InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Halloween in Ierland

Halloween in Ierland

Halloween in Ierland Eind oktober wordt ook in Ierland Halloween gevierd. Dat gebeurt als nergens anders want de traditie van Halloween is er maar liefst tweeduizend jaar oud. In de tijd van de Kelten heette het festival Samhain, een oud Iers woord dat ‘einde van de zomer’ betekent. Voor het échte feest van Halloween reis je dus best naar Ierland waar je geboeid zal genieten van spookachtige evenementen, niet alleen op 31 oktober maar ook tijdens de weken daarvoor.

Bonfires

In Ierland wordt Halloween ook het Feest van de Dood genoemd. De Kelten geloofden dat aan het einde van de zomer de geesten opstaan uit de dood. Om de boze geesten te verdrijven worden sinds eeuwen op 31 oktober grote vuren ontstoken. Deze Bonfires zijn bedoeld om het kwaad op afstand te houden. Ook andere Ierse tradities zijn verbonden met Halloween zoals het bakken van de Barnbrack Cake. In dit fruitbrood zijn een ring, een stukje stof en een muntstuk verstopt. Wie het lapje in zijn stukje cake vindt wacht financiële onzekerheid, wie het muntje krijgt mag zich aan een voorspoedig jaar verwachten en wie de ring ontdekt krijgt een nieuw lief of blijvend geluk.

Athboy

Wil je terug naar de oorsprong van Halloween dan moet je op 31 oktober naar Athboy in het graafschap Meath reizen. Volgens de druïden is dit de plaats waar de geesten opstaan uit de dood omdat precies hier, meer bepaald op de heuvel van Tlachtga, de onderwereld en deze wereld het dichtst bij elkaar liggen. De oude Keltische ceremonie wordt dit jaar opnieuw tot leven gebracht. Dat gebeurt op 31 oktober om 19u tijdens een tocht met brandende toortsen van Athboy naar de top van de Tlachtga.

Ulster Bank Festival

In de aanloop naar Halloween wordt in Belfast, Noord-Ierland, het Ulster Bank Belfast Festival at Queens georganiseerd. Het programma is veelzijdig en internationaal gekleurd met Ierse muziek, theater, dansvoorstellingen en visuele kunst. Voorstellingen vinden plaats op 36 verschillende locaties verspreid over de stad. Er zijn de voor de hand liggende plaatsen zoals de Ulster Hall, het Grand Opera House en de Clonard Monastery maar zelfs de botanische tuinen worden het decor van dit unieke festival.

Derry Halloween Carnival

Nog in Noord-Ierland, in de boeiende stad Derry, wordt al sinds 1986 het Banks of the Foyle Halloween Carnival georganiseerd. Het is een immens straatfeest waaraan maar liefst 30.000 feestvierders deelnemen. Om de wisseling van de seizoenen te vieren zijn er leuke verkleedwedstrijden, live muziek, disco en wandelingen met kaarslicht door spookbuurten. Het Derry Carnival is iets voor de ganse familie. Terwijl duizenden zich al dansend naar de River Foyle begeven wordt een spectaculair vuurwerk ontstoken.

Causey Farm

In de buurt van Dublin, nabij het stadje Navan, ligt de Causey Farm, een sfeervolle, kindvriendelijke boerderij waar allerlei boeiende amusement- en educatieve programma’s, ook voor buitenlandse reizigers, worden georganiseerd. Naar aanleiding van Halloween zijn er drie thematische programma’s, ondermeer Spooks and Spells waarbij de deelnemers leren rijden op een borstelstok en luisteren naar oude Keltische verhalen. Er is ook het originele programma ‘Irish for a day’ waarbij je kan meedoen aan allerlei activiteiten zoals ‘dancing a jig’, ‘playing the bodhrán’ en ‘cutting turf in a bog’. Wat dat allemaal betekent kom je te weet op.

Logeren met spoken en geesten

Wist je dat er in Ierland zelfs Halloween accommodatie bestaat? Als je in Dunboyne Castle & Spa verblijft dan kan je meespelen in een dramatisch moordverhaal vol mysteries. Reserveer nu en twee weken voor aankomst krijg je een rol toebedeeld en kan je het passende kostuum huren.

Je kunt ook een spookverblijf boeken in het Headfort Arms Hotel, 1 uur rijden van Dublin. Op het programma staan Kids Halloween films en veel andere leuke attracties.

Er is de mogelijkheid voor een Halloween Break in Castle Leslie Estate waar je geniet van de herfstkleuren op het schitterende domein. Proef de lekkere Prosecco bij aankomst en de Halloween chocolates. Deze aanbieding in het unieke Castle Leslie in het graafschap Monaghan is een onvergetelijke ervaring, zeker met Halloween.

Met Halloween wordt in het Clontarf Castle Hotel in Dublin de 20ste editie van het Bram Stoker Halloween Festival georganiseerd. Dat belooft wat te worden met ondermeer een wereldkampioenschap voor vampieren!

Bange nachten in Dublin

Uiteraard wordt Halloween ook in Dublin gevierd. Op 31 oktober trekt de jaarlijkse Halloween Parade door de straten van de hoofdstad. De feestelijke sfeer in Dublin is geweldig en wie het spookachtige verkiest gaat mee met de Fright Night Bus Tour. Je maakt kennis met het sinistere verleden van Dublin, met duistere verhalen en legenden, rijdend in een donkere bus langs onbekende straatjes waar spoken je de angst op het lijf jagen.
Gerelateerde artikelen
Samhain viering in IerlandSamhain viering in IerlandIn ons land is Halloween nog niet zo lang populair, zeker niet in vergelijking met Ierland waar het Halloween spektakel…
Halloween vierenHalloween, een oude traditie raakt stilaan meer en meer ingeburgerd in Europa. Maar slechts weinigen weten waar de Hallo…
De meest populaire internationale feestdagenDe meest populaire internationale feestdagenDe meest populaire internationale feestdagen vliegen steeds vaker over naar Nederland en dat is natuurlijk erg leuk. Ste…
Halloween spelletjesWat zijn jouw plannen voor Halloween? Welke spelletjes zal je dit jaar met je kinderen spelen? Wij gingen op zoek naar d…

Reageer op het artikel "Halloween in Ierland"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 24-09-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!