Problemen op reis: nuttige weetjes
Voor onverwachte narigheden zoals, verloren bagage of annulering van uw vliegtuig moet u steeds bij uw touroperator aankloppen, want hij is verantwoordelijk voor het goede verloop van de volledige reis. Toch zijn er enkele uitzonderingen, zoals overmacht waardoor u niet meer bij hem terecht kunt. Hier volgen enkele raadgevingen zodat u weet wat u in zo’n geval moet doen.
Wettelijke bescherming
Bij georganiseerde reizen geniet de klant meestal een relatief goede wettelijke bescherming. Wanneer u dus tijdens de reis of het verblijf met een probleem zit moet u altijd eerst contact opnemen met de touroperator, want hij is wettelijk verplicht om de situatie tot een goed einde te brengen. Dit is ook het geval indien het transport en het verblijf verzekerd is door de luchtvaartmaatschappij of het hotel, tenzij in zeer specifieke situaties, zoals een fout door de reiziger zelf, politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die de vlucht verhinderen, onverwachte veiligheidsproblemen, stakingen, diefstal etc.
Buitengewone omstandigheden
Bovengenoemde problemen hadden zelfs door het nemen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen kunnen worden, waardoor de touroperator of luchtmaatschappij overmacht of buitengewone omstandigheden kan inroepen als oorzaak van het desbetreffende probleem. Indien de klacht dus niet aanvaard wordt door overmacht of buitengewone omstandigheden kan u terecht bij de Federale dienst Mobiliteit en Vervoer.
Indien u bestolen werd
- Doe allereerst aangifte bij de plaatselijke politie.
- Indien u over een kredietkaart beschikte, moet u onmiddellijk CardStop verwittigen. Vraag ook meteen het noodnummer van Visa of MasterCard, zodat de kredietmaatschappij u zo vlug mogelijk een nieuwe kaart kan bezorgen.
- Controleer uw reisbijstandsverzekering, want in sommige contracten maakt het verlenen van een voorschot deel uit van de dekking.
- Bij VisaGold geniet u automatisch van een reisbijstandsverzekering, waardoor u misschien ook recht hebt op een voorschot. Vraag aan uw financiële instelling wat de specifieke voorwaarden zijn van de kredietkaart, want soms wordt er alleen maar een voorschot verleend indien u de tegenwaarde vooraf had gestort.
- Ga eens na of uw bank een speciale nooddienstverlening geeft aan cliënten die in het buitenland zonder geld vallen.
- U kunt aan de naaste familie of een goede vriend vragen om geld over te maken via een firma, dat gespecialiseerd is in internationale geldtransfers. Bijvoorbeeld Western Union. Deze optie is wel vrij duur.
- De Belgische ambassade zal u enkel geld voorschieten indien u bij niemand anders terecht kunt en u daarvoor een schuldbekentenis laten tekenen.
Voorzorgmaatregelen
- Bewaar uw betaalmiddelen op verschillende plaatsen.
- Neem een kopie van uw paspoort en belangrijke papieren.
- Neem een goede reisbijstandsverzekering.
- Controleer de voorwaarden van uw reisbijstandsverzekering.
- Zorg ervoor dat u op reis beschikt over belangrijke telefoonnummers, zoals CardStop, bank etc.