InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > China, land van Ping en Pong

China, land van Ping en Pong

China, land van Ping en Pong De titel staat symbool voor veel fabels en feiten die men met China in verband brengt. Loempia's en pagodes, maar ook amandelvormige ogen en lange vlechten. Veel misverstanden bestaan er ook over de Chinese eetcultuur: "Ze eten alles behalve schepen, tanks en duikboten....."

Fabels en feiten over China

Oké, China ligt dan wel een heel eind weg, maar een aantal van ons is er al geweest of weet er in ieder geval alles van. Toch is er een aantal interessante feiten die zelfs hén zal verbazen. Is China inderdaad het land van de lange vlechten en de kleine voetjes?

Lange vlechten

Lange vlechten zijn allang uit de mode in China, maar inderdaad waren die, samen met kaalgeschoren mannenhoofden, ooit voorschrift in China. Om die reden droegen de Chinese mannen vaak petten of mutsen, simpelweg omdat ze anders te koud zouden krijgen op het hoofd.

Kleine maat damesvoeten

"Waar gebeurd", zo kan men ook het verhaal van de kleine voetjes bestempelen. Die werden ooit bij de vrouwen letterlijk vastgebonden totdat de botten een voor een braken, waarna die verkeerd maar smal weer samengroeiden. De mannen vonden dat aantrekkelijk. Het was een schoonheidsideaal vergelijkbaar met het vroegere corset in Europa.

China een land van draken

Wáár is ook dat China het land van de draken is. Die zijn daar natuurlijk niet in het echt, maar ze zijn een belangrijk symbool voor geluk. De keizer zat op een drakentroon, bij belangrijke feesten werden drakendansen opgevoerd en de mensen geloofden dat draken als waterminnende dieren voor goede oogsten konden zorgen.

Hoog stemgeluid bij Chinese mannen

De hoge stem van de Chinese ambtenaar die de kinderenboekenhelden Jim en Lukas de toegang tot het paleis weigerde, was óók geen toeval. Integendeel, de auteur doelde daarmee op het feit dat de keizer in vroeger eeuwen zijn hoge rechterlijke ambtenaren liet ontmannen, zodat deze niet met de keizerin konden aanpappen.

Chinees, de meest gesproken taal ter wereld

China is het land met de meeste mensen ter wereld. Elke vijfde persoon op aarde is een Chinees! Chinees is dan ook veruit de meest gesproken taal in de wereld. Chinese kinderen gaan al op zeer jonge leeftijd hele dagen naar school omdat het Chinese schrift niet zo makkelijk te leren is. Er bestaan geen letters, maar karakters. Soms heeft een woord zelfs zijn eigen karakter. Meer weten? Het land heeft vele gezichten: er zijn hete woestijnen, hoge, koude bergen, tropische bossen en eindeloze vlaktes, waar rijst wordt verbouwd. China heeft een zeer oude boeiende beschaving, waar 5000 jaar geleden al een zeer hoge cultuur heerste. China bezit ook het grootste bouwwerk ter wereld: de Chinese Muur, gebouwd om de Chinezen te beschermen tegen krijgshaftige ruiters van de Russische steppevolkeren.

Chinese eetcultuur

Veel geruchten en misverstanden zijn er ook over de lokale eetcultuur. "Ze eten alles behalve schepen, tanks en duikboten" zegt men in het westen wel eens spottend. Dat is natuurlijk niet waar. Maar de inwoners van China verorberen soms toch dingen die óns westerlingen tot spontane braakneigingen brengen. Daarentegen kan een Chinees niet begrijpen hoe wij kaas kunnen eten, omdat dat in hun ogen beschimmelde melk is. Bovendien missen zij een enzym om melk te verteren. De kaas zou hen als een steen op de maag liggen.

Vaak is er ten aanzien van die eetcultuur echter gewoon sprake van een misverstand. Mieren eten die in de bomen klimmen, luidt een gerucht. "Bah", zullen sommigen van ons denken. Maar het is helemáál niet vies, juist heerlijk! Dat beweerden ten minste een aantal jonge studenten die tijdens een workshop deze maaltijd kookten en opaten. De "mieren" zijn in werkelijkheid gehakt op noedels en de Chinezen hebben het alleen dáárom zo genoemd omdat het lijkt op krioelende mieren én omdat het leuk klinkt.

Schrijfwijze in China

En dat Chinezen van boven naar beneden schrijven, klopt trouwens ook niet meer. Dat doen ze al lang zoals ook wij dat gewend zijn, van links naar rechts en van boven naar beneden.
Gerelateerde artikelen
Chinees leren goed voor je loopbaanChinees leren goed voor je loopbaanDe Chinese taal zal andere wereldtalen als Frans of Spaans naar verwachting snel voorbijstreven. Maar hoe belangrijk is…
Beleggen in ChinaBeleggen in ChinaSteeds meer westerse investeerders ontdekken China als nieuwe markt om in te investeren. Door de groeiende economie is C…
Geschiedenis van de Chinese YuanGeschiedenis van de Chinese YuanDe Chinese Yuan is de munteenheid van China. Zij wordt ook wel de renminbi genoemd. Zij is het wettig betaalmiddel in he…
Spelcomputers en hun geschiedenis: 1e generatieSpelcomputers zijn in het moderne straatbeeld nog maar moeilijk weg te denken. Het lijkt ondertussen, met al die moderne…
De Chinese beursDe Chinese beursChina heeft twee beurzen die zelfstandig werkzaam zijn: de Shanghai effectenbeurs en Shenzhen (deze beurs ligt in het zu…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "China, land van Ping en Pong"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Made in China
Schrijf mee!