Luchtbedden: materiaal, formaten, uitvoeringen en oppompen

Luchtbedden: materiaal, formaten, uitvoeringen en oppompen Een luchtbed is in diverse situaties reuzemakkelijk. Komt er een logé terwijl er geen bed meer over is? Een luchtbed biedt uitkomst. Maar luchtbedden worden natuurlijk vooral gebruikt om te kamperen of om heerlijk op een zonnige dag ermee drijvend op het water lekker bruin te worden. Ook kan een luchtbed makkelijk zijn als extra slaapplaats in een vakantieappartement en is het een geschikte matras om mee te nemen op reis. Voor al die situaties zijn diverse formaten en uitvoeringen verkrijgbaar.

Luchtbedden en het materiaal

Een luchtbed bestaat uit een matras dat gevuld wordt met lucht. In vergelijking met een normaal matras geeft het slechts een betrekkelijk comfort maar een groot gebruiksgemak in situaties waar geen bed voorhanden is. Het materiaal waarvan luchtbedden worden gemaakt is dikwijls rubber met een bekleding van textiel. Ook bestaan er luchtbedden van kunststof die minder geschikt zijn om op te slapen maar gebruikt worden als waterspeelgoed.

Onverwacht overnachten

Een luchtbed in huis hebben kan ook makkelijk zijn als een bezoeker onverwacht niet meer naar huis kan bijvoorbeeld in de winter door plotselinge ijzel of als de laatste trein wordt gemist of door omstandigheden waarbij treinen uitvallen.

Diverse formaten en kwaliteiten

Luchtbedden zijn verkrijgbaar in verschillende lengten, breedten en hoogten en zowel in eenpersoons uitvoering als voor twee personen. Ook bestaat er verschil in comfort welke gelijke tred houdt met de kostprijs en er is voldoende keuze in kwaliteiten waardoor een persoonlijke keuze mogelijk is.

Uitvoeringen outdoor luchtbedden

Een luchtbed voor gebruik buiten wordt ook wel outdoor luchtbed genoemd. Daar bestaan tientallen verschillende uitvoeringen van. Er zijn al outdoor luchtbedden verkrijgbaar voor een klein budget die voldoen bij slechts weinig gebruik en eventueel zelfs achtergelaten kunnen worden bij teveel bagage zonder dat daarmee een grote investering verloren gaat. Kampeerders en rondtrekkers zijn gebaat bij een betere kwaliteit. Die luchtbedden liggen als een echt bed en zijn voldoende comfortabel om nachten achtereen op te slapen. Ze voldoen daarvoor aan enkele speciale voorwaarden zoals:
  • Lichtgewicht
  • Makkelijk opvouwbaar
  • Klein pakketje
  • Geschikt voor oneffen grond

Oppompen van luchtbedden

Luchtbedden worden opgeblazen met de mond, een handpomp, voetpomp of elektrisch.
  • Met de mond: Een luchtbed opblazen met de mond vergt erg veel energie en leidt soms tot hoofdpijn of andere problemen. Beter is om een handpomp of voetpomp te gebruiken.
  • Elektrische pomp: Maar er zijn ook elektrische pompen. Een elektrische pomp is vaak ingebouwd en kan worden aangesloten op stroom of werkt op batterijen of een accu. Met een ingebouwde elektrische pomp wordt binnen twee tot vier minuten het luchtbed opgepompt.
  • Accu opladen: Sommige accu’s kunnen worden opgeladen door middel van een 12 volt aansluiting op een auto-accu of via een USB-kabel van een laptop.
  • Stroom aanwezig: Bij het gebruik van een elektrische pomp op stroom moet uiteraard wel elektriciteit aanwezig zijn wat bij kamperen een probleem kan zijn.
  • Groot luchtbed: Wie een groot luchtbed wil aanschaffen maar geen zin heeft in het handmatig oppompen van zo’n groot bed waar veel lucht in moet kan beter een luchtbed met ingebouwde pomp kiezen.

Soms bijzonderheden

Luchtbedden kunnen zich onderscheiden van anderen door een of meer bijzonderheden zoals bijvoorbeeld:

Aparte bovenlaag

Bij een luchtbed met een gevlokte bovenlaag waarmee suède wordt geïmiteerd zorgt die laag voor het extra comfortabel liggen.

Golfconstructie

Een speciale golfconstructie voorkomt problemen bij een harde ondergrond met stenen.

Dura-Beam

Bij een Dura-Beam constructie zijn geen vinyl tussenschotten toegepast maar supersterke vezels van polyestermateriaal. De luchtstromen worden daardoor geleidelijker verdeeld wat voor meer comfort zorgt.

Verhoogd luchtbed

Een verhoogd luchtbed maakt het instappen en opstaan makkelijker en is een opvallend model tussen alle betrekkelijk platte modellen. Bij de hoge modellen bestaan er zelfs luchtbedden van meer dan vijftig centimeter hoog.

Geen beddengoed?

Door een fluweelzachte corduroy flock toplaag is het gebruik van beddengoed niet perse noodzakelijk maar natuurlijk wel zo hygiënisch.

Online en proefliggen

Bij een luchtbed online aanschaffen kan uiteraard niet worden proefgelegen. Maar veel online aangeboden bedden zijn van firma’s die landelijke ketens hebben en waarbij ter plekke gaan beoordelen geen al te lange reis vergt. Het is daarbij wel verstandig om van tevoren even na te gaan of het bedoelde luchtbed wel in het assortiment van de uitgekozen winkel zit want niet alle winkels hebben alle producten in voorraad.

Lagere verkoopprijs

Online aangeboden luchtbedden, waarbij geen sprake is van tussenhandel of een dure showroom, zijn in het algemeen goedkoper vanwege kostenbesparing die de klant ten goede komt. De kortingen voor dezelfde of vergelijkbare producten met andere verkopers kunnen daarbij zeer oplopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kamperen in oppomptent is gemakkelijk en leukKamperen in oppomptent is gemakkelijk en leukVeel mensen hebben een voorkeur om in de zomer te gaan kamperen. Velen kiezen daarbij voor een tent om lekker in de natu…
Kamperen: Goedkoop kampeerspullen kopenKamperen is een hartstikke leuke manier van vakantie vieren, daarnaast is het ook relatief goedkoop, zeker als je kiest…
Zwembad: onderhoud en reinigingMensen die het hele jaar door gebruik maken van hun zwembad houden best de kwaliteit van het water nauwlettend in het oo…
Festival survival tipsVanaf maart tot eind oktober zijn er overal op de wereld heel veel muziekfestivals om te bezoeken. Denk hierbij aan veel…

Slaapzakken: kwaliteit voor af en toe tot survivaltochtenSlaapzakken: kwaliteit voor af en toe tot survivaltochtenDe basis van een slaapzak is een grote deken die doorgestikt is, wat wil zeggen dat er zowel horizontaal als verticaal s…
Kamperen in Zwitserland: Camping Mühleye in Visp (Wallis)recensieKamperen in Zwitserland: Camping Mühleye in Visp (Wallis)Wie op zoek is naar een camping in kanton Wallis in Zwitserland, zou een bezoek kunnen brengen aan Camping & Schwimmbad…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SilkeSchmid, Pixabay
  • https://www.luchtbedshop.com/search/luchtbedden/
  • https://www.luchtbedplaza.nl/
  • https://www.praxis.nl/tuin-buitenleven/kamperen/luchtbedden/g471/
  • https://www.luchtbed.nl/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtbed
  • https://www.luchtbedshop.com/intex-queen-downy-airbed-kit.html

Reageer op het artikel "Luchtbedden: materiaal, formaten, uitvoeringen en oppompen"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: Mei 2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Kamperen
Schrijf mee!