Hiroshima, stad die bekend werd door de atoombom

Hiroshima, stad die bekend werd door de atoombom Hiroshima is een Japanse havenstad die bekend is geworden nadat op 6 augustus 1945 door de Amerikanen de eerste atoombom werd geworpen. 65 jaar na deze afschuwelijke gebeurtenis vond op deze plaats een herdenking plaats waarbij voor de eerste maal ook een vertegenwoordiger vanuit de Verenigde Staten aanwezig was. Hiroshima werd in 1949 uitgeroepen tot "een Stad van Vrede". In 2016 bezocht president Obama de stad. Hij was diep onder de indruk maar heeft geen excuses aangeboden.

Ontstaan van Hiroshima

Hiroshima is ontstaan in 1589 aan de kust van de Seto Inland Sea, en werd een belangrijk handelscentrum gedurende de Meiji periode. Het ligt aan de vlakke zijde van de Ota rivier. De stad telt meer dan een miljoen inwoners. Gedurende de eerste Chinese- Japanse oorlog was Hiroshima de logistieke basis voor de Japanse militairen en deze positie heeft de stad behouden tot aan de tweede Wereldoorlog. Hiroshima is de meest belangrijke stad van westelijk Honshu, de grootste van de Japanse eilanden.

De Atoombom

Op 6 augustus 1945 om 8.15 uur 's morgens werd door de amerikanen de atoombom "Little Boy" geworpen op Hiroshima. De gevolgen waren vreselijk. De stad werd in zijn geheel weggevaagd en 78.000 mensen vonden de dood. Reeds in datzelfde jaar liep het dodental op tot 140.000 als gevolg van radioactieve straling. Niemand had verwacht dat de stad nog ooit uit de as zou herrijzen.

Stad van Vrede

In 1949 werd Hiroshima door het Japanse parlement uitgeroepen tot een Stad van Vrede op initiatief van de toenmalige burgemeester Shinzo Hamai. Hierdoor kreeg de stad Hiroshima meer internationale bekendheid. Dit is belangrijk omdat deze plek erg uniek is en gebruikt wordt voor het houden van internationale conferenties op het gebied van Vrede.

65 jaar later

65 jaar later heeft hier een herdenking plaatsgevonden waarbij voor de eerste maal een Amerikaanse vertegenwoordiger aanwezig was. Ook Groot-Brittannië en Frankrijk hadden afgezanten gestuurd en de VN- chef Ban Ki-Moon hield een toespraak. Ban Ki-Moon zei dat de tijd gekomen is voor een verschuiving van Ground Zero naar Global Zero; een geheel Kernwapenvrije wereld. In 2016 bezocht president Obama de stad en de plaats van de herdenking. De president zei diep onder de indruk te zijn maar bood geen excuses aan.

In totaal waren bij de plechtigheid die plaats vond na 65 jaar in totaal 55 duizend belangstellenden uit 74 landen aanwezig.

CenotaafCenotaaf

Vredespark en A-Bomkoepel

Wanneer men in Hiroshima aankomt dan zal men vooral het Vredespark willen bezoeken. Hier vindt men de Vredesklok die je zelf kunt luiden. De Gedachtenisheuvel bevat de as van vele mensen die hier werden gecremeerd. Maar bovenal domineert de A-Bomkoepel. Hier was het Centrum voor Industriële Promotie gevestigd en alle mensen in het gebouw waren op slag dood. In 1969 is de A-Bomkoepel uitgeroepen tot Werelderfgoed van de Unesco. Verwrongen staal en verdraaide steunbalken tonen wat hier heeft plaatsgevonden.

Vredesvlam

Op het grote plein brandt de Vredesvlam en deze zal blijven branden tot alle nucleaire wapens uit de wereld zijn verdreven. Een stukje verderop staat de Cenotaaf. Deze bevat de namen van alle slachtoffers en de inscriptie: "rust in vrede. We zullen deze fout nooit meer maken." Ook is op dit plein het Vredesmuseum te vinden. Hier zijn vooral foto's en persoonlijke bezittingen te zien van de slachtoffers. Buiten het museum staan de Chinese parasolbomen die op 1,5 kilometer afstand van het hypocentrum groeiden. Ze werden hierheen verplaatst omdat men ook nu nog in de kruinen de schroeisporen kan zien.
KindervredesmonumentKindervredesmonument

Kindervredesmonument en kraanvogel

Heel indrukwekkend is het Kindervredesmonument wat een meisje met uitgestrekte handen toont. Boven haar vliegt een kraanvogel en deze is het symbool van een lang leven. Het getuigt van het verhaal van het kleine meisje Sadako Sasaki en zij was 2 jaar oud toen de bom viel. Na 10 jaar kreeg ze leukemie, maar ze had de vaste overtuiging dat ze zou genezen. Ze had zichzelf de opdracht gegeven dat ze hiervoor eerst 1000 kraanvogels van papier moest vouwen. Jammer genoeg is Sadako overleden voor ze haar levenswerk klaar had. Het gedenkteken is nu altijd bekleed met papieren kraanvogels die kinderen uit heel Japan opsturen. Bij het verlaten van de stad krijgt men een papieren kraanvogeltje cadeau als symbool van vrede.

Wandeltuin Shukkei-en

Een vredig plekje is de wandeltuin Shukkei-en. Er is een vijver met eilandjes, kleine miniatuurbruggen en watervalletjes. Deze zijn kopieën van een legendarisch meer in China. Vooral in de tijd dat de kersenbloesem bloeit is het hier heel goed vertoeven en men waant zich geheel buiten de drukte van de stad. In deze omgeving staat een reconstructie uit 1958 van het Kasteel Hiroshima wat door de bom werd verwoest.

Hiroshima als Metropool

Heden ten dage is Hiroshima een prachtige metropool. De stad werd herbouwd op basis van een rechthoekig patroon in plaats van de bochtige straatjes van voor de oorlog. Als gevolg van de hoge Japanse levensstandaard is het een genot om hier te winkelen en het hedendaagse leven van de bevolking te aanschouwen. Er zijn prachtige warenhuizen waar men alle moderne producten uit de hele wereld kan kopen. Zijde en lakwerk zijn aanbevelenswaardige artikelen.

Een goede mogelijkheid is om de tram te nemen en zo de stad te bekijken. Het tramnet is na de oorlog hersteld en vanuit geheel Japan heeft men trams ter beschikking gesteld om de routes weer te kunnen gebruiken. Dit tramnet wordt thans in ere gehouden zodat men vrij gemakkelijk van de ene kant van de stad naar de andere kan gaan.
Gerelateerde artikelen
Atoombommen: capitulatie van JapanAtoombommen: capitulatie van JapanDe Tweede Wereldoorlog is een veelbesproken oorlog die heel wat levens heeft geëist. Jarenlang werden grote hoeveelheden…
Atoombom de bom met atomenEen atoombom werkt door de splijting van atomen. Bij de ontploffing van zon bom komt een enorme hitten vrij. Ook ontsta…
Origami kraanvogel vouwenOrigami kraanvogel vouwenVoor de Japanners is de kraanvogels het symbool voor geluk en gezondheid. Er is een oude traditie dat wanneer iemand 100…
Japan, meer dan geisha's en vechtsportenJapan, meer dan geisha's en vechtsportenJapan is een zeer apart land, maar daarom ontzettend interessant om te bezoeken. Vooral de strenge opvoeding en het gevo…

MetroCard: kaartje van de metro (subway) en bus van New YorkMetroCard: kaartje van de metro (subway) en bus van New YorkOpenbaar vervoer in New York is zeer goed geregeld, maar voor een toerist nieuw in de stad lijkt het systeem meer op een…
Fietsen in BarcelonaHet verplaatsen per fiets is de meest uitgesproken manier om de stad Barcelona goed te leren kennen. Het aangename klima…
Bronnen en referenties
  • Capitool reisgidsen Japan.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hiroshima_%28stad%29
  • Weekblad Trouw.

Reageer op het artikel "Hiroshima, stad die bekend werd door de atoombom"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 06-05-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!