InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > De bruisende stad Spa

De bruisende stad Spa

Het bekende mineraalwater van het merk Spa komt uit de bijzondere gelijknamige plaats in de Belgische Ardennen. Deze plaats heeft niet alleen heerlijk natuurlijk water, maar is ook zeer geschikt voor een weekendje weg. Geniet hier van de prachtige natuur en natuurlijke bronnen of breng een bezoekje aan de thermen van Spa.

Geschiedenis

Spa ligt ver weg van grote steden en drukke wegen. Toch werd deze stad in de loop der jaren steeds bekender. Vanuit het gesteente kwam in Spa bijzonder geneeskrachtig mineraalwater naar boven. In combinatie met de rustige omgeving zorgde dit ervoor dat Spa bekend kwam te staan als kuuroord. Veel bekende mensen kwamen vanuit heel Europa speciaal naar Spa om te kunnen ontspannen en genezen.

Tijdens de twee wereldoorlogen kreeg Spa het zwaar te verduren. Het Duitse hoofdkwartier werd in de stad gevestigd en gasten voor het kuuroord bleven weg. Na de oorlog werd de stad echter weer in oude glorie hersteld. Het mineraalwater werd in grote aantallen verkocht en ook het toerisme begon weer aan te trekken. Nu nog steeds staat Spa bekend als de stad van de rust. Veel mensen komen hier een weekendje heen om te genieten van het bijzondere water in de thermen van Spa.

De natuurlijke bronnen

Spa beschikt over een groot aantal natuurlijke bronnen. Je kunt ze bezoeken en soms zelfs wat proeven van het bijzondere water. Het water heeft echter een aparte metaalachtige smaak.

Poehon Pierre le Grand

Poehon Pierre Le Grand is een bijzondere bron waar een klein gebouwtje omheen is gebouwd. Binnen kun je wat proeven van het water dat zeer rijk is aan ijzer en zouten. Het water komt uit een prachtige fontein.

Poehon Prince de Condé

Deze bron is in 1863 ontdekt en bevindt zich nu in een opvallende glazen piramide. Sinds 1903 is de bron in handen van de stad Spa en wordt het gebruikt om flessen mineraalwater mee te vullen.

Sauvenière-Bron

De Sauvenière-Bron is de meest populaire bron van Spa. Vooral vroeger werd hij veel bezocht. Het verhaal gaat dat Sint Remaclus zijn voetafdruk achterliet bij de bron, waardoor het water zou zorgen voor vruchtbaarheid. Jarenlang zijn jonge vrouwen naar deze bron toegekomen in de hoop om zwanger te worden.

In de stad Spa zijn nog meer bronnen te vinden. Ze zijn niet allemaal even bekend en herkenbaar. Vooral de bovengenoemde bronnen zijn erg gericht op het toerisme en daarom gemakkelijk te bezichtigen.

Thermen van Spa

De Thermen van Spa werden in 1868 geopend. Veel mensen kwamen hier naartoe om even tot rust te komen. Bij de opening waren er al 54 baden in het gebouw. In 2003 zijn de thermen vernieuwd. Het is nu een prachtig modern gebouw met veel faciliteiten. Boven het binnenzwembad is een enorme glazen koepel gebouwd waardoor je uitzicht hebt over de tuin. Buiten is een groot verwarmd zwembad waar je heerlijk kunt relaxen. Verder zijn er verschillende sauna’s en baden te vinden in het complex. Het meest bijzondere aan de thermen is natuurlijk het bronwater dat wordt gebruikt. Er zijn drie soorten water: Clementine, Reine en Marie-Henriette. Het Clementine bronwater werkt ontgiftend voor de lever en heeft invloed op de vertering. Reine bronwater zorgt voor rehydratatie en is licht gemineraliseerd. Het Marie-Henriette bronwater is van nature koolzuurhoudend en wordt gebruikt voor de baden met koolzuurgas die zich in de thermen bevinden.

Dagje Spa

Spa is een prachtige stad met genoeg bezienswaardigheden. Je kunt er helemaal tot rust komen en een dagje doorbrengen in de thermen. Bovendien is de omgeving prachtig. Je kunt er goed wandelen of andere sportieve activiteiten ondernemen, zoals kajakken of survivallen. Spa is dus zeker een bezoekje waard!
Gerelateerde artikelen
Gerolstein in de vulkaaneifel heeft natuur en mineraalwaterGerolstein in de vulkaaneifel heeft natuur en mineraalwaterGerolstein is gelegen in de Vulkaaneifel aan de rivier de Kyll. De bronnen van het Gerolsteiner bronwater zijn wereldber…
De helende kracht van waterIn Nederland komt drinkwater gewoon uit de kraan. Toch drinken veel Nederlanders liever water uit een fles. Mineraal- en…
Viehmarktthermen in Trier, DuitslandViehmarktthermen in Trier, DuitslandAanvankelijk dacht men dat Trier beschikte over twee thermen uit de Romeinse tijd. Tijdens de bouw van een ondergrondse…
Birstonas in Litouwen: Mineraalwater en jazzBirstonas in Litouwen: Mineraalwater en jazzBirstonas is een kuuroord aan de rivier de Nemunas op ongeveer 39 kilometer van Kaunas, trekt het hele jaar door bezoeke…
Hoe bronnen vermelden?Bronnen vermelden is niet enkel, zoals velen denken, nodig om de schrijver van je bronnen eer aan te doen of op gerechte…
Bronnen en referenties
  • www.spa-info.be
  • www.thermesdespa.be

Reageer op het artikel "De bruisende stad Spa"

Infoteur: Mk92
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!