InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Rovaniemi, geboortestad van de kerstman

Rovaniemi, geboortestad van de kerstman

Rovaniemi, geboortestad van de kerstman Waar is de Kerstman geboren? En waar woont de Kerstman nu eigenlijk? Kan men hem een bezoekje brengen? Doet hij al het werk alleen? Beantwoordt hij alle brieven? Kan ik met hem praten? Kan ik met hem op de foto? Voor een antwoord op al deze vragen, op naar Rovaniemi! Een stad in de buurt van de Poolcirkel, de hoofdstad van Lapland.

Rovaniemi en de poolcirkel

In de buurt van de poolcirkel ligt de stad Rovaniemi, de hoofstad van Lapland en de geboortestad van de Kerstman. Deze stad werd in 1944 bijna helemaal met de grond gelijkgemaakt door de Duitsers. De Finse architect Alvar Aalto tekende de plannen voor de nieuwe stad en baseerde zich voor de plattegrond op de vorm van een rendiergewei. In deze stad kan men acht seizoenen waarnemen, elk seizoen met zijn specifieke temperaturen, lichtinvallen en natuurlijke fenomenen. In de winter kan men een tochtje maken met een sneeuwscooter doorheen de besneeuwde bossen of over de bevroren rivier. In de zomer wacht u een cruise op de rivier.

Santa Claus Office

The place to be om de kerstman te ontmoeten ligt ook in Finland. Op 8 kilometer ten noorden van Rovaniemi ligt het dorpje van de kerstman, op de poolcirkel. In 1992 openden daar de deuren van het Santa Claus Office. Maar al gauw kwamen er zoveel bezoekers over de vloer dat het gebouw te klein werd en er een nieuwe Office moest worden gebouwd. In november 2007 was het nieuwe gebouw klaar, vier maal groter dan het oorspronkelijke. Alles werd in het werk gesteld om het soms lange wachten om een glimp van de Kerstman te kunnen opvangen zo aangenaam mogelijk te maken.

Het Santa Claus Office is alle dagen van het jaar geopend en de toegang is gratis. Rond de kerstperiode is de toevloed van toeristen natuurlijk het grootst, maar om even te kunnen praten met de echte kerstman, moet men wel wat over hebben! In het Santa Claus Office is natuurlijk een winkel, waar je kerstgeschenken kan kopen en kan laten opsturen naar om het even waar in de wereld met een exclusieve poststempel van het kerstdorp. In het postkantoor wordt een selectie van de meer dan 600.000 brieven, die de kerstman elk jaar van over de hele wereld ontvangt, tentoongesteld. Ongeveer één derde van al deze brieven krijgt een antwoord. Voor ongeveer 7 € kan je aan Santa een zelf geschreven brief vragen, ook per e-mail. Deze kan je naar jezelf laten opsturen of naar vrienden of kennissen.

En je kan in het kerstdorp natuurlijk ook op de foto met de lieve man. Overal lopen elfen rond, zijn helpers. Zij zijn erg handig met hout en stof en maken al die mooie geschenken. Op een rendierfarm in de buurt kan men een rit met de Toverslee maken, getrokken door broertjes en zusjes van Rudolph. Neen, de slee gaat spijtig genoeg niet de lucht in! Het adres van dit kerstparadijs is: Santa Claus Office - Joulumaantie 1 - 96 930 Arctic Circle - Finland. Neem ook eens een kijkje op www.santaclauslive.com. Daar vindt u enkele mooie sfeerbeelden van het winterwonderland en de persoonlijke agenda van de kerstman!

Rovaniemi in België

Hasselt pakt in 2010 uit met een primeur! Het "Huis van de kerstman" komt naar België! In Finse houtbouw is er een kopie opgetrokken van "The Home of Santa Claus" in Rovaniemi. Van 8 december 2010 tot 9 januari 2011 kan je van 12 uur tot 20 uur een kijkje nemen in het huis van Santa. Drie elfjes leiden je rond. Je vindt het Hasseltse Rovaniemi in Winterland, op het Kolonel Dusartplein.

Woont de kerstman niet in Amerika?

Woont de kerstman dan niet in Amerika? Ja, voor sommige mensen wel. Je kan hem vinden in North Pole, Alaska. Ook hier heeft de kerstman een huis, rendieren, een postkantoor en een kerstshop. Ben je dus in de buurt van Fairbanks, dan kan je de kerstman daar een bezoekje gaan brengen. Zelfs in hartje zomer!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rovaniemi, geboortestad van de kerstman"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 06-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Kerst
Schrijf mee!