 60,6 miljoen mensen.
© 2011 - 2017 Petteflet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Groot-Brittannië: de naties"

Infoteur: Petteflet
Gepubliceerd: 31-05-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!