Engeland: De gigantische kanaaltunnel
Na jarenlang het plan te hebben tegen, ging Groot Brittannië na de toetreding tot de huidige Europese Unie, overstag voor de aanleg van een vaste verbinding met Europa. Het smalste punt tussen Engeland en Frankrijk is tussen Folkstone en Calais. Een tunnel van ruim 50 km maakte een einde aan de status van het eiland Groot Brittannië.
Algemeen
Wanneer men het goed bekijkt is Groot Brittannië eigenlijk vanaf 1994 geen eiland meer. Raar eigenlijk, maar de Kanaaltunnel verbindt het eiland aan Europa, Folkstone en Calais zijn als het ware aan elkaar vastgezet.
Al in de tijd van Bonaparte Napoleon waren er, zij het onuitvoerbare, plannen om een vaste verbinding tussen Frankrijk en Engeland te realiseren. Pas nadat Groot Brittannië toetrad tot de huidige Europese Unie zag het de economische belangen in van een tunnel. De Kanaaltunnel wordt ook wel Chunnel (Channel Tunnel) genoemd.
Het ontwerp
Gekozen werd voor een treintunnel. Een Spoortunnel heeft een kleiner diameter, is smaller en er is minder kans op ongelukken. Het is bekend dat een automobilist ongeveer 16 km door een tunnel kan rijden zonder gedesoriënteerd te raken.
De bodemgesteldheid van de zee, waardoor de tunnel gegraven moest worden, was zeer gunstig. De krijtrotsen en krijtmergel vergen op korte termijn weinig ondersteuning en laten zo min mogelijk water door.
De bouw
Speciaal voor dit project zijn aparte tunnelboormachines gemaakt, van ongeveer 10.000.000 Engelse ponden per stuk. De draaiende boorkop is bevestigd op een bestuurbaar voorschild. Vijzels aan de voorzijde zorgen voor de voortbeweging van de boor. Men begon met boren in december 1987, in het begin vorderde men langzaam, maar na een tijdje werd er ongeveer 428 meter per week geboord.
Er werd van zowel Franse kant als van Engelse kant gelijk geboord, dus het was een heel nauwkeurig klusje om precies bij elkaar uit te komen en om de tunnel in de krijtmergel laag te houden. Er werden aan beide zijden exacte basislijnen bepaald, De onderlinge posities werden met behulp van satellietsignalen vastgesteld.
Na 38 km “blind” boren was er een afwijking 350 mm horizontaal en 58 mm verticaal.
Nadat de tunnels waren uitgeboord, werd begonnen met de aanleg van het spoor, de bovenleiding, ontwateringsysteem en algemene installaties. Eind 1993 werd de tunnel opgeleverd en een goed jaar later reden de eerste treinen onder de zee door.
Leuk om te weten
- Het boren heeft 3,5 jaar geduurd
- De tunnel bestaat uit 2 hoofdtunnels van ruim 7,5 meter doorsnee
- De 2 tunnels liggen 30 meter uit elkaar
- Tussen deze 2 tunnels loopt een diensttunnel, die na iedere 375 meter met de hoofdtunnels verbonden is
- De tunnel is in totaal 51,5 km lang
- Het ligt 37,5 meter onder de zee, minimaal 50 meter diep
- Er is ongeveer 3.000.000 m³ materiaal weggeboord
- De drie tunnels hebben een gezamenlijke lengte van 153 km
- 13.000 arbeiders hebben aan de tunnel gewerkt
- De tunnel is officieel geopend op 6 mei 1994 door de toenmalige president van Frankrijk, François Mitterand en de Britse koningin Elisabeth II
- De tunnel wordt voor 99 jaar beheert door Eurotunnel
- Van Brussel naar Londen duurt de reis 2 uur en 40 minuten
Op 18 november 1996 ontstond er een brand in een trein met auto´s en vrachtwagens. Alle passagiers konden via de diensttunnel gered worden. Zes uur heeft het geduurd voordat de brand geblust is. Een deel van de trein was door de hitte vast gesmolten aan het spoor.