InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Winkelen in Kos

Winkelen in Kos

Winkelen in Kos Kos staat bekend als populair vakantieoord, waar je lekker kunt zonnen, eten en feesten. Daar hoort zo nu en dan ook een shopsessie bij! Omdat Kos een klein eiland is, zijn de meeste winkels gevestigd in Kos-stad. Je kunt geen Zara of Mango op Kos vinden zoals op Kreta, maar daarentegen vind je veel Griekse kledingzaken en toeristische winkeltjes waar je lekker kunt shoppen. Dus je komt gegarandeerd met iets unieks naar huis toe!

Markthal Agora

In Kos-stad op het Eleftheria plein (Eleftheria Square) staat de bekende markthal. De markthal is niet zeer groot, maar biedt wel allerlei levensmiddelen, verzorgingsproducten en diverse toeristische spullen aan. Er kan vers fruit en groenten gekocht worden en allerlei versnaperingen, zoals chips en koekjes. Maar u kunt ook veel spullen mee naar huis nemen als cadeau of voor u zelf.

  • Honing: Wat je daar onder andere kunt kopen is bijvoorbeeld de bekende tijmhoning. Ook heb je andere soorten honing zoals honing met bloemen, eucalyptus en sinaasappel.
  • Baklava: Hier kun je ook het lekkere dessert baklava kopen. Dat is gemaakt van bladerdeeg met honing, nootjes en soms kokos.
  • Olijven en olijfolie: In Kos worden er veel olijven gegeten en het wordt als voedzaam en gezond gezien. Ook olijfolie wordt veel gebruikt in de Griekse keuken en is te kopen in de markthal. Deze producten zijn makkelijk mee te nemen in de koffer als ze goed zijn verpakt.
  • Kruiden: Er worden vele kruiden verkocht in zakjes. In Griekenland groeien er namelijk veel kruiden in het wild. Oregano, thijm, laurier, anijs, venkel, rozemarijn, basilicum, munt en koriander zijn een aantal voorbeelden. Ook vindt u pakjes kruiden voor de bekende tzaziki. Die kunt u dus mooi thuis maken.
  • Traditionele Griekse dranken: De bekende Ouzo, die erg naar anijs smaakt of Metaxa, de Griekse cognac. Die kun je allemaal hier kopen.
  • Natuursponzen: Niet alleen op het sponzen-eiland Kalymnos zijn sponzen te koop. Je kunt ze ook in de markthal kopen in allerlei soorten en maten.
  • Verzorgingsproducten: Er worden veel verzorgingsproducten aangeboden met olijfolie. Je kunt pakketjes kopen met bijvoorbeeld shampoo, crème en een facewash erbij. Deze producten zijn ook los te kopen.

Tip: Als je de markthal of het plein bezoekt, probeer dan elke richting op te lopen. Aan elke richting zit wel een straat met winkeltjes. Of huur een scooter en rij een rondje om het plein. Zo weet je precies welke leuke winkeltjes waar zitten en kun je daarna lekker gaan shoppen.

De shopstraatjes rond Kos-stad

El Venizelou Street

Sla deze straat niet over tijdens je shoptrip! Hier vind je trendy schoenenwinkels. Vrouwen kunnen naar hartenlust shoppen naar slippers, sleehakken en pumps. Ook mannen kunnen er een mooi paar slippers scoren voor op het strand.

Naast schoenenwinkels zijn er ook veel sieradenwinkels te vinden in deze straat. Verder vind je de internationaal bekende sieradenwinkel Alexi Andriotti. Deze winkel heeft ook haar eigen website. De sieraden lijken op de bekende Accessorize sieraden. Naast sieraden worden er ook tassen, schoenen, hoeden, sjaals en kaftans verkocht.

De bekende The Body Shop zit ook in deze straat en daar kun je heerlijke bad- en beautyproducten kopen, maar je kunt ook lokale verzorgingsproducten kopen in een van de winkeltjes uit deze straat.

Apellou/Ifestou Street

In deze winkelstraat vind je trendy kledingboetiekjes met Griekse mode. Niet alles is erg goedkoop. Voor een leuk bloesje ben je al snel vijftig euro kwijt, maar dan heb je wel wat unieks. Voor vrouwen is deze winkelstraat zeker een bezoekje waard, omdat er ook leuke sieraden- en tassenwinkels zitten.

Kanari Street

De hoofdweg die loopt in Lambi en leidt naar de haven van Kos-stad heeft naast eetgelegenheden en bars veel toeristische winkeltjes. Hier worden neppe zonnebrillen van merken verkocht en ook allerlei shirts. De shirts met flauwe teksten zijn natuurlijk niet te ontbreken. Verder zijn er sieradenwinkels.

Openingstijden Kos-stad

Je wil natuurlijk niet voor een dichte deur staan, dus hierbij de shoptijden voor de lokale winkels: maandag t/m vrijdag 9 uur s morgens t/m 13 uur s middags. De winkels openen weer vanaf 5/6 uur s middags t/m 9 s avonds en zaterdag alleen vanaf 9 uur s ochtends t/m 13 uur s middags.
Meeste winkels in de oude stad zijn zeven dagen in de week open van 10 uur s morgens t/m 10 uur s avonds. Een paar sieradenwinkels zijn zondags gesloten.

Supermarkten Konstantinos

Traditionele Ouzo drank / Bron: Nanto, PixabayTraditionele Ouzo drank / Bron: Nanto, Pixabay
Een bekende supermarkt die daarnaast ook allerlei kleding, cosmetica en sieraden verkoopt is Konstantinos. De supermarkt kunt u vinden in de plaatsen Lambi, Tigaki en Marmari.

  • Tassen en schoenen: Er is een gedeelte tassen gesorteerd op kleur met schoenen zoals ballerinas, pumps en sandalen erbij.
  • Sieraden: Ook verkoopt Konstantinos behoorlijk veel sieraden. Deze sieraden zijn echter niet goedkoop. Denk aan tien euro voor een armbandje en twintig euro voor een ketting.
  • Make-up: Er wordt ook een klein gedeelte make-up verkocht. Het bekende Amerikaanse cosmeticamerk Covergirl wordt ook verkocht in deze supermarkt.

Zia

Dit is een toeristisch plaatsje op een bergtop vlakbij het Dikeosgebergte. Tijdens een trip hiernaartoe kun je ook meteen een kleine shopsessie inplannen. Hier worden allerlei toeristische souvenirs verkocht, maar ook zonnebrillen en leuke lokale armbandjes.

Dagje Bodrum

Houd je van designersstuff, maar heb je het geld er niet voor? In de Mandraki Haven bij Kos-stad worden er dagelijks veel boottrips aangeboden naar Bodrum. Je bent ongeveer 20 euro kwijt, maar kunt daar wel een dagje shoppen.
Gerelateerde artikelen
Rotterdam: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopRotterdam: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopRotterdam is de tweede stad van Nederland en bekend vanwege de grote haven. Wanneer je houdt van winkelen kan je in Rott…
Utrecht: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopUtrecht: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopUtrecht is de vierde stad van Nederland en bekend vanwege de prachtige Domtoren. Wanneer je houdt van winkelen kan je in…
Amsterdam: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopAmsterdam: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopAmsterdam is de hoofdstad van Nederland en drukbezocht door bezoekers uit het binnen- en buitenland. De stad is uitermat…
Winkelen in SurinameWinkelen in SurinameSuriname heeft als vakantiebestemming veel te bieden: tropisch weer, de heerlijke Surinaamse keuken en mooie natuur in h…
Eindhoven: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopEindhoven: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopEindhoven is de vijfde stad van Nederland en de grootste stad in het zuiden van het land. De stad is bekend vanwege de h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Winkelen in Kos"

Infoteur: Isabella
Laatste update: 09-08-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!