InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Informatie over snorkelen

Informatie over snorkelen

Snorkelen houdt in dat men dankzij een uitrusting een lange tijd met het hoofd onder water kan blijven. Zo kan men koraalriffen, vissen en schilpadden bekijken afhankelijk van het gebied. Snorkelen kan gedaan worden door kinderen en volwassenen waardoor men al snel met het hele gezin de onderwaterwereld kan ontdekken.

De uitrusting

Snorkel

Dit is de buis waar men adem door haalt, de ademhaling mag dan ook absoluut niet belemmerd worden door de snorkel. De snorkel is goed van lengte als deze ongeveer 45 cm is van het mondstuk tot het einde. Het is van belang dat deze niet veel langer is omdat dit het ademen moeilijker kan maken. Een veel kortere buis is onhandig omdat er dan sneller water naar binnen kan komen. Het mondstuk moet comfortabel zitten zodat deze goed aansluit.

Duikbril

Het is van groot belang dat deze goed passend is, u kunt dit uittesten door de bril op uw gezicht te plaatsen zonder de band om uw hoofd te doen, vervolgens ademt u in door uw neus waardoor de bril als het ware vacuüm hoort te zuigen op uw gezicht. Let op dat er geen haren of iets dergelijks tussen zitten, een klein lucht gaatje zorgt dat de bril af valt. Als de bril niet blijft zitten sluit de bril niet goed aan.

Vinnen

Deze zijn verkrijgbaar met open hiel en dichte hiel. De vin met open hiel zorgt ervoor dat men makkelijker kan lopen door het water, hier draagt men dan ook vaak een soort neopreen schoenen in. Bij een vin met dichte hiel hoeft men geen schoenen aan te schaffen maar hiermee valt bijna niet te lopen onder water.

Zwemkleding

Als het warm is kan gewone zwemkleding voldoen echter voor extra veiligheid en voor kou kan men ook in een wetsuit snorkelen. Zo zijn er in sommige wateren beestjes aanwezig die kunnen zorgen voor jeuk, met een wetsuit kan men dit grotendeels voorkomen. Een wetsuit helpt ook tegen het verbranden, u snorkelt namelijk vaak met een deel van uw lichaam boven het wateroppervlak.

Snorkelcursus

In principe kunnen alle mensen die kunnen zwemmen ook snorkelen toch kan een cursus heel handig zijn voor kinderen en volwassenen. Op verschillende locaties in Nederland worden snorkelcursussen gegeven, deze zijn voornamelijk in het zwembad. Men leert onder andere technieken, klaren, onder water zwemmen, onderhoud van de snorkeluitrusting en veiligheid tijdens het snorkelen.

Waar snorkelen?

Overal waar gezwommen mag worden mag u in principe ook snorkelen, echter kunnen boten u niet goed tot niet zien. Zorg dus dat u in afgezette delen gaat snorkelen waar ook gezwommen mag worden. In Nederland is er voornamelijk troebel buitenwater waardoor men niet veel zal zien. Een paar landen waar u goed kunt snorkelen zijn: Spanje, Egypte, Griekenland, verschillende delen van Amerika, Nederlandse Antillen, Australië. De beste snorkelplaatsen bevinden zich vaak bij een beetje rotsachtige gebieden. Hier bevinden zich veel onderwaterdieren die leven in en rondom de stenen in het water. Koraal kan wel scherp zijn en men wil dit niet beschadigen, pas dus op welke route u snorkelt.

Tips

  • Als uw duikbril beslaat kunt u deze voor het duiken insmeren met afwasmiddel en vervolgens afspoelen
  • Als u water in de duikbril krijgt kunt u dit op verschillende manieren weer uit de bril krijgen, dit heet ook wel klaren
  • Als u druk op de oren voelt kunt u uw neus dichtknijpen en door uw neus uitademen terwijl u uw neus dichthoud, het beste is vast te klaren voor u dieper onder water gaat dus voor u de druk op uw oren voelt
Gerelateerde artikelen
Zwemmen als avontuur (snorkelen)Zwemmen als avontuur (snorkelen)De onderwaterwereld is fascinerend. Wie zou er niet graag in de Golf van Eilat nabij Israël willen duiken en de mooie ko…
Mooiste duik en snorkel locaties: Menjangan eilandMooiste duik en snorkel locaties: Menjangan eilandMenjangan eiland is een klein eilandje dat zo'n vijf kilometer boven het noord-westen van Bali ligt. De plek wordt aange…
De onderwaterwereld: Leren duikenDuiken is een prachtige sport en voor (bijna) iedereen weggelegd – van jong tot oud, van dik tot dun en van fit tot niet…
Snorkelen op Koh Samui ThailandKoh Samui is is de populairste plek om te snorkelen in Thailand. Als je je graag volledig onderdompelt in het fascineren…
De Sims 3 - ZeemeerminnenDe Sims 3 - ZeemeerminnenIn juni 2013 is de uitbreiding: “exotisch eiland” uitgekomen voor De Sims 3. In deze expansie krijg je onder andere te m…

Reageer op het artikel "Informatie over snorkelen"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 03-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!