Engeland: De gigantische kanaaltunnel

Na jarenlang het plan te hebben tegen, ging Groot Brittannië na de toetreding tot de huidige Europese Unie, overstag voor de aanleg van een vaste verbinding met Europa. Het smalste punt tussen Engeland en Frankrijk is tussen Folkstone en Calais. Een tunnel van ruim 50 km maakte een einde aan de status van het eiland Groot Brittannië.

Algemeen

Wanneer men het goed bekijkt is Groot Brittannië eigenlijk vanaf 1994 geen eiland meer. Raar eigenlijk, maar de Kanaaltunnel verbindt het eiland aan Europa, Folkstone en Calais zijn als het ware aan elkaar vastgezet.

Al in de tijd van Bonaparte Napoleon waren er, zij het onuitvoerbare, plannen om een vaste verbinding tussen Frankrijk en Engeland te realiseren. Pas nadat Groot Brittannië toetrad tot de huidige Europese Unie zag het de economische belangen in van een tunnel. De Kanaaltunnel wordt ook wel Chunnel (Channel Tunnel) genoemd.

Het ontwerp

Gekozen werd voor een treintunnel. Een Spoortunnel heeft een kleiner diameter, is smaller en er is minder kans op ongelukken. Het is bekend dat een automobilist ongeveer 16 km door een tunnel kan rijden zonder gedesoriënteerd te raken.

De bodemgesteldheid van de zee, waardoor de tunnel gegraven moest worden, was zeer gunstig. De krijtrotsen en krijtmergel vergen op korte termijn weinig ondersteuning en laten zo min mogelijk water door.

De bouw

Speciaal voor dit project zijn aparte tunnelboormachines gemaakt, van ongeveer 10.000.000 Engelse ponden per stuk. De draaiende boorkop is bevestigd op een bestuurbaar voorschild. Vijzels aan de voorzijde zorgen voor de voortbeweging van de boor. Men begon met boren in december 1987, in het begin vorderde men langzaam, maar na een tijdje werd er ongeveer 428 meter per week geboord.

Er werd van zowel Franse kant als van Engelse kant gelijk geboord, dus het was een heel nauwkeurig klusje om precies bij elkaar uit te komen en om de tunnel in de krijtmergel laag te houden. Er werden aan beide zijden exacte basislijnen bepaald, De onderlinge posities werden met behulp van satellietsignalen vastgesteld.

Na 38 km “blind” boren was er een afwijking 350 mm horizontaal en 58 mm verticaal.

Nadat de tunnels waren uitgeboord, werd begonnen met de aanleg van het spoor, de bovenleiding, ontwateringsysteem en algemene installaties. Eind 1993 werd de tunnel opgeleverd en een goed jaar later reden de eerste treinen onder de zee door.

Leuk om te weten

  • Het boren heeft 3,5 jaar geduurd
  • De tunnel bestaat uit 2 hoofdtunnels van ruim 7,5 meter doorsnee
  • De 2 tunnels liggen 30 meter uit elkaar
  • Tussen deze 2 tunnels loopt een diensttunnel, die na iedere 375 meter met de hoofdtunnels verbonden is
  • De tunnel is in totaal 51,5 km lang
  • Het ligt 37,5 meter onder de zee, minimaal 50 meter diep
  • Er is ongeveer 3.000.000 m³ materiaal weggeboord
  • De drie tunnels hebben een gezamenlijke lengte van 153 km
  • 13.000 arbeiders hebben aan de tunnel gewerkt
  • De tunnel is officieel geopend op 6 mei 1994 door de toenmalige president van Frankrijk, François Mitterand en de Britse koningin Elisabeth II
  • De tunnel wordt voor 99 jaar beheert door Eurotunnel
  • Van Brussel naar Londen duurt de reis 2 uur en 40 minuten

Op 18 november 1996 ontstond er een brand in een trein met auto´s en vrachtwagens. Alle passagiers konden via de diensttunnel gered worden. Zes uur heeft het geduurd voordat de brand geblust is. Een deel van de trein was door de hitte vast gesmolten aan het spoor.
© 2007 - 2024 Storm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De Eurostar e320-hogesnelheidstreinen, gebouwd door SiemensDe Eurostar e320-hogesnelheidstreinen, gebouwd door SiemensEurostar is de hogesnelheidsdienst die Londen met Parijs en Brussel verbindt. Daarnaast biedt Eurostar ook seizoentreine…
Zakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen maken per trein wordt steeds meer populair. Je hebt namelijk niet te maken met lange wachttijden en lange wa…
Koningin Mary I van SchotlandKoningin Mary I van SchotlandIn 1542 verslaat Hendrik VIII van Engeland de Schotten bij Solway Moss. De koning van Schotland, James V sterft enkele w…
CO2-emissie: Vergelijking tussen vliegtuig, auto en treinCO2-emissie: Vergelijking tussen vliegtuig, auto en treinHet klimaat en de leefomgeving ligt bij de meeste mensen nauw aan het hart. Het is algemeen bekend dat onze aarde heel s…

Munteenheid per vakantiebestemmingMunteenheid per vakantiebestemmingTijdens de vakantie leef je in een andere wereld, ander eten, andere cultuur, maar ook krijg je te maken met een ander b…
Backpacken alleen: de voor-en nadelenJe bent net klaar met studeren, je wil de sleur van het Nederlandse leven ontvluchten of je vindt het tijd voor een sabb…
Storm (568 artikelen)
Laatste update: 24-07-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.