InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Leuke dingen die je met sneeuw kunt doen!

Leuke dingen die je met sneeuw kunt doen!

Leuke dingen die je met sneeuw kunt doen! Zodra het stevig heeft gesneeuwd staat het nieuws bol van de berichten over de overlast die sneeuw veroorzaakt. Er zijn echter ook tal van manieren om te genieten van de sneeuw. Hieronder staan 11 leuke dingen die je met sneeuw kunt doen. Je creëert zo mooie herinneringen voor je familie en vrienden en voelt jezelf weer een kind. Dus stop met klagen over de kou, het verkeer en de nattigheid, en neem een hap sneeuw!

Sneeuwbalgevecht

Zorg dat je waterdichte, warme handschoenen hebt met vingers, bij voorkeur skihandschoenen. Zorg er ook voor dat je alvast een voorraadje sneeuwballen hebt gemaakt voordat je iemand uitdaagt. Lok ze dan achter je aan door angstig weg te rennen, waarna je ze bekogelt met een regen van sneeuwballen. Organiseer via SMS/Facebook/Twitter een flash mob voor een massaal sneeuwbalgevecht. Doe dit wel op een plek waarbij onschuldige omstanders snel een veilig heenkomen kunnen zoeken.

Sneeuwpop

Je kunt natuurlijk een traditionele sneeuwpop uit drie bollen maken, met bezem, wortel en kooltjes. Het is echter veel leuker om je creativiteit er lustig op los te laten. Denk bijvoorbeeld aan reuzen, monsters en insecten. Versier ze met oude kleren, keukengerei of etenswaren zoals droge pasta. Houd een sneeuwpopwedstrijd met de hele familie of de buurtkinderen. Bedek een sneeuwpop met vogelzaad, en geniet van al het vogelbezoek. Maak dezelfde sneeuwpop in verschillende standen en maak hier een animatie van.

Sneeuwijs

Kluts een ei, voeg daar 1 kopje melk, ¾ kopje suiker, twee theelepels met vanillepoeder en een snufje zout aan toe. Je kunt hier een ingrediënt naar keuze toevoegen, bijvoorbeeld: mint, amandelen, sinaasappel, limoen, geprakte banaan of gepureerde mango. Meng alles goed door elkaar. Mix er daarna sneeuw doorheen totdat het een dikke substantie is.

Sneeuwsnoep

Verwarm in een pan pure ahornsiroop tot 122 graden Celsius. Besprenkel dit over een flinke hoeveelheid sneeuw in een ovenschaal. Laat afkoelen tot een veilige temperatuur, eet gelijk op.

Sneeuwfort

Sneeuwforten kun je inzetten bij een sneeuwbalgevecht, maar er een maken is al pret genoeg. Maak een fort altijd met minimaal twee personen voor de veiligheid! Gebruik strandspeelgoed zoals emmers en schepjes.

Een Iglo

Maak een iglo altijd met minimaal twee personen voor de veiligheid!
Met plastic vierkante bakken kun je goede aangestampte bouwstenen maken, die je op maat snijdt met een broodmes of handzaag. Een iglo bouw je op door een spiraal te maken: elke volgende steen is steeds iets hoger dan die ervoor. Je legt ze in een cirkel en bouwt zo de muur langzaam op. De grondstenen beginnen als rechthoekige blokken, naar boven toe krijgen de stenen meer een plaatvorm. Op youtube zijn er allerlei filmpjes te vinden met instructies voor het bouwen van iglo’s.

Sleeën

Er zijn veel verschillende sleeën. Traditionele houten sleeën met ijzers of plastic sleeën. Sleeën met zitjes en sturen. Je kunt ook plastic opbergdozen, wakeboards, kartonnen dozen, vinyl terraskussens, verschoningskussens, opengesneden binnenbanden of een zwembadring gebruiken.

Sneeuwengelen

Ga in een dikke laag sneeuw liggen en zwaai op de grond heen en weer met je armen en benen. Sta op en bewonder je creatie. Voor variatie kun je op je zij liggen.

Sneeuwverven

Meng wat voedingskleurstof of waterverf met water in een plantenspuit of lege spuitfles van schoonmaakmiddel en spuit die zachtjes op de sneeuw. Je kunt ook een kwast gebruiken om voorzichtig wat meer gedetailleerde tekeningen of decoraties te maken. Schrijf bijvoorbeeld een mooie kerstwens, ga ernaast liggen en laat een foto maken. Het resultaat kun je als kerstkaart versturen.

Sneeuwvlokken vangen en onderzoeken

Koel een blad zwart papier in de vriezer. Ga naar buiten en vang de sneeuwvlokjes op. Onderzoek ze met een vergrootglas of maak een foto met de macro-optie in je camera

Sneeuwaanzoek

Schrijf met een stok of kleurstof een huwelijksaanzoek in de sneeuw en lok je beminde met een smoes naar buiten.
© 2010 - 2019 Lacuna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Activiteiten met uw dreumesActiviteiten met uw dreumesNa het eerste levensjaar is uw kind geen baby meer maar ook nog geen peuter. In het jaar tussen baby en peuter (1 tot 2)…
Gratis uitjes en buitenactiviteiten met kinderenGratis uitjes en buitenactiviteiten met kinderenDe tijd die een gezin samen doorbrengt is erg belangrijk. De band tussen ouder en kind wordt sterker als jullie regelmat…
Activiteiten met uw peuter (buiten)Activiteiten met uw peuter (buiten)Peuters vinden het lekker om buiten te spelen en ze gaan buiten echt op ontdekkingstocht. Ze gaan op zoek naar insecten,…
Vakantie: Help ik heb een kind!Vakantie: Help ik heb een kind!Na een periode hard te hebben gezwoegd - een kindje/kinderen, het huishouden, werken, etc. – komen de vakantiedagen in z…
Ontwikkelen van zelfvertrouwen bij een kindEen kind ontwikkelt zelfvertrouwen door het ontdekken van de wereld. Dit doet het kind door spelen. Hierdoor leert hij m…
Bronnen en referenties
  • http://www.nfb.ca/film/How_to_Build_an_Igloo/ http://allrecipes.com//Recipe/snow-ice-cream-ii/Detail.aspx

Reageer op het artikel "Leuke dingen die je met sneeuw kunt doen!"

Infoteur: Lacuna
Laatste update: 21-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Schrijf mee!