InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Zonnen in India: dat doe je in Goa of Kerala

Zonnen in India: dat doe je in Goa of Kerala

India: het land van het hindoeisme en de spiritualiteit. De Taj Mahal, Varanasi, Bollywood, de sari, markten, geuren en kleuren. Daarbij denk je niet meteen aan zonnen, maar ook dat kan in India. Alleen niet overal op de manier waarop wij zonnebaden. Dus kijk uit waar je in bikini gaat liggen. Maar Goa en Kerala staan er juist om bekend dat het daar wel kan. Ook al wordt met name Goa steeds populairder, vooral doordat het er zo goedkoop is, verwacht in het zuiden van India geen badplaatsen zoals in Spanje. Rijen moderne hotels, restaurantjes, disco´s en massa´s dronken Engelsen zul je hier niet vinden. Hier is het zonnen met een Indiaase touch.

Hippies

Goa, maar ook Kerala, is in de jaren zestig ´ontdekt´ door de Europese hippies. De hippietrail deed eerst Goa aan, en zakte daarna af naar het zuiden van India: Kerala. Het is niet gek dat de hippies in een plaats als Palolem bleven hangen. Door een bos van palmbomen, kom je direct uit op het strand, dat de vorm van een halve maan heeft. De zee is misschien niet zo blauw als in Thailand of de Caribbean, Palolem heeft alle facetten om een paradijsje te zijn.

Goa

Maar zo als het altijd gaat wanneer de hippies ergens zijn, wordt het een aantal jaren later ook ´ontdekt´ door het grote publiek. Op die manier is de hippietrail ontstaan. Palolem is dus nog steeds idyllisch, maar je bent er niet meer de enige. In het hoogseizoen, van november tot en met februari, deel je het strand met duizenden anderen die op zoek naar zon, zee en strand.

Maar lang niet zo massaal als in Europa, en de plaats trekt ook een ander soort publiek aan. Voornamelijk mensen die voor lange tijd in het hele land reizen, en na alle cultuur en spiritualiteit even willen relaxen. Feestjes zijn er in het hoogseizoen dan ook genoeg, vooral voor degenen die los willen op gaan op drugs als lsd. En houd er altijd rekening mee dat je het strand ook met koeien deelt. Deze dieren zijn heilig voor de hindu´s en worden dus ook niet weggejaagd van het strand.

Kerala

Wil je wel zon, maar minder feesten en meer genieten van ayurvedische massages, reis dan af naar het zuiden, namelijk naar Kerala. Hoewel de plaats Kovalam ook steeds meer ontdekt is door massatoerisme, is het in Varkala een stuk rustiger. Deze plaats ligt aan een klif. Een smal paadje langs de afgrond, leidt langs vele restaurantjes en winkeltjes die alle kleuren van de regenboog hebben. Voor het strand moet je iets verder lopen, namelijk 2 kilometer vanaf het centrum. Op dit strand merk je meteen dat het anders is dan Goa, waar de Indiers gewend zijn aan die witte lijven in badkleding. In Varkala kun je er zeker van zijn dat er altijd groepjes mannen rondom het strand hangen en naar je staren.

Daarnaast is het strand bij Varkala ook een heilige plek voor de Indiers waar het as van overledenen naar de zee wordt gebracht, vaak gepaard met traditionele rituelen. Dit is een zeer raar beeld: vele witte zonnebaders, waartussen Indiase families, volledig bedekt, naar de zee lopen. Of je je dan nog zo op je gemak voelt met zo weinig om het lijf, is aan jou. De meeste westerlingen blijven ongestoord de stralen van de zon opvangen.

Meestal niet zonnen

Zo bekeken worden op het strand, zal je overal anders in India meemaken. Vaak blijft het dan niet bij alleen kijken, maar wordt het een vervelend gestaar, waarbij je ook de kans loopt lastig gevallen te worden. Je verblijft natuurlijk in een compleet ander land, waar andere normen en waarden gelden. In Goa en Kerala hebben de westerlingen door hun gedrag die dingen wat laten veranderen, maar verwacht geen Indiers in badkleding op het strand. De Indiers laten het vooral toe, omdat er geld aan te verdienen is.

Op welke stranden kun je wel zonnen in Goa?

  • Arambol
  • Mandrem
  • Morjim & Asvem
  • Vagator
  • Anjuna
  • Calangute & Baga
  • Candolim & Sinquerim
  • Miramar
  • Bogmalo
  • Colva & Benaulim
  • Varca & Cavelossim
  • Agonda
  • Palolem & Patnem

Op welke stranden kun je wel zonnen in Kerala?

  • Kovalam & Samudra Beach
  • Varkala
© 2008 - 2019 Imke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Lonely Planet India 2007, wikitravel.org, L. Birch 2007

Reageer op het artikel "Zonnen in India: dat doe je in Goa of Kerala"

Infoteur: Imke
Laatste update: 02-11-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!