Water: bron van gezondheid

Water: bron van gezondheid Water wordt algemeen gezien als een bron van gezondheid. Of je het nu drinkt, als water of bier, of dat je er in ligt te dobberen. Of het nu zoet of zout is. Ga mee naar de bronnen van bierbrouwer Hertog Jan, neem een kijkje in de Amsterdamse Watershop of neem een bad in bremzout water. Een bron van weldadigheid!

Bier uit de bron

Diep onder het Limburgse land bevindt zich een bron vol zuiver water. Daarmee brouwt Hertog Jan zijn ambachtelijke bieren. Van de gewone pilsener tot de met een champagnekurk afgedekte Grand Prestige. Tijdens een rondleiding van ruim een uur kun je het gehele brouw- en verpakkingsproces volgen en … proeven.

Vroeger dronken de mensen bier als water. Geen wonder eigenlijk, want het gewone water was niet te drinken en je kon er flink ziek van worden. Nu er drinkwater uit de kraan stroomt, wordt bier vooral gedronken voor ‘het lekker’, al beweren nog altijd veel liefhebbers dat het ook goed is voor de gezondheid. Helemaal ongelijk hebben ze niet, zeker niet als je kijkt naar de ingrediënten die de relatief kleine bierbrouwer Hertog Jan gebruikt. Bier bestaat voor 90 procent uit water en dat water komt uit de eigen bron in het Limburgse Arcen. Op 45 meter diepte bevindt zich een bron die wordt gevoed door water uit de Ardennen en de Eiffel. De Venlose klei erboven voorkomt dat het water verontreinigd raakt door grondwater. Aan het begin van de rondleiding krijgen alle bezoekers een bekertje met dit zuivere bronwater te drinken.

Rondleiding

De andere ingrediënten van het bier zijn gist, mout en hop. Deze worden persoonlijk ingekocht bij specialisten in Engeland, België en Duitsland. Hertog Jan, vernoemd naar de 13e-eeuwse hertog van Brabant die bekend stond om zijn passie voor vechten, vrouwen en bier, heeft zijn ambachtelijke werkwijze hoog in het vaandel staan en draagt dit ook nadrukkelijk uit in tv-commercials, advertenties en tijdens de rondleiding. En dat werkt. Gasten ruiken aan de ingrediënten, kijken in de imposante koperen brouwketels en krijgen steeds meer zin in een glas koud bier. Daarin wordt ruimhartig voorzien. Het bekertje wordt tijdens de rondleiding meerdere malen gevuld, eerst met een tussenproduct zonder koolzuur, dan met een paar slokken pilsener en uiteindelijk, in de bierkelder, met een gulle scheut van de Grand Prestige, het donkere en licht zoet smakende kroonjuweel van Hertog Jan, met een alcoholpercentage van maar liefst 10 procent.

Proeflokaal

Na een laatste kijkje bij de automatisch werkende bottelmachines ga je met een consumptiemunt in de hand naar het naast de brouwerij gevestigde proeflokaal. Hier drink je een glas pilsener (of frisdrank) op de kennismaking met deze gulle Limburgse brouwerij.

Meer informatie

Kruisweg 44
5944 EN Arcen
077 – 473 60 80
Hertog Jan
di-vr 11 – 17 uur, za 11-18 uur (april-oktober)
toegang: € 12,95 (inclusief glas bier of frisdrank; kinderen: € 7,95)

Reserveren

Rondleidingen gaan elk half uur van start. Reserveren is noodzakelijk. Dat kan eenvoudig op de website. Wil je binnen twee weken met een rondleiding mee, dan kun je beter bellen.

Bezoek aan de Watershop

Hoewel ons kraanwater van uitstekende kwaliteit is, drinken veel mensen regelmatig bronwater uit een fles. Gebotteld water is zo populair dat er een hele cultuur omheen is ontstaan, met mooie – vaak blauwe – flessen, collectors items en gezondheidsclaims. In Amsterdam vind je zelfs een heuse waterwinkel.

“Wij beseffen de waarde van het water eerst wanneer de bron is opgedroogd.” “Water is de enige drank voor een wijs man.” Dit soort uitspraken over water zijn te vinden in de uitingen van de Watershop. De boodschap is duidelijk: drink veel water en drink het uit de fles. Tja, je kunt je er best bewust van zijn dat ook het goedkope water uit de kraan heel gezond is, van al die mooie flessen en fraaie etiketten word je toch wat hebberig. De Watershop staat er vol mee. Zo is er de diepblauwe en dikbuikige fles Blue Keld, een Engels water rijk aan calcium en magnesium. Of de turkooizen fles Selters, een Duits merk met een hoog zoutgehalte.

Met een smaakje

Naast de tientallen merken water, al dan niet koolzuurhoudend, komt er steeds meer water met een smaakje: drankjes op basis van bronwater zonder kunstmatige toevoegingen. Met uiteraard een kekke vormgeving. Zoals de energieke frisdrank Firefly, met namen als Wake Up en Chill Out. Vruchten, theesoorten, kruiden en specerijen zorgen ervoor dat je ontstrest, je weerstand verhoogt en een opgeruimd gevoel krijgt. Ook Amé wordt steeds populairder. Dit drankje van bronwater, vers fruit en kruiden is een alcoholvrij alternatief voor wijnen. En dan zijn er de aanverwante artikelen: een spuitbus met bronwater om de huid te bevochtigen, glazen, prachtige flessen in ‘limited edition’ en ten slotte de plastic flessen die je thuis kunt laten installeren in je eigen watercooler.

Meer informatie

Roelof Hartstraat 10
1071 VH Amsterdam
020 – 675 59 32
www.springwater.nl
NB: de Watershop is momenteel gesloten. Binnenkort meer informatie over eventuele herstart!

Wat hebben we nodig

We hebben dagelijks 1,5 tot 2 liter water nodig. Soms een lastige opgave, tot de mode ontstond om niet meer de deur uit te gaan zonder je halve literflesje water. Een of twee keer bijvullen en je zit aan je tax. Het Voedingscentrum was er blij mee!

Floating: een kwestie van loslaten

Het is goed voor je gewrichten en je huid, het verbetert je prestaties en geeft je nieuwe energie. Maar vooral werkt een ‘bad’ in een floatcabine ontspannend en rustgevend. Dompel je onder in zo’n met zout water gevulde cabine, laat je drie kwartier drijven en je hoofd raakt leeg.

Wie ooit de Dode Zee bezocht, kent het gevoel: je stapt in extreem zout water en blijft drijven zonder dat je moeite hoeft te doen. Kun je jezelf overgeven, dan is de kans groot dat je na enige tijd een compleet gevoel van ontspanning en gewichtloosheid ervaart. Floating is hier een moderne variant op. Het uitwissen van prikkels van buitenaf, zoals geluid, visuele stimulatie en zwaartekracht, versterkt het ontspanningseffect.

Rustgevend

Floating is in Nederland een betrekkelijk jong begrip. Het aantal locaties waar je kunt floaten is vooralsnog beperkt. Bij Koan Float in Amsterdam staan enkele cabines. Een cabine is van binnen ruim twee bij ruim één meter en gevuld met warm water (35 graden Celsius) waaraan 500 kilo zout is toegevoegd. Zodra je gaat liggen, voel je dat je drijft en dat je al je spieren kunt ontspannen. Onder water klinkt muziek: rustgevende muziek met het geluid van meeuwen en golven in de branding of muziek die je zelf hebt meegebracht. Je kunt het geluid harder of zachter draaien, maar ook uitzetten. Dat is een persoonlijke kwestie, net als de keuze voor wel of geen licht aan. Langzaam drijven je gedachten weg en soms denk je zelfs nergens meer aan. Dat is totale ontspanning! Opvallend is dat je huid na afloop niet uitgedroogd aanvoelt. Door de hoge zoutconcentratie is de pH-waarde van het water zo hoog dat het lijkt alsof er olie in het water zat. Wel even douchen, want zout in je ogen of op je tong krijgen is niet fijn!

Meer informatie

Herengracht 321
1016 AW Amsterdam
020 - 555 03 33
Koan Float
prijs: € 32,50 (45 minuten)

Tip: ga meer dan één keer

Floating is soms even wennen. De tweede keer wordt vaak als prettiger ervaren. Daarom is het een goed idee een kortlopend abonnement te nemen: € 81 voor drie sessies (binnen een maand).
Gerelateerde artikelen
De helende kracht van waterIn Nederland komt drinkwater gewoon uit de kraan. Toch drinken veel Nederlanders liever water uit een fles. Mineraal- en…
Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcWater: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcGemiddeld gebruikt één persoon 50.000 liter water in een jaar. Daar kan op bespaard worden. Zo kan je ongemerkt tijdens…
Bronwater of kraanwater?Bronwater of kraanwater?Op vakantie wordt geadviseerd om geen kraanwater te drinken. Voor Nederland geldt een dergelijk advies niet. Uit onderzo…
De bieren van LeffeInBev Nederland is een groot producent van bieren en andere dranken. De bekendste bieren van InBev zijn Jupiler, Dommels…

Sauna´s en thermen met badkledingdagen en damesdagenSauna´s en thermen met badkledingdagen en damesdagenDe jarenlange traditie in Nederland is dat het saunabezoek zonder badkleding, dus geheel naakt wordt gedaan. Steeds meer…
Linnaeushof: Grootste speeltuin in EuropaHet voorjaar is bij uitstek geschikt om met de kinderen een dagje op pad te gaan. Een bezoek aan Linnaeushof, de grootst…

Reageer op het artikel "Water: bron van gezondheid"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 28-12-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Schrijf mee!