InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Harlingen – haven voor cruiseschepen

Harlingen – haven voor cruiseschepen

Harlingen – haven voor cruiseschepen Harlingen is een van de elf Friese steden en het is een mooie stad. De Noorderhaven en Zuiderhaven steken tot diep in de stad, de Willemshaven is een gezellige drukte met de bruine vloot en langs de Waddenpromenade zijn de veerboten naar Terschelling en Vlieland uit te wuiven. Harlingen verzet de bakens en wil ook haven voor cruiseschepen worden.

Harlingen

Cruiseschepen in Harlingen

Harlingen, bekend van de Elfstedentocht, is de aankomst- en vertrekhaven van de veerboten naar de Waddeneilanden Terschellingen Vlieland. Je kunt er zelfs overnachten in de prachtige witte vuurtoren die uitkijkt over het wad. Harlingen wil nu ook kleine en grote cruiseschepen verwelkomen. De kleine cruiseschepen weten de Friese haven al te vinden. De zogenaamde riviercruiseschepen hebben ruimte voor 75 tot 90 passagiers. De grote schepen kunnen tot 300 passagiers een onvergetelijke vaarvakantie bezorgen en die mensen wil Harlingen van harte verwelkomen en in de watten leggen.
Cruiseschipopvarenden winkelen doorgaans graag in de havens waar de cruiseschepen aanleggen, komt uit onderzoek naar voren. De passagiers geven per persoon wel 80 euro uit, is becijferd. Harlingen ziet deze bron van inkomsten wel zitten.
De stad wil zeecruisestad worden. Om dat doel te bereiken worden acquisitiedagen bezocht en rederijen aangesproken.

Poort van Friesland

Harlingen heeft veel te bieden. Het is de poort van Friesland en van die positie moet het profiteren. Cruisegasten houden van streekproducten, oude ambachten en excursies naar interessante plekken in de provincie. Dat is vanuit Harlingen allemaal te regelen.
De stad gaf zichzelf een facelift. De havenmonden werden uitgebaggerd, zodat de zeecruiseschepen er aan kunnen leggen. Pleinen werden opgekalefaterd en looproutes in het centrum van de stad werden verfraaid. Er moet nog wel meer gebeuren voor de stad klaar is voor de grote passagiersschepen. De middenstand van Harlingen moet er op inspelen dat de cruisegast het liefst met creditcard betaalt; een cruisegast is luxe gewend. De ondernemers van Harlingen krijgen ook cursussen in gastvrijheid aangeboden en er worden cursussen Duits gegeven.

Bron: HarlingenBron: Harlingen

Website

Harlingen heeft inmiddels ook een website in de lucht, www.cruiseportharlingen.nl, met informatie over de vaarwegen naar Harlingen, de stad, excursies en bezienswaardigheden.

Rederijen

In 2013 hebben twee rederijen Harlingen opgenomen in hun programma. Het Amerikaanse Lindbad Expeditions doet in haar negendaagse cruise Exploring the Low Countries: Holland and Belgium ook Harlingen aan. In 2014 leggen ze voor het eerst aan. De NG Explorer komt naar de Friese stad, een 100 meter lang cruiseschip met 148 gasten aan boord.
Het Amerikaanse Seadreams Yachts komt in augustus 2014 naar Harlingen. De 105 meter lange Seadream legt er aan met 112 passagiers aan boord. Voordat deze reuzen in Harlingen kunnen afmeren moet er nog wel het een en ander gebeuren.
  • De havenmond van de Willemshaven moet op 8,5 meter diepte worden gebracht;
  • er moeten aanmeervoorzieningen worden gemaakt;
  • inrichten slechtweervoorzieningen;
  • het Havenplein moet worden aangepakt en er moet een vaste poffertjeskraam worden gebouwd;
  • er moet een drijvend podium in de gracht aan de Kleine Voorstraat worden gelegd;
  • de duiker in de Spiker moet worden vervangen door een brug om doorgang te verlenen aan sloepen en kano’s;
  • een cruise-expert moet worden uitgenodigd voor tips en advies;
  • loopbrug vanaf de keermuur vanaf de Willemskade.

Drijvend toilet en Willem Barentsz

Harlingen is er mee bezig en in en om de stad zijn al veel voorzieningen aangepast.
Bron: Cruise Port HarlingenBron: Cruise Port Harlingen
  • Aanlegsteigers voor passanten in Franekertrekvaart;
  • schelpenpaden op de Singels;
  • drijvend openbaar toilet;
  • herinrichting Prinsenstraat;
  • openbare bouw van schip Willem Barentsz
  • strandtent ’t Zilt is vernieuwd;
  • er zijn bootbankjes geplaatst;
  • Willemshaven is opnieuw bestraat;
  • cursussen gastvrijheid;
  • vervanging sas-steiger, ook te gebruiken voor watertaxi;

Toekomst

Als alle aanpassingen zijn gedaan, de ondernemers geschoold en de gemeente de adviezen heeft verwerkt, dan is de stad klaar voor een nieuwe toekomst als zeecruise stad van Friesland.

The Tall Ships Races Harlingen

In 2018 is Harlingen de stad van The Tall Ships Races Harlingen. Ze vinden plaats van 3 tot en met 6 augustus 2018

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Harlingen (Friesland)Harlingen is een gemeente in het westen van Friesland. Deze gemeente grenst aan het water en is o.a. bekend om haar have…
Harlingen, stad aan het wadHarlingen, stad aan het wadVeel mensen kennen Harlingen als plaats waar ze de auto parkeren om daarna de overtocht te maken met de veerboot naar Vl…
Visserijdagen Harlingen in 2009Traditiegetrouw worden elk jaar in Harlingen de visserijdagen gehouden. In 2009 is dit van woensdag 26 tot en met zaterd…
Op weg naar TerschellingOp weg naar TerschellingHierop volgt de beschrijving van de route naar Terschelling. Natuurlijk kun je er op verschillende manieren komen, maar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Harlingen Havenstad
  • Leeuwarder Courant
  • www.cruiseportharlingen.nl
  • Afbeelding bron 1: Harlingen
  • Afbeelding bron 2: Cruise Port Harlingen

Reageer op het artikel "Harlingen – haven voor cruiseschepen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 22-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Friesland
Schrijf mee!