Overleven in de woestijn

Het leven in de woestijn valt niet mee, vooral als men alleen op pad zou gaan is het echt een kwestie van overleven. Echter kijkt men uit over een eindeloze vlakte wat ook de schoonheid van de natuur laat zien. U kunt via verschillende manieren aan voedsel en vocht komen alhoewel deze waarschijnlijk raar overkomen, om te overleven in de woestijn zult u veel moeten doen.

Temperatuur

De temperaturen van woestijnen zijn erg verschillend, de temperatuur is dan ook niet bepalend om een gebied woestijn te mogen noemen. Wanneer iets een woestijn is wordt onder andere bepaald door de grond en de omgeving. Het kan in de woestijn uitlopen van 25 graden tot 50 graden op de dag en in de nachten kan de temperatuur tot onder het vriespunt dalen.

Hoe overleeft u de temperaturen?

U zou beter in de nacht actief kunnen zijn in de woestijnen, de meeste dieren zijn dan ook nachtdieren in de woestijn. Op de dag is het van belang een beschutte plek te vinden en te zorgen dat het lichaam bedekt blijft anders zult u zeer snel verbranden. Op de dag valt er ook weinig te doen, u zult het zo warm hebben dat u weinig energie heeft. Ook is het zo dat u beter zo min mogelijk warmte op kunt vangen omdat u dan weer snel vocht verliest en eerder zult uitdrogen. Schaduwplekken zijn lastig te vinden in de woestijn, maar soms zijn er wat rotsformaties waarbij u schaduw kunt vinden.

Om de nachten goed door te komen kan vuur u helpen. Het kost echter ook veel energie om vuur te maken dus kijk of het lichamelijk wel lukt. Vuur zorgt voor een veiliger gevoel, zorgt dat u kunt koken en wie weet ziet iemand de rook.

Cactussen

De cactus is de meest beroemde woestijnplant. Deze zuigen zich vol met water zodra er regen valt, hierdoor kan de plant makkelijk overleven in de woestijn. Echter zijn de meeste cactussen giftig waardoor eten of drinken geen optie is. Enkel de Fishook Barrel cactus kan bij nood gebruikt worden, maar ook deze kan op een lege maag diarree veroorzaken waardoor u uiteindelijk sneller zult uitdrogen. De vruchten van een cactus kunt u wel eten. Er zit echter lang niet voldoende vocht in om te overleven en het kost ook wat moeite om de vrucht uit de stekelige schil te krijgen.

Kleine voedsel bronnen

Als men moet overleven in de woestijn is het van belang alle diertjes te vangen die men tegen komt. U ziet namelijk bijna geen dieren in de woestijn of ze leven in de avond, maar dan kan het te donker zijn om deze te vangen. U kunt bijvoorbeeld een woestijnhagedis tegen komen, mocht u deze zien zult u er zeer snel bij moeten zijn om deze te vangen. Deze hagedissen graven zich namelijk in het zand in en kunnen tot een meter diep gaan. Echter als er nood aan de man is kunt u deze dieren rauw nuttigen. Verder is de schorpioen op het moment van overleven een prooi voor de mens. Er zijn verschillende schorpioenen te vinden in de woestijn. Pas ten alle tijden op voor het gif dat zich in de staart bevindt, als u de staart verwijdert hoeft u niet meer bang te zijn voor het gif. U zult de scharen moeten verwijderen en eventueel het pantser(alhoewel deze ook door te bijten is).
Dan zijn er ook nog sommige slangensoorten die u kunt eten. Als u een slang wilt vangen zorg dan dat u een tak heeft of iets dergelijks die u achter de kop van de slang kunt plaatsen, zo kunt u de slang vangen. Als u de slang zijn kop er af heeft gehaald kunt u ook het vel verwijderen. In het vlees van een slang schijnen veel proteïne te zitten, de nomaden maakten deze soms boven het vuur klaar.

Kameel

Veel mensen die door de woestijn trekken zijn in het bezit van een kameel. Kamelen zijn dan ook het ideale vervoersmiddel aangezien ze lang zonder water kunnen en relatief veel kunnen dragen. Er gaat een verhaal rond over een man die dankzij zijn kameel wist te overleven, niet omdat de kameel hem thuis bracht maar omdat de kameel de man uiteindelijk van water had voorzien. Het is niet de prettigste manier maar soms heeft men geen keus. Het was hij dood of de kameel. Kamelen kunnen het vet in de bulten namelijk omzetten in water, dit slaat de kameel op en de man maakte de kameel open om het water te drinken. Dit heeft uiteindelijk het leven van de man gered. Ook heeft de kameel vaak nog voedsel opgeslagen in zijn maag. De kameel bezit over 3 magen. U moet de lebmaag zien te vinden, daar is het voedsel nog niet geheel verteerd en dit is dus eetbaar. Mocht u de juiste kameel hebben dan kunt u ook kamelenmelk nuttigen, vaak leefden de nomaden op kamelenmelk.

Urine

Als er echt niks meer te vinden is kan uw enige redding uw eigen urine zijn. Uiteraard zitten hier veel stoffen in die het lichaam uitscheidt omdat het lichaam deze niet nodig heeft, maar het is en blijft vocht. Bedenk wel dat het zoutig is waardoor u het gevoel krijgt dat u meer dorst heeft. Het lichaam heeft nu wel weer vocht binnen gekregen en kan er zo weer even tegen aan, maar doe dit alleen als laatste redmiddel omdat u dus door het zout weet sneller uitdrogingsverschijnselen kunt krijgen. U kunt trouwens ook goed aan uw urine zien of water nodig is. Als de urine doorzichtig is heeft u voldoende vocht, des te geler het is des te minder vocht er in uw lichaam zit.

Meer water vinden

Water is cruciaal om te overleven. Drink wanneer u dorst heeft zolang u drinken heeft. Veel mensen kiezen er voor om dan kleine slokjes te nemen, maar dat is soms niet genoeg. Het komt dan ook voor dat mensen in de woestijn zijn overleden aan uitdroging terwijl er nog water in hun fles zat. Bijen gaan vaak op en neer van een voedselbron naar een waterbron, als u bijen ziet kunt u deze dus proberen te volgen. Net als bijen kunnen ook vogels duiden op een waterbron, zij cirkelen vaak in de buurt dichtbij water. Bij rotsformaties met een schaduwplek in het noorden is er ook de kans dat daar nog water aanwezig is.

Nomaden

Nomaden zijn mensen die leven in de woestijn. Vroeger trokken zij met hun kudde dieren over de woestijn steeds op zoek naar een nieuwe plek waar voedsel en/of water te vinden is. Ze leefden in een soort zelfgemaakte grote tenten gemaakt van geitenhaar. Tegenwoordig leven ze vaak in woningen van steen vlakbij een waterbron en de kamelen zijn grotendeels vervangen door auto's. Veel nomaden verdienen nu hun geld als gids en door hun kamelen te verhuren.

Voor de ontlasting lopen zij een eindje weg van de tent. Echter gaan ze wel midden op de open vlakte zitten en niet bij een struik, alles wat leeft is namelijk heilig in de woestijn aangezien men daarvan moet leven.
Gerelateerde artikelen
Noord Afrika: de mysterieuze SaharaWat wij nu kennen als de woestijn Sahara, was vroeger (ongeveer 11.000 jaar geleden) een savanne waar mogelijkerwijs oli…
Tamanrasset, de parel van de SaharaPure natuur, met geen pen te beschrijven. Tamanrasset is een plek wat niet zo voor de hand ligt om op vakantie naar toe…
Duiken in Egypte, Sharm el SheikhWat is er nou mooier dan een compleet nieuwe wereld ontdekken? Dat is precies wat er gebeurt tijdens het duiken. Je komt…
De zwarte en witte woestijn met Crystal Mountain in EgypteDe zwarte en witte woestijn met Crystal Mountain in EgypteEgypte herbergt een aantal verschillende typen woestijnen. Eigenlijk is alleen de Nijldelta groen, op een aantal oases n…

Met de motor op vakantie: Wat neem ik mee?Met de motor op vakantie: Wat neem ik mee?Met de motor op reis gaan is een goede beslissing, je bent zeer mobiel en je geniet veel meer van de omgeving. Maar je n…
Het Groene Woud, recreatiegebied in opkomstHet Groene Woud is het gebied in de driehoek tussen Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. Het gebied biedt veel mogelijkheden…
Bronnen en referenties
  • https://arizonadailyindependent.com/2013/06/05/cactus-water-will-make-you-sick/
  • http://www.theactivetimes.com/how-survive-finding-water-desert

Reageer op het artikel "Overleven in de woestijn"

Infoteur: Bembi
Laatste update: Maart 2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!