nieuws uitgelicht

De geschiedenis van de Pier van Scheveningen

De geschiedenis van de Pier van Scheveningen De geschiedenis van de Pier van Scheveningen begint reeds in 1866. In 1866 werd het eerste plan ingediend voor de bouw van een Pier. Het duurde tot 1897 alvorens de Maatschappij Wandelhoofd werd opgericht. In 1898 werd het Wandelhoofd Koningin Wilhelmina ontworpen. En vervolgens werd in 1899 begonnen met de bouw van het Wandelhoofd Koningin Wilhelmina. De bouw duurde tot 1901. Op 6 mei 1901 werd het Wandelhoofd Koningin Wilhelmina geopend door Prins Hendrik. Het Wandelhoofd Koningin Wilhelmina werd in 1902 overgedragen aan de Exploitatiemaatschappij Scheveningen. In 2013 wordt de exploitant, van het meer dan 100 jarige unieke bouwwerk in de zee bij Scheveningen, failliet verklaard en lijkt het einde nabij. Toch maakt de Pier een doorstart en is het in 2018 het bruisende hart van Scheveningen.

Pier van Scheveningen


Ontstaan Wandelhoofd Koningin Wilhelmina in Scheveningen

In 1866 bedacht men dat het voor Scheveningen goed zou zijn als er een pier in zee zou worden aangelegd. Om dit plan te kunnen uitvoeren werd er in 1897 de Maatschappij Wandelhoofd opgericht. In 1898 komt er een ontwerp voor een pier. In 1989 wordt begonnen met de bouw van de pier die de naam kreeg: “Wandelhoofd Koningin Wilhelmina”. Twee jaar later (1901) wordt het Wandelhoofd Koningin Wilhelmina geopend door Prins Hendrik. In 1902 wordt de exploitatie van Wandelhoofd Koningin Wilhelmina ondergebracht bij Exploitatiemaatschappij Scheveningen. In 1914 breekt de eerste wereldoorlog uit en vuurwerk vanaf de pier wordt verboden. In 1923 worden de torentjes van de entree gesloopt. De reden van de sloop was de bouwvalligheid. In 1939 breekt de Tweede Wereldoorlog uit en opnieuw worden de feestelijkheden op de pier verboden. Na een brand in het paviljoen wordt het Wandelhoofd door de Duitsers in 1943 gesloopt.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de Pier een opslagruimte voor de Duitsers. In 1943 brandde de Pier af en werden de betonnen palen afgezaagd en werd er op het strand een muur van bunkers gebouwd. Na de bevrijding werd in 1945 begonnen met het opruimen van het puin, prikkeldraad en landmijnen. In de eerste jaren na de oorlog richtte men zich in Scheveningen op het herstel van de hotels, huizen en bestrating. Toch vond men Scheveningen zonder de Pier niet compleet.

Pierloos tijdperk

Door de sloop van de pier in 1943, is eer een pierloos tijdperk. Het pierloos tijdperk duurt tot 1959. Er was in 1948 wel een ontwerp voor een nieuwe pier maar deze is nooit gebouwd. Pas in 1953 ondernam Exploitatiemaatschappij Scheveningen weer initiatieven om een nieuwe pier te realiseren. Pas in 1955 werden de resten van de pier opgeruimd en er wordt een prijsvraag uitgeschreven voor het ontwerp van een nieuwe pier.

Wederopbouw

Exploitatiemaatschappij Scheveningen begon in 1953 met de ontwikkeling van een nieuwe Pier. Er werd besloten een prijsvraag uit te schrijven voor een nieuw ontwerp. Dirk Jan Dijk bedacht in 1955 een soort hangbrug tussen strand en zee. Het ontwerp bleek echter technisch en financieel niet haalbaar. Daarom werd er een nieuw ontwerp gemaakt door de architecten:
  • Huig Maaskant;
  • Dick Apon;
  • Dirk Jan Dijk.

Het ontwerp van dit driemanschap is de huidige Pier. Met de bouw werd in 1959 begonnen met het slaan van de eerste paal op het strand. De eerste paal voor dit ontwerp werd in open zee geslagen in 1960.

Prins Bernhard

De bouw duurde een aantal jaren en in mei 1961 werd de tweede Pier van Scheveningen geopend door Prins Bernhard. De door Prins Bernhard geopende pier was 381 meter lang. In 1962 werd de 45 meter hoge toren geopend en in 1964 bouwden de eigenaren er een vierde eiland bij.

De periode 1960 tot 2010

Na de officiële opening in 1961 door Prins Bernhard er in 1962 het toreneiland geopend. Vervolgens werd in 1964 het stalen eiland aan de pier vastgekoppeld. In 1973 werd de exploitatie van de pier door Exploitatiemaatschappij Scheveningen overgedragen aan Brederoo en deze droeg in 1991 de exploitatie van de pier over aan Van der Valk. In 1993 wordt een begin gemaakt met de renovatie van de betonkolommen onder het wandelhoofd. Zo wordt ook café restaurant Zonne-eiland gesloopt en wordt er begonnen met de renovatie van de betonconstructie onder het Zonne-eiland. In 1993 wordt er ook met de nieuwbouw van een restaurant begonnen. In 1994 ontstaat er brand op de aansluiting naar het pirateneiland. In 1994 wordt ook het nieuwe restaurant geopend. In 1995 wordt de renovatie van de uitkijktoren ter hand genomen. Voor het noordeiland wordt in 1997 het waterbassin gerealiseerd ten behoeve van de sprinklerinstallatie. Op het wandelhoofd wordt in 1998 begonnen met de start van de nieuwbouw en in 1999 is de opening van het nieuwe wandelhoofd en in dat jaar wordt ook begonnen met de bouw van de kiosken in de wandelpromenade. De Sling Shot wordt in het jaar 2000 geplaatst op het rechtereiland en in het zelfde jaar worden de gebouwde kiosken in de wandelpromenade opgeleverd en in gebruikgenomen. De Bungy Jump wordt in 2001 geplaatst bovenop de uitkijktoren en café Piers, voor de entree van de Pier, wordt in 2001 gesloopt. In 2002 wordt gestart met de aanleg van de tokkelbaan.

Verval van de Pier van Scheveningen

Door het verleggen van prioriteiten raakte de Pier van Scheveningen in de jaren 80 van de vorige eeuw in verval. Er werd ook geconstateerd dat de betonnen dragers moesten worden gerenoveerd. Exploitatiemaatschappij Scheveningen besloot daarom in 1991 de Pier van Scheveningen te verkopen voor één gulden aan Van der Valk. In overleg met de gemeente Den Haag werd toen overeengekomen dat de Pier van Scheveningen weer een prestigieuze trekpleister moest worden. Verschillende onderdelen van de Pier van Scheveningen werden gerestaureerd en de pier werd uitgebreid.

Casino

Door de overeenkomst met de gemeente Den Haag, om de Pier van Scheveningen weer een prestigieuze trekpleister te laten worden, werd er in 2001 een Casino geopend.

Sluiting van de Pier van Scheveningen

Hoewel er sinds 1991 restauratieplannen waren, werd de Pier van Scheveningen nooit de prestigieuze trekpleister die men voor ogen had. De Pier van Scheveningen ging dan ook niet vooruit, maar achteruit. Zo woedde er in september 2011 een brand en in november 2012 maakte de gemeente den Haag bekend dat er verschillende onderdelen voor het publiek zou worden gesloten. Volgens de onderzoeken van de gemeente Den Haag zou de constructie van de pier niet veilig genoeg meer zijn en heeft de exploitant gevraagd om passende maatregelen te nemen. De exploitant heeft dat niet gedaan.

Krijgt de Pier van Scheveningen nog een derde leven?

In november 2012 maakte de gemeente Den Haag in een brief aan Van der Valk bekend dat verschillende onderdelen zouden worden gesloten. De sluiting werd opgelegd omdat de constructie van verschillende onderdelen niet veilig genoeg meer zouden zijn. Van der Valk heeft geen onderhoud uitgevoerd, maar had in maart 2012 reeds besloten om de pier te verkopen. Er waren geen kopers en op 15 januari 2013 stopte Van der Valk, als gevolg van het faillissement, met de exploitatie van de Pier van Scheveningen. De aangestelde curator heeft op 24 september 2013 getracht de Pier van Scheveningen te veilen. Daar er geen belangstelling was werd de veiling door de curator afgeblazen. Volgens deskundigen zou het opknappen van de Pier van Scheveningen 1.1 miljoen euro kosten. De gemeente Den Haag besloten daarom dat vanaf vrijdag 11 oktober 2013 de pier niet langer toegankelijk zou zijn voor het publiek. Er werd gepraat over het slopen van de Pier. Particuliere initiatieven probeerden echter geld bijeen te brengen om de Pier van Scheveningen een derde leven te geven.

Nieuwe eigenaars

Sinds 18 juli 2015 is de Pier van Scheveningen toch weer toegankelijk voor het publiek. In oktober 2014 werd de Pier namelijk door Volker Wessels en Danzep gekocht. Tussen oktober 2014 en juli 2015 werd de Pier omgetoverd tot een ware foodboulevard. Een foodboulevard die is ingericht met eigentijdse en voorzien van een hoogwaardig aanbod in de aanwezige bars, restaurants en de terrassen. Daarnaast zijn er winkels, een reuzenrad en kan er overnacht worden in de aanwezige luxe suites.

Activiteiten

Op de Pier is er altijd wel wat te doen. Het aanbod is breed en voor alle leeftijden en interesses. Zo zijn er festivals, maar ook culturele events en markten. Er kan ook genoten worden van de uitvoeringen van de diversiteit in het aanbod aan muzikale optredens.

Toegangsprijs

De Pier van Scheveningen blijft iedere dag het gehele jaar open en is dan voor het publiek gratis toegankelijk.

Werken boven de Noordzee

Werken aan zee, wie wil dat nou niet? Verder is er de mogelijkheid om gebruik te maken van de Pier Offices. Aan zelfstandige professionals, maar ook aan kleine organisaties wordt er de mogelijkheid geboden om een eigen werkplek te betrekken, maar dan wel een werkplek boven de Noordzee. Relaties zullen van deze bijzondere en inspirerende werkplek (met vergadermogelijkheden) onder de indruk zijn.
© 2013 - 2024 Tekstschrijvert, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Cross of the Dutchman – gameCross of the Dutchman – gameNa een lange tijd van ontwikkeling, de makers zijn er zes jaar mee bezig geweest, lanceert het Leeuwarder bedrijf Triang…
De mooiste stranden van NederlandDe mooiste stranden van NederlandEigenlijk is de hele Noordzeekust ideaal voor zonzoekers en waterfans. Toch is het ene strand populairder dan het andere…
Friesland: Grutte PierFriesland: Grutte PierGrutte Pier wordt door de Friezen gezien als één van de grootste Friese verzetshelden aller tijden. Hij was één van de t…

Sprookjesachtige overnachtingen in Efteling BosrijkDe Efteling is groot. Eigenlijk zo groot dat u meestal niet alles kunt zien en/of doen binnen een dag. Om extra van de E…
Harlingen – Friese haven voor cruiseschepenHarlingen – Friese haven voor cruiseschepenHarlingen is een van de elf Friese steden en het is een mooie stad. De Noorderhaven en Zuiderhaven steken tot diep in de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hendrika, Pixabay
  • www.omroepwest.nl
  • www.historie.hdpnet.nl/scheveningen
  • www.toekomstscheveningenbad.com
  • www.scheveningen-haven.nl
  • www.nl.wikipedia.org
  • www.jenneken.nl
  • www.isgeschiedenis.nl
Tekstschrijvert (367 artikelen)
Laatste update: 09-01-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Bronnen en referenties: 8
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Artikelen met het label 'Nieuws uitgelicht...' zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en bevatten mogelijk gedateerde informatie.