InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Museumhaven Zeemanshoop in Ballumerbocht op Ameland

Museumhaven Zeemanshoop in Ballumerbocht op Ameland

Museumhaven Zeemanshoop in Ballumerbocht op Ameland In de Ballumerbocht, voormalige aanleghaven van de beurtschippers die tussen Ameland en Harlingen voeren, ligt niet alleen de KNRM reddingboot Anna Margaretha permanent paraat; het is ook de thuishaven van diverse historische reddingboten. Reddingbooteigenaren ijverden voor een voorziening en bouwden een museumhaven. De Neeltje Jacoba ligt er naast de Hein Muck, Oudendijk en Highlander. Het is een plaatje om te zien en de Ballumerbocht trekt dan ook menig reddingbootliefhebber. De Abraham Fock is de paardenreddingboot en die is in het boothuis in Hollum te zien.

Museumhaven Zeemanshoop

Museumhaven bij stormweer. De Anna Margaretha ligt op de achtergrond. Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandMuseumhaven bij stormweer. De Anna Margaretha ligt op de achtergrond. Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland

Stichting Zeemanshoop

Liefhebbers van oude reddingboten ijverden voor een museumhaven in de Ballumerbocht. Ze richtten een stichting op met de naam: Stichting Museumhaven Zeemanshoop. Bestuursleden, tevens eigenaren van een of meer oude reddingboten, zetten zich in 2006 en 2007 in voor de bouw van de museumhaven. De haven moest geschikt gemaakt worden voor oude reddingboten die nu in particulier bezit een tweede leven in het water rond het Waddeneiland zijn begonnen. De Ballumerbocht moest deels worden uitgebaggerd en er moest een ponton worden gebouwd waar de boten kunnen aanleggen: een drijvende steiger.
De oude reddingboten liggen vlakbij de huidige reddingboot van Ameland, de Anna Margaretha.

Tien reddingboten op Ameland

Op Ameland waren in 2006 diverse reddingboten in particuliere handen:
  • Baron van Kattendijke
  • Baron van Kattendijke Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandBaron van Kattendijke Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland
    Goudriaan
  • Hein Muck
  • Highlander
  • Ida Mary
  • Kurt Carlsen
  • Oudendijk
  • Prins Bernhard
  • Zeemanshoop

Reddingboot Abraham Fock in Hollum

De Abraham Fock was de tiende oude reddingboot op het eiland. Deze staat in het reddingmuseum in Hollum en wordt regelmatig door tien paarden naar zee getrokken voor een demonstratie.

Kosten voor de museumhaven

De schepen lagen in de jachthaven in Nes, maar vanwege de capaciteitsproblemen daar wilden de oude reddingboten uitwijken naar de voormalige haven van de beurtschippers. Stichting Museumhaven Zeemanshoop bouwde in 2007 aan de voorzieningen in de Ballumerbocht. Het project kostte € 150.000,-- De provincie en gemeente Ameland droegen bij in de kosten.

Opening uitgesteld

De officiële opening van de museumhaven was gepland op 1 september 2007.
Burgemeester Albert de Hoop van Ameland, directeur Roemer Boogaart van de KNRM en Harm Roosendaal van de Nautische Vereniging Oude Reddings Glorie waren uitgenodigd voor om een woordje te houden en Gooi Visser zou de openingshandeling verrichten.
Visser was oud-schipper van de KNZHRM en als geen ander bekend met de in de Ballumerbocht indertijd aanwezige beurtvaart. Hij had jaren voor de beurtschippers, de Bruintjes, gewerkt. Helaas vond de opening vanwege ziekte van een van de reddingbooteigenaren niet plaats.

Göteborg

De Museumhaven is op 4 mei 2007 in gebruik genomen door de reddingboot Zeemanshoop, de naamgever aan de museumhaven. Twee weken na de ingebruikname lagen er maar twee in plaats van negen oude reddingboten in de haven. De andere boten voeren in konvooi naar Zweden om daar het honderdjarig bestaan van de Zweedse reddingsmaatschappij te vieren. De Amelander reddingboten voeren samen op met enkele boten van de Nautische Vereniging Oude Reddings Glorie. Op 1 juni 2007 deden de reddingsboten mee met de vlootschouw in Göteborg.

Neeltje Jacoba Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandNeeltje Jacoba Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland

Neeltje Jacoba in Ballum

De boten wisselen wel eens van eigenaar, er kwamen boten bij en er werden boten verkocht. De Hilda meerde aan en de roemruchte reddingboot Neeltje Jacoba verhuisde in 2011 naar Ameland. De reddingboot van bouwjaar 1929 kwam in handen van een Amelander die eerder de strandreddingboten Kurt Carlsen en Ida Mary in eigendom had. Deze twee boten zijn verkocht en keerden terug naar hun oorspronkelijke stations Noordwijk aan Zee en Texel.
De Neeltje Jacoba – het schip is goed onderhouden en in goede staat - kreeg in april 2012 museumhaven Zeemanshoop in de Ballumerbocht als thuishaven.
De ’Neel’ wordt ingezet voor waddentochten, zoals dat eerder met de Ida Mary was gebeurd.

Arthur Foto Persbureau Ameland  / Bron: Persbureau AmelandArthur Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland

Oud Roest

Stichting Museumhaven Zeemanshoop is de Amelander afdeling van Nautische Vereniging Oude Reddings Glorie. Deze vereniging is in 1999 opgericht onder de naam Oud Roest en later omgedoopt tot de naam met respectabeler klank.
Tot de oude reddingsglorie behoren diverse oude reddingboten, waronder:
  • Abraham Fock 2
  • Abraham Fock
  • Arthur
  • Bernhard van Leer
  • Brandaris
  • Carlot
  • Dorus Rijkers
  • Ida Mary
  • Insulinde
  • Koninging Juliana
  • Kurt Carlsen
  • Secr. Schumacher
  • Zeemanshoop

Musea

Ameland kreeg in 2007 met Museumhaven Zeemanshoop zijn tiende museale voorziening. Het eiland beschikt over een reddingmuseum, paardenreddingboot, vuurtoren, landbouw- en juttersmuseum, cultuurhistorisch museum, natuurcentrum, twee molens en een brandspuithuuske. Voor elke 350 inwoners een museum. Inmiddels is dat aantal in 2012 alweer verhoogd naar 13.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Museum op Ameland - Vuurtoren, Bunker, Molens en meerMuseum op Ameland - Vuurtoren, Bunker, Molens en meerDe museumdichtheid op Ameland is groot. Op elke 250 inwoners is er een museum. De musea worden beheerd door stichtingen…
Vermaning in Ballum op Ameland - Doopsgezinde kerkVermaning in Ballum op Ameland - Doopsgezinde kerkHet dorp Ballum op Ameland heeft twee kerken, een hervormde en doopsgezinde, die ook wel Vermaning wordt genoemd. In 201…
NL Street Awards en Leukste winkelstraat van AmelandNL Street Awards en Leukste winkelstraat van AmelandLandelijk is een verkiezing uitgeroepen voor de Leukste Winkelstraat van het land. NLStreets Awards organiseert de verki…
Ballum – Dorp op Waddeneiland AmelandBallum – Dorp op Waddeneiland AmelandWaddeneiland Ameland heeft vier dorpen en een buurtschap. De dorpen zijn Hollum, Ballum, Nes en Buren en het buurtschap…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Persbureau Ameland
  • Oude Reddingglorie website
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 4: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Museumhaven Zeemanshoop in Ballumerbocht op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 25-04-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Musea
Schrijf mee!