InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Buren Oostelijkste dorp op Ameland

Buren Oostelijkste dorp op Ameland

Buren  Oostelijkste dorp op Ameland Ameland heeft vier dorpen en een buurtschap. De dorpen zijn Hollum, Ballum, Nes en Buren en het buurtschap heet Kooiplaats. Buren ligt ten oosten van Nes en ten westen van de Kooiplaats en is het oostelijkste dorp van het eiland. Buren is bekend van het Landbouw- en Juttersmuseum, Rixt, Hotel de Klok en de slager, Primera, Klein Vaarwater, Strandhuys, kampeerboerboerderijen en het Amelander Tiepelkampioenschap.

Buren op Ameland

Carbidschieten in Buren / Bron: Jan van OsCarbidschieten in Buren / Bron: Jan van Os

Het oostelijkste dorp op Ameland

Buren op Ameland

Buren is een ruim opgezet streekdorp met lage bebouwing. Bijzonder aan het dorp is dat er weinig bomen langs de kant van de weg staan. Vroeger werd het dorp De Buren genoemd en werd het beschouwd als een buurschap van Nes: men ging naar de buren. In het dorp wonen van oudsher veel rooms-katholieke boeren. Er staan dan ook veel boerderijen die in de laatste helft van de 20ste eeuw de een na de ander werden ingericht als groepsaccommodaties voor vakantievierende groepen Duitse kinderen en schoolkampen van heinde en verre.

Vriend Kleve
Uit die branche stamt ook de vriendenband met de Duitse stad Kleve, vanwaar duizenden kinderen de frisse lucht van het Waddeneiland mochten opsnuiven.

School

Buren had een eigen school, maar die werd in 1950 tot hotel De Klok verbouwd. Ook ontbeert het dorp een eigen kerk en toren. De Buremers kerken in Nes. Zonder school en zonder kerk redt het dorp zich prima met café, biljart, restaurant, zalencomplex en hotel De Klok als middelpunt. Het dorp heeft zich ontwikkeld tot een stevige kern; de oudere bebouwing staat verspreid langs wegen en paden. In het midden van het dorp is een plein geconstrueerd met het beeld van Ritskemooi op een sokkel in het midden.

Ritskemooi
Ritskemooi verbeeldt de legende van Rixt van het Oerd, de vrouw die schepen op de klippen joeg met een vals licht om ze schipbreuk te laten lijden en te beroven van wat bruikbaar was. Ze was er succesvol in totdat ze haar eigen zeevarende zoon verdronken op het strand aantrof. Hij had schipbreuk geleden vanwege haar lichtje. Sindsdien huilt ze over het Oerd: "Sjoe-oe-oerd!"

Museum

In een van de oude boerderijtjes is het Landbouw- en Juttersmuseum Swartwoude ondergebracht. Het is de cultuurhistorische trekpleister van het dorp. Het dorp is na de oorlog danig uitgedijd en er zijn diverse nieuwe straten aangelegd. Beroemd is Buren om zijn coöperatie die een onontgonnen stuk land omvormde tot een modern vakantiepark met vele faciliteiten. Midden 20ste eeuw staken boeren en andere ondernemers de koppen bij elkaar om een camping te realiseren. In de loop der jaren is dat uitgegroeid tot een werkgever van formaat en een vakantiepark Klein Vaarwater dat jaarlijks aan duizenden mensen vakantieplezier biedt.

De Boeg
Recreatiezaal De Boeg op het vakantiepark is voor eilander evenementen en zomeractiviteiten een zaal van belang. Op het vakantiepark is tevens een overdekt zwembad aangelegd.

De moeite waard in het dorp

Ritskemooi / Bron: Persbureau AmelandRitskemooi / Bron: Persbureau Ameland
In Buren is bijzonder de moeite waard:

Buren en de rest

  • Buren ligt twee kilometer ten westen van de Kooiplaats.
  • Buren ligt ongeveer twee kilometer oostelijk van Nes.
  • Buren ligt ongeveer 8 kilometer oostelijk van Ballum.
  • Van Buren naar Hollum is het ongeveer 12 kilometer westwaarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Friesland Wonderland
  • Gemeente Ameland
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Jan van Os
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Buren Oostelijkste dorp op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Buren op Ameland
Schrijf mee!