InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Tips om lange vluchten comfortabel te laten verlopen

Tips om lange vluchten comfortabel te laten verlopen

Tips om lange vluchten comfortabel te laten verlopen Als mensen een lange vlucht gaan maken dan is het verstandig om een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen. Het is niet gemakkelijk om lange tijd in eenzelfde houding te moeten zitten en afhankelijk te zijn van de temperatuur zoals deze door de luchtvaartmaatschappij is ingesteld. Als men goed voorbereid op reis gaat dan maak je het voor jezelf gemakkelijker. Er zijn een aantal maatregelen die we vooraf kunnen nemen. Lange vluchten zijn inspannend en toch kunnen we het onszelf comfortabel maken met een goede voorbereiding.

Wat verstaan we onder een lange vlucht

Een lange vlucht is een vlucht die méér dan zes uur duurt. Vroeger werd de passagier verwend met allerlei kleine zaken om de vlucht aangenaam te maken maar met de komst van low-cost maatschappijen is er veel veranderd. We betalen nu ook minder voor de vluchten en we kunnen in meer opzichten zelf een keuze maken. Het gratis keuze menu zoals we dat vroeger kenden behoort meestal niet meer tot de standaardmogelijkheden en soms dient men zelfs voor de non-alcoholische drankjes te betalen.

Luxe ontbreekt op veel vluchten

Kleine kussentjes voor de nek, of een extra deken zijn tegenwoordig luxe. Ook wat speelgoed voor de kinderen zie je steeds minder vaak. Dat vraagt om een andere houding t.o.v. het vliegen en extra voorbereiding door jezelf waardoor je minder afhankelijk bent van de verstrekkingen door de maatschappij.

Wat kun je doen om comfortabel te reizen

In Amerika heeft men op de vliegvelden vlak bij de gate vaak kleine winkels waar men kant en klare maaltijden verkoopt die je mee kunt nemen in het vliegtuig en je ziet dat ook veel passagiers dit doen. Verse salade, wat fruit en een flesje water zijn daarbij algemeen. In Europa zien we dit nog niet zo vaak en aangezien je bij de douane je vloeibare stoffen moet inleveren, vraagt het reizen om een beetje extra organisatietalent. Op de meeste luchthavens zijn wel automaten waar je non-alcoholische drankjes kunt kopen die je mee kunt nemen in het vliegtuig. Een pak crackers of een broodje kan men gewoon meenemen. Wat zijn belangrijke zaken om aan te denken:

  • los zittende kleding dragen
  • temperatuur
  • mogelijkheden om te slapen
  • drinken
  • voldoende beweging
  • zo nodig wat te eten
  • lectuur of DVD of computergames

Los zittende kleding dragen

In het vliegtuig is het gemakkelijk als je los zittende kleding draagt. Geen strakke spijkerbroeken of laarzen. Zo nodig kun je je schoenen uit doen, maar let wel op dat ze na de landing weer aan moeten. Dus draag alleen ruim zittende schoenen. Neem een pakje vochtige doekjes mee om je tussendoor wat te verfrissen. Wat oogdruppels om droge ogen te voorkomen zijn handig voor mensen die hier last van hebben. Lippenbalsem en een mini tube vochtige crème geven een prettig gevoel.

Temperatuur

Vaak is de temperatuur in het vliegtuig in het begin wel aangenaam maar afhankelijk van de plaats waar je zit kan het 's nachts koeler worden zelfs al kun je e.e.a. wel wat bijstellen. Daarom is het belangrijk om kleding te dragen in laagjes. Je kunt dan regelmatig wat aan- of uittrekken en een vest of trui is ook handig als kussentje te gebruiken.

Mogelijkheden om te slapen

Een enkele maal heb je geluk en zijn niet alle stoelen bezet in het vliegtuig en dan kun je wat gaan liggen. Meestal is dat niet het geval en is een kussen in je nek wel een uitkomst. Voor mensen die last hebben van het licht zijn er goede oogbeschermers in de handel. Ook oordopjes kunnen handig zijn vooral tijdens het stijgen en landen.

Drinken

Het allerbelangrijkste tijdens een lange vlucht is dat men voldoende vocht krijgt. De lucht is vaak droog en daarom is het noodzakelijk om 's nachts bijvoorbeeld het bekertje water of jus, waarmee de stewardess regelmatig haar rondje maakt, wel te accepteren ook al denk je geen dorst te hebben.

Uitdroging

Drink zo min mogelijk alcohol omdat dit uitdroging ten gevolge kan hebben. Ook is het verstandig om matig zijn met koffie. Zowel alcohol als koffie onttrekt vocht aan het lichaam. Daarom is het beter om te kiezen voor water of een sapje. Mensen zijn vaak bang dat ze al snel naar het toilet moeten en gaan daarom minder drinken. Dit is niet verstandig. Een goed vochtgehalte in het lichaam is belangrijk om je prettig te voelen.

Voldoende beweging om opgezwollen voeten te voorkomen

Tijdens een lange vlucht kan men last krijgen van opgezwollen voeten of benen. Daarom is enige beengymnastiek noodzakelijk. Probeer steeds je voeten te bewegen en zelfs op de kleine plek waar je zit kan je proberen je armen, nek en voeten te draaien. Eenmaal per twee uur een rondje door het vliegtuig is misschien voor de stewardess niet zo prettig maar voor jezelf toch ontspannend. In de stoel kun je proberen je enkels te draaien met de klok mee en tegen de klok in. Ook de tenen zo hoog mogelijk optillen en weer terugzetten op de grond en hetzelfde met de hiel. Het draaien met de nek en schouders is belangrijk. Zo probeer je de bloedcirculatie te bevorderen. Sommige mensen nemen een aspirine in om trombose te voorkomen. Dit kan een hulpmiddel zijn om het bloed te verdunnen.

Economyclassyndroom

Men spreekt soms van het economyclasssyndroom. Mensen in de economyclass hebben erg weinig beenruimte waardoor zich kleine bloedpropjes kunnen vormen in de aderen als gevolg van te lang in één houding zitten.

Zo nodig wat te eten

Op lange vluchten worden er nog steeds maaltijden verstrekt die voldoende zijn om de honger te stillen. Echter tussendoor en vooral tijdens het stijgen en dalen kan het kauwen op een snoepje of wat kauwgum de druk op de oren verminderen. Ook een kleine snack kan lekker zijn. Gebruik hiervoor wat crackers die je bij de hand hebt gehouden. Zo biedt o.a. Arkefly de mogelijkheid om voorafgaand aan de vlucht maaltijden te bestellen. Dit geldt voor vluchten naar de Canarische Eilanden en naar Egypte. De maaltijden zijn te boeken drie dagen voor vertrek en men kan betalen met creditcard. Bij vluchten van Ryanair, Vueling, Easyjet en Transavia bijvoorbeeld. kan men aan boord wel wat te eten kopen maar dat is over het algemeen echt fast food. Lufthansa geeft op de lange afstanden nog een keuze maaltijd en zelfs met menu kaart. Dit geldt ook voor transatlantische vluchten met KLM of United Airlines en Delta.

Lectuur, dvd speler of computergames

Je ziet steeds vaker dat mensen naast wat lectuur ook hun eigen dvd speler meenemen en de kinderen spelen met hun DNS. Een prima afleiding voor de lange vluchten. Om te luisteren naar muziek is een MP3 speler handig. Ook kruiswoordpuzzels bieden goede afleiding en sommige mensen nemen een spel kaarten mee. Ook de laptop geeft mogelijkheden om muziek te luisteren of wat werkzaamheden te verrichten. Een E-reader is handig en gemakkelijk in de handbagage te stoppen. Laad deze vol met je favoriete auteurs en je kunt vooruit.
Gerelateerde artikelen
Vliegen: business class, first class of economy classVliegen: business class, first class of economy classDe meeste mensen vliegen altijd economy class als ze met een vliegtuig reizen. In de meeste gevallen is dat gewoon omdat…
Hoe bereid je je goed voor op een vliegreis?Hoe bereid je je goed voor op een vliegreis?Wanneer je een vliegreis gaat maken is het een leuk vooruitzicht om op je bestemming aan te komen. Maar de reis is vaak…
Vliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuigVliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuigAls je met het vliegtuig op reis gaat, word je gedwongen in een oncomfortabele positie die belastend is voor je lichaam.…
Privé-vliegtuig kopen of huren: Voordelen en kostenDe huur of zelfs aankoop van een privé-vliegtuig is niet alleen voorbehouden aan de allerrijksten onder ons. Bijvoorbeel…
Vliegen: handige tips bij het reizen met het vliegtuigVliegen: handige tips bij het reizen met het vliegtuigOp reis gaan met het vliegtuig heeft tal van voordelen, zoals de snelle verplaatsing en de beperkte reistijd. Wil je er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gustavmelin0, Pixabay
  • http://www.take-a-trip.eu/nl/artikels/reizen-en-vliegvakanties/hoe-overleef-je-een-lange-vlucht

Reageer op het artikel "Tips om lange vluchten comfortabel te laten verlopen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 12-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!