Reizen per trein door Europa: interrailen
Vooral onder jongeren in interrailen erg populair. Met een interrailpas kun je door heel Europa met de trein reizen, met één kaartje. Het is relatief goedkoop, en je hebt een flexibele vakantie. Regent het in Frankrijk? Dan kun je zonder problemen door naar Spanje, Griekenland of één van de andere 30 landen die meedoen. Met een interrailpas kun je in korte tijd veel verschillende steden zien, mensen in verschillende landen bezoeken of nieuwe mensen ontmoeten. Met het vliegtuig is het bezoeken van meerdere landen zeer duur en kost het veel tijd, iedere keer op tijd aanwezig zijn, inchecken et cetera. Daarbij is het nodig om van te voren alles te plannen. Met een interrailkaart is dit niet nodig. Je kunt op een station aankomen en ter plekke besluiten waar je heen wilt, als je wilt. Toch kan het handig zijn om van tevoren wat te regelen. Hier is meer informatie over de interrailtickets te vinden, en tips voor het reizen.
Wat is een interrail pas
De interrailpas is al tijden een begrip onder reizigers in Europa. Met de interrailpas is het mogelijk om met één kaartje door heel Europa met de trein te reizen. Ook sommige bussen en trams zijn gratis voor mensen met deze pas. Met één kaartje kun je een land of heel Europa zien. Er zijn twee typen interrailpassen, een pas voor alle landen en een pas die geldig is in slechts één land.
InterRail Global Pas
Met deze pas kun je, zoals de naam al doet vermoeden, door alle deelnemende landen reizen. Vrijwel alle landen, want de pas is
niet geldig voor het land waarin je woont. Woon je in Nederland, dan zal je een kaartje moeten kopen tot aan de grens, hierop krijg je 50% korting met je interrailpas. Vanaf daar kun je gratis reizen.
InterRail One Country Rail Pas
Deze pas is geldig in één land. Hij is handig als je op vakantie bent, en vanaf je vakantieadres het land wilt zien. Ook deze pas is niet geldig in het land waarin je woont. Als je veel reist is het vaak goedkoper dan losse kaartjes kopen, maar reis je maar kleine stukjes dan kunnen losse kaartjes goedkoper zijn.
Eurorail
Interrailkaarten zijn alleen beschikbaar voor mensen uit de deelnemende landen. Woon je dus buiten Europa, of wil je reizen met vrienden van buiten Europa, dan is de interrailpas niet geschikt. Er is wel een vergelijkbare kaart beschikbaar, de Eurorail. Hiermee kunnen ook mensen van buiten Europa gebruik maken van vrij reizen met de trein.
Welke passen zijn er en wat zijn de kosten?
Er zijn verschillende typen passen. Ze worden opgesplitst naar land (één land of heel Europa), leeftijd (jongere tot 25, kind en volwassen), klasse (eerste of tweede klas reizen), aantal dagen en al dan niet flexibel.
De one country rail passes zijn allemaal flexipassen. Dit betekent dat je zelf de dagen kunt kiezen waarin je reist. Je kiest drie, vier, zes of acht dagen binnen een maand waarin je gebruik kunt maken van het openbaar vervoer. De kosten van deze passen verschillen sterk per land en per aantal dagen. Voor jongeren gaat het van 36,- voor drie dagen in Turkije en Servië tot 211 voor Duitsland en het Verenigd Koninkrijk voor acht dagen. Verder wordt er een verschil tussen drie leeftijdsklassen gemaakt, welke verschillende prijzen betalen.
De Global pass bevat meer categorieën. Er zijn vier leeftijdsklassen en er zijn flexipassen en vaste passen. Bij flexipassen kies je een bepaald aantal dagen binnen een periode, bijvoorbeeld 5 dagen binnen 10 dagen. Bij vaste passen reis je over de hele periode, bijvoorbeeld elke dag binnen 15 dagen.
De kosten van de interrailtickets zoals op het moment van publiceren van dit artikel (augustus 2012) worden hieronder vermeld.
Type pas | Jongere (tot 25 jaar) | Volwassen 1e klas | Volwassen 2e klas | Senior (vanaf 60 jaar) 2e klas | Senior 2e klas | Kind (4-11 jaar) 1e klas | Kind 2e klas |
5 dagen binnen 10 dagen | 175 | 267 | 409 | 241 | 369 | 134 | 205 |
10 dagen binnen 22 dagen | 257 | 381 | 583 | 343 | 525 | 191 | 292 |
15 dagen, elke dag | 298 | 422 | 646 | 380 | 582 | 211 | 323 |
22 dagen, elke dag | 329 | 494 | 756 | 445 | 681 | 247 | 378 |
1 maand, elke dag | 422 | 638 | 977 | 575 | 880 | 319 | 489 |
Deelnemende landen
Er doen 30 landen mee met de interrail. Dat betekent dat je in die landen mag reizen. Let goed op dat als je door andere landen komt, je hiervoor wel een kaartje moet kopen. De landen die meedoen zijn: Oostenrijk, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, de Tsjechische Republiek, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Macedonië, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Servië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Zwitserland en Turkije.
Wanneer is het goedkoop?
De interrailpas is duurder dan sommige vroeg geboekte vliegtickets, of last-minutes. Echter, wanneer je meerdere bestemmingen aandoet is de interrailpas een stuk goedkoper. Daarbij is het mogelijk om in de trein te slapen, hierdoor spaar je kosten voor een hotel of (jeugd)herberg uit. Als je wilt gaan couchsurfen is dit niet nodig, dan slaap je toch al gratis. Toch is een nacht in de trein handig, om zo min mogelijk dagen te verspillen aan reizen.
Wil je door een land met dure treinen reizen, zoals Duitsland, dan kan een interrailkaart goedkoper zijn dan een retourtje, in elk geval voor jongeren en senioren, die onder kortingstarieven gelden.
Wat doe je in steden?
Het is zes uur s ochtends. Je wordt wakker gemaakt door gebonk op de deur, je bent bij je bestemming. Snel pak je je spullen bij elkaar en stap je uit. Je staat op een station, de trein rijdt verder. Wat nu?
Gelukkig zijn de meeste centraal stations in Europa ook echt centraal. Je staat meteen binnen een half uur van het centrum van een stad, en er is openbaar vervoer beschikbaar om ergens te komen. Als je je open opstelt in de trein is de kans groot dat je snel reisgezelschap vind, er zijn altijd meer mensen die de stad willen zien. Ga je maar één dat de stad in dan kun je je bagage kwijt in de kluisjes, die op ieder station te vinden zijn. Ben je van plan langer te blijven, dan is het verstandig eerst een slaapplaats te gaan zoeken en je bagage daar neer te zetten. Daarna kun je op je gemak de stad verkennen, of op zoek gaan naar een mooi strand.
Extra kosten
Zoals bij elke vakantie levert ook interrailen doorgaans extra kosten op. Het is belangrijk in het oog te houden dat hoewel je al voor de trein hebt betaald de andere kosten niet wegvallen. Bronnen van kosten zijn onder andere:
Slaapplaatsen: Voor slaapplaatsen in de trein moet overal extra betaald worden, van enkele euros tot meer dan tien euro.
Andere vervoerders: Alle landelijke treinmaatschappijen uit de eerder genoemde landen doen mee, maar er zijn ook andere vervoerders actief op het spoor. Hiervoor moet soms extra betaald worden.
Reserveringskosten: Voor sommige treinen (met name internationale treinen) is reserveren verplicht. Hier worden extra kosten voor in rekening gebracht. Let op: voor de Duitse ICE (InterCityExpress) wordt reserveren aangeraden maar is het niet verplicht. Kun je zonder vaste zitplaats, dan heb je geen reservering nodig.
Kluisjes: wil je je bagage ergens kwijt dan betaal je ongeveer een euro per kluisje per dag. Heb je een grote tas, dan past hij niet altijd in de kleine kluisjes. De kosten kunnen snel oplopen tot vijf euro voor een kluisje.
Leven: natuurlijk wil je ook eten en drinken, ergens slapen en uitgaan. Dit kost allemaal extra geld.
Andere voordelen interrail pass
Behalve met de trein en met sommige trams en bussen, kun je met de interrailpass ook reizen met sommige veerponden, soms gratis en soms met korting. Daarbij krijg je gratis toegang tot bepaalde musea (doorgaans een spoorwegmuseum) en korting op bepaalde activiteiten. Het is het zeker waard om even te kijken wat er te doen is in de stad waar je heen gaat.
Nadelen
Interrailen heeft ook een aantal nadelen. In lang niet alle landen reis je even prettig in de trein, of voel je je helemaal veilig. Vooral in arme gebieden in Oost-Europese landen is het goed opletten op jezelf, je reisgenoten en je bagage. Daarbij zullen er vaak onverwachte kosten optreden. Er scheurt een tas, er wordt wat gestolen of is onduidelijkheid over de prijs van een nacht slapen. In veel gebieden ook in Europa spreken mensen zeer slecht Engels. Ook op een groot station, in een hotel of in een apotheek hoef je geen Engels te verwachten. Je zult met handen en voeten moeten uitleggen wat je bedoeld, en hopen dat de boodschap over komt.
Tips & tricks
Er zijn een aantal trucen om interrailen makkelijker te maken.
- Identiteitsbewijs: houd je paspoort of ID-kaart altijd bij de hand. Hier wordt om gevraagd als je een grens over gaat, maar ook tijdens de controle op je vervoersbewijs kan hierom worden gevraagd. De interrailpas is immers alleen geldig met legitimatiebewijs.
- Slaapzak: Slaap je in de trein? Neem dan een eigen slaapzak mee. Je krijgt weliswaar dekens, maar deze zijn zeer klein en zullen je niet bedekken. Wanneer je met vreemden in een coupé slaapt is het prettig iets over je heen te leggen.
- Neem een daypack mee: Neem een aparte kleine rugtas of andere tas mee, voor in de stad. Dan hoef je niet met je grote tas te lopen, of met losse kleine dingen.
- Samen: In delen van (Oost-)Europa reist het niet prettig alleen. Probeer samen te reizen. Overigens, de kans dat je onderweg gezelschap vindt is groot.
- Slapen?: Verwacht niet teveel van slapen in de trein, zeker als je grenzen over moet. Bij veel grenzen wordt je minimaal twee keer wakker gemaakt voor paspoortcontrole, één keer voor het land uit en één keer voor het volgende land in. Op een treinreis van zes uur blijft er dan niet veel tijd meer over voor slaap.
- Wat lekkers: Wil je goed voor de dag komen? Neem dan wat stroopwafels of ander typisch Nederlands snoep mee. Dit is leuk om te delen met mensen die je onderweg ontmoet. Of voor jezelf natuurlijk
Tot slot
Interrailen is een geweldige ervaring. Veel plezier in Europa!