Patagonië en autohuur
Kan je Patagonië zelf doen met een huurauto? Patagonië staat immers bekend om de harde winden, het erg veranderlijke weer en de doorgaans niet in beste staat verkerende wegen. Veel toeristen kiezen daarom voor zogenaamde bouwstenen en laten zich van de ene naar de andere bezienswaardigheid vliegen. Wachttijden en luchthavens krijg je voorgeschoteld. Je mist het gevoel om één te zijn met de ongerepte ruige en vooral eenzame natuur van de landen Chili en Argentinië.
Patagonië is de naam van het zuidelijkste gedeelte van Zuid-Amerika en ligt ten zuiden van de 40e breedtegraad in de landen Chili en Argentinië.
Chili is gelegen aan de westkust van het Zuid-Amerikaanse continent en strekt zich langs die kust uit over een lengte van meer dan 4200 kilometer. De breedte van het land echter is zeer beperkt en nooit breder dan 150 kilometer. In Chili zorgen diep het land in liggende fjorden er voor dat er binnen de landsgrenzen van Chili geen wegverbinding mogelijk is van noord naar zuid en dat het daarom onmogelijk is om met een auto naar de zuidelijkste stad Punta Arenas te rijden. Daarnaast wil ik nog vermelden dat de naam Chili afkomstig is van de oorspronkelijke Indianen en dat het niet meer en minder betekent dan: “Het land waar de wereld ophoudt.” De huurauto klinkt nog niet aantrekkelijk dus!
Argentinië heeft het grootste gedeelte van Patagonië binnen haar landsgrenzen. Dit deel van Argentinië is dun bevolkt, niet vreemd omdat Patagonië hier bestaat uit eindeloze pampa’s. Je kan dagenlang en elke dag urenlang rijden zonder veel mensen tegen te komen. Met Chili heeft Argentinië wel de indrukwekkende bergketen "De Andes" gemeen. Deze strekt zich over het gehele Zuid Amerikaanse continent van noord naar zuid uit. Dit klinkt al beter!
Dit lezende zou je de conclusie kunnen trekken dat het zinloos is om in Chili met een huurauto op pad te gaan maar niets is minder waar. Het is wel degelijk mogelijk om van noord naar zuid te rijden maar je moet dan enkele malen de grens met Argentinië oversteken, de weg zuidelijk door dat land vervolgen om, zodra het kan, weer de grens te pakken om terug te keren naar Chili. Jawel, doen dus die auto want U zult genieten van ongekende onvoorstelbaar mooie natuur.
Een optie is dus om aan te vliegen op de stad Puerto Montt (Chili), waar Patagonië begint. Op het vliegveld kunt U dan een huurauto nemen. Om door Chili naar de meest zuidelijke stad Punta Arenas te rijden hoef je slechts twee keer Argentinië in te rijden, overigens geen straf omdat U ook daar beloond wordt met overweldigende natuur.
Waar dient U in ieder geval voor te zorgen ?
Omdat U de grens een aantal malen overschrijdt, heeft U een aantal extra formulieren nodig en een internationaal verzekeringsbewijs waaruit blijkt dat U in beide landen verzekerd bent. U heeft voor iedere afzonderlijke grensoverschrijding uitdrukkelijk en schriftelijke toestemming nodig waaruit blijkt dat de verhuurmaatschappij toestemming heeft gegeven om met de auto de grens te overschrijden.
Daarnaast heeft U de autopapieren nodig en voor alle zekerheid zet ik ze even op een rijtje want als één van de te noemen formulieren ontbreekt, kunt U de grens niet over. Het gaat dus om de autopapieren die in Chili bestaan uit:
- Revision Técnica
- Permiso de Circulacion
- Seguro Obligatorio
Extra nodig is een Internationaal Verzekeringsbewijs dat U door de verhuurmaatschappij wordt verstrekt en tenslotte voor iedere grensoverschrijding een zogenaamde “Autoracion” dus controleert U even de data, die op de diverse formulieren staan vermeld. Voor elke dag dat U de grens wilt passeren is er dus één op datum gesteld Autorisatie-formulier.
De grensovergangen verschillen enigszins van elkaar maar de afhandeling van de formulieren is overal identiek. Een grens overschrijden gebeurt hier altijd in twee etappe’s. Je handelt eerst alle zaken af bij de grenspost van het land dat je verlaat
om vervolgens weer verder te rijden. Je bereikt dan na enige kilometers de grenspost van het land waar je inreist en ook daar dienen alle papieren weer aangeboden te worden.
Iedere grenspost bestaat uit een tweetal loketten, de politie en de douane. Je bent verplicht om eerst naar het loket van de politie te gaan. Daar bied je de paspoorten en de autopapieren aan. Pas daarna kan je naar het loket van de douane waar je een formulier dient in te vullen. Na de controle van alle eerder genoemde papieren voor de grensoverschrijding, krijg je een kopie van het ingevulde formulier mee en dat moet je erg goed bewaren omdat men naar dat formulier dringend vraagt als je het land weer verlaat. Tenslotte is het mogelijk dat een ambtenaar van de douane meeloopt naar de auto en deze controleert. Bij ons is het geen enkele keer gebeurd maar we hoorden van anderen dat zij alle koffers moesten openen dus het is kennelijk willekeur.
De vier mooiste grensposten die je overschrijdt als je besloten hebt je huurauto van Puerto Montt naar Punta Arenas te rijden zijn:
Via Puerto Montt noordoostelijk naar het aan de grens gelegen Nationale Park Puyehue en via de pas daar naar het in Argentinië gelegen Nationale Park Nahuel Huapi. Het is een wat drukkere grenspost maar allemaal verharde weg door geweldig mooie natuur. Je dient hier eerst je formulieren zelf in te vullen en je dan te melden aan de loketten.
Terug naar Chili kan je via de grensovergang Futaleufú, eveneens verharde weg. Een veel rustigere grenspost.
Verder zuidelijk zal je nog eens moeten hoppen en ofschoon je bij de plaats Coihaique meerdere grotere grensovergangen hebt, is het veel en veel mooier om vanaf Coihaique zuidelijk te rijden naar het enorm grote meer General Carrera, een meer dat zich overigens ook uitstrekt op Argentijns gebied met de naam “Buenos Aires”. Vanaf het meer is de mooiste grensovergang zuidelijker gelegen en gaat over de pas met de naam Rodolfo Toballos langs de Chacabucorivier. Deze weg is geheel onverhard maar gaat door een onbeschrijflijk gigantisch mooi stuk natuur met vele dieren onderweg. U bent er alleen en zult zich net als ons gaan afvragen of er nog wel een grensovergang komt. Jawel, dus toch en je wordt er prima onthaald want de mannen hier zien niet veel auto’s per dag. Wij hoefden niets in te vullen, zij wilden dat graag voor ons doen en na een klein kwartiertje kregen we alles ingevuld en afgehandeld in de handen gedrukt. Ons werd een goede reis gewenst nadat de kinderen, die de alles tegenhoudende slagboom als wip gebruikten, waren weggejaagd.
Toen we de laatste keer Chili binnen reden, kozen we voor de grenspost Cerro Castillo, een kleine maar drukkere post aan geheel onverharde wegen. Men is hier wat strenger omdat er enorm veel toeristen oversteken want die komen allemaal van het prachtige Los Glaciares Nationale Park in Argentinië en willen door naar het Nationale Park Torres del Paine in Chili. Deze grensovergang is zeer de moeite waard omdat je via deze route de ongelooflijke toppen van het Torres del Painepark steeds dichterbij ziet komen.
In welke periode kan je het beste met een huurauto op pad?
De jaargetijden op het zuidelijk halfrond liggen andersom dan bij ons dus in onze wintermaand is het daar zomer. De omstandigheden in Patagonië zijn in de zomer echter anders dan bij ons en de gemiddelde temperaturen komen zeker in het zuiden niet boven de 14 graden uit. Daarnaast zorgt een constant aanhoudende echt harde wind er voor dat het nog koeler aanvoelt dus neem zeker winddichte en waterdichte kleding mee. De periode van december tot en met april is het meest geschikt als U zelf met de auto wilt rijden.
Wat voor auto moet ik nemen?
In ieder geval een stevige jeep, liefst met een grote dieselmotor. De wegen zijn grotendeels onverhard maar in de regel goed berijdbaar. Feit blijft dat je uiteraard flink door elkaar geschud wordt, zeker als je een luxe personenauto hebt gekozen. Een hoog op de wielen staande jeep is dus beter en als extra voordeel heeft zo’n jeep een enorme tank zodat je je ook geen zorgen hoeft te maken dat je je tank leeg rijdt. Menige benzineauto rijdt hier noodgedwongen rond met jerrycans benzine aan boord. Mocht je buiten het hoogseizoen willen rijden dan is een 4WD aan te raden want door het slechte weer, regen en sneeuw is het risico dat je je vast rijdt groter. Wij hebben ( periode januari-februari ) gebruik gemaakt van een Nissan 2,5 D pickupvan, 2 WD en hebben nergens problemen ondervonden.
Overigens nog iets over dat tanken, in Chili geen probleem maar als je de grens over bent en wilt tanken in Argentinië dan kan het voorkomen dat je ergens geweigerd wordt. Dat heeft dan te maken met de voor buitenlanders geldende belasting op de benzine en ze zien dat aan je Chileense kenteken. Je wordt dan verwezen naar een ander benzinestation of, als je geluk hebt, naar een andere pomp van datzelfde benzinestation. Uiteraard betaal je daar meer. Pompen in het diepe zuiden staan vaak in houten huisjes ingebouwd en zijn dus niet direct als benzinepomp herkenbaar. Men doet dat om de pomp te beschermen tegen de vreselijke winden dus als er staat dat U kunt tanken en U ziet alleen maar houten hutjes dan bent U toch op de goede plek. De brandstof overigens is goedkoper dan in Nederland.
Kan ik gemakkelijk overnachten overal?
Zoals overal is hier natuurlijk ook sprake van een hoogseizoen en het zal U niet verbazen dat de zomermaanden januari en februari de drukste maanden zijn. Langs de gehele route kan U slaapplaatsen krijgen in hotels, pensions of in zogenaamde goedkopere Cabanas. De prijzen variëren maar liggen lager dan in Nederland. Cabanas zijn houten huisjes op campings en als U daar overnacht dan is afdingen op de prijs niet ongebruikelijk. Op internet zijn vele mogelijkheden te vinden en zeker voor de bekende toeristische delen is het misschien beter om van te voren te reserveren. In Argentinië zijn de pampa’s zo uitgestrekt dat U onderweg minstens één overnachting zult moeten doen, handig is om deze goed van te voren te plannen.
Tip die het overwegen waard is
Autohuur in Chili is duur. Men biedt de mogelijkheid aan om de auto in het zuiden achter te laten tegen drop off kosten. In dat geval wordt er echter een man ingehuurd die van Puerto Montt één dag voor het afgeven van de huurauto wordt ingevlogen en overnacht in Punta Arenas. De volgende ochtend haalt die man je in het hotel op, zet je af bij het vliegveld en rijdt dan de auto in 2,5 dagen helemaal terug naar Puerto Montt, een route waar wij enkele weken over reden. Een andere optie is om niet te rijden tot Punta Arenas maar te stoppen in de ongeveer 200 kilometer hoger gelegen plaats Puerto Natales. Daar kan je met auto en al op de veerboot terug naar Puerto Montt. Dat duurt dan wel zo’n drie dagen maar het is goedkoper dan de drop off kosten die berekend worden. Je hebt dan een hut aan boord en kan enkele dagen genieten van de fjorden en kusten van Chili. Let wel, het ruige weer kan wel zorgen voor een wilde vaart maar aan U de keus.
Een andere tip is dat U natuurlijk ook van zuid naar noord kan rijden maar persoonlijk vind ik de noord-zuid route leuker omdat het landschap dan steeds spectaculairder wordt.
Rest ons U heel veel succes en plezier te wensen bij het rijden door Chili. Volgens ons is dit de enige manier om te kunnen genieten van de diverse natuurwonderen van Chili en Argentinië. De rust, de vele vele dieren die U ziet, de onbeschrijflijk mooie kleuren van de diverse rivieren, meren en rotsformaties, de altijd aardige en hulpvaardige mensen, het is fantastisch om hier te kunnen rijden. U zult het met ons eens zijn.