InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > De meest voorkomende vakantieproblemen

De meest voorkomende vakantieproblemen

De meest voorkomende vakantieproblemen Het overkomt iedereen weleens dat er iets mis gaat tijdens de reis of dat er iets gestolen wordt of tegenvalt. Het is daarom handig om je voor te bereiden op dingen die eventueel mis kunnen gaan, zodat die dingen niet je vakantie verpesten.

Autopech

Zorg altijd dat je lid bent van een wegenwacht service, dit voorkomt veel problemen. Als je lid bent wordt alles netjes voor je geregeld en soms is er zelfs vervangend vervoer beschikbaar, zodat de reis toch voortgezet kan worden. Als je een nieuwe auto koopt of onderhoud laat doen bij een originele dealer dan krijg je vaak gratis mobiliteitsservice. Als je je auto onderweg laat repareren moet je op een aantal dingen letten. Probeer allereerst foto's te maken van de situatie en van wat er kapot is. Noteer daarnaast de namen en telefoonnummers van de mensen met wie je hebt gesproken en noteer ook de gegevens van de garage.

Fotocamera gestolen

Een probleem wat vrij veel voorkomt is dat de fotocamera wordt gestolen. Als je een reisverzekering hebt afgesloten ben je hiervoor verzekerd. Doe wel altijd aangifte en neem direct contact op met je verzekeraar, zodat deze op de hoogte is. Om diefstal te voorkomen is het aan te raden je camera altijd om je nek of in je tas te laten, zodat dieven er niet bij kunnen. Laat de camera nergens rondslingeren.

Bagage kwijt of het vliegveld

Een heel vervelend probleem. Meld de vermissing gelijk bij de luchtvaartmaatschappij op de luchthaven van aankomt. Bewaar het rapport wat dan wordt opgesteld. In de meeste gevallen komt de bagage wel weer terecht en anders kun je het claimen bij de reisverzekering.

Klacht over het hotel

Soms valt een hotel zwaar tegen of is het heel anders dan in de folder. Indien je niet tevreden bent over je hotel, dien dan een klacht in. Allereerst bij hotel zelf. Misschien kunnen jullie samen tot een oplossing komen. Werkt dat niet? Schakel dat de reisorganisatie in. Als ook dat niet werkt maak dan foto's en eventueel een geluidsopname als bewijs en stuur dat op met het verhaal naar een rechtshulp organisatie.

Tekenbeet

Een vrij veel voorkomend probleem, zowel bij dieren als bij mensen. Zorg altijd voor een tekentang voordat je op vakantie gaat. Verwijder de teek zo snel mogelijk. Volg de instructies die geleverd zijn bij de handleiding van de tang. Het is belangrijk dat de kop ook verdwijnt uit de huid. Ontsmet het wondje met alcohol. Noteer de datum van de beet en hou de plek goed in de gaten. Als er een rode kring ontstaat op die plek of als er griepklachten ontstaan, neem dan zo snel mogelijk contact op met een arts.

Voedselvergiftiging

Bij een voedselvergiftiging is het belangrijk om goed en veel te blijven drinken want door diarree kan je snel uitdrogen. Probeer ook wat te eten, als is het maar wat fruit of andere vitamines. Als de klachten erger worden en binnen enkele dagen niet wegtrekken, raadpleeg dat een arts.

Muggen

In de omgeving van water leven graag muggen en dazen. Erg vervelend, deze houden je wakker uit je slaap en je krijgt er jeukende bulten van. Neem altijd iets mee tegen de jeuk, een anti-muggenspray is ook een aanrader. Dit kun je op je huid sprayen en dan blijven de muggen enkele uren uit je buurt.

Bereid je altijd goed voor op je vakantie. Zoek informatie over het land of de plek waar je naartoe gaat. Indien je met de auto reist zorg dan dat deze veilig is, doe van te voren bijvoorbeeld een vakantiecheck. Zorg voor een goede bandenspanning, tank op tijd en zorg voor voldoende veiligheidsvesten, een life hammer en dekens om warm te blijven bij eventuele autopech. Het is ook aan te raden om een EHBO doos in de auto te hebben liggen.
Gerelateerde artikelen
Psychiatrische problemen, angst en heimwee tijdens vakantiePsychiatrische problemen, angst en heimwee tijdens vakantieEen vakantie moet rust en ontspanning brengen, maar in sommige gevallen krijgen mensen last van heimwee, angststoornisse…
Adviezen voor diabetespatienten op reis en tijdens vakantieAdviezen voor diabetespatienten op reis en tijdens vakantieAls je diabetespatiënt bent wil je natuurlijk ook graag af en toe op vakantie. Maar aan welke zaken dien je dan vooraf t…
Gratis op vakantie dankzij de vakantiebankGratis op vakantie dankzij de vakantiebankOp initiatief van “De Vrijbuiter” (winkelketen), is er een stichting in het leven geroepen die vakanties aanbiedt aan ge…
Samen op vakantie, de pest voor je relatie?Samen op vakantie, de pest voor je relatie?Ieder jaar in september is het weer zover. Je ziet mensen die je de hele zomer niet gezien hebt terug en ze zijn plotsel…
Tips om goedkoop op vakantie te kunnen gaanWie wil er nu niet op vakantie? In de zomer het liefst naar een lekker warm land aan het stand liggen, in de winter op w…
Bronnen en referenties
  • www.anwb.nl

Reageer op het artikel "De meest voorkomende vakantieproblemen"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 09-08-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!