InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > In de sauna zonder badkleding

In de sauna zonder badkleding

Fanatieke saunagangers weten het, in de sauna doe je geen badkleding aan. Voor een aantal mensen is dit echter een doorn in het oog. Ze schamen zich en voelen zich niet op hun gemak zonder zwemkleding.

Nadelen van badkleding

Misschien helpt het om te weten waarom je eigenlijk naakt naar de sauna gaat. Er zijn verschillende redenen:
  • Het is onhygiënisch om in badkleding naar de sauna te gaan. Het zweet trekt in je badpak en je verspreidt het later weer over de zwembaden en dompelbaden. Uiteindelijk kan het ook nog gaan stinken.
  • Badkleding kan erg heet worden. Als je badkleding loshangt kan het zelfs de omgevingstemperatuur aannemen. Aangezien sauna's wel 100 graden heeft kunnen worden is dit geen pretje en kun je je huid schaden met badkleding. Dit geldt trouwens ook voor sieraden.
  • Het materiaal waar badkleding van wordt gemaakt is niet automatisch berekend op hoge temperaturen. Dit kan betekenen dat je badkleding sneller slijt of zelfs dampen gaat uitstoten.
  • Door de badkleding kun je minder goed zweten. Je gaat juist naar de sauna om te zweten dus geef je lichaam de ruimte. Je badkleding vangt het zweet op en voorkomt een goede afkoeling. Hoe meer je bedekt hoe erger het wordt.
  • Als je uit de saunacabine komt moet je goed afkoelen. Nu zorgt de badkleding dat je minder goed kan afkoelen omdat het een stukje huid isoleert.
  • Flink zweten en in warme cabines zitten met kleding kan erg onprettig voelen.
  • Je badkleding droogt langzamer en daardoor kan ook je handdoek en je badjas nat (en zwaar worden). Tegen de tijd dat je dan in het restaurant komt gaat het ongemakkelijk zitten, klemmen en zwaar aanvoelen. En ook de sauna moet rekening houden met natte kleding. Dus hoe meer badkledingdagen hoe groter de kans op zwembad meubilair in plaats van heerlijke stoffen feauteuils waar je in wegzakt.

Voordelen van badkleding

Als badkleding dragen zo slecht is waarom willen dan toch zoveel mensen met badkleding naar de sauna? De belangrijkste reden is een gevoel van ongemak. Dit kan natuurlijk vele oorzaken hebben waarvan ik er maar een paar opnoem.

Schaamte

Sommige mensen schamen zich terecht of onterecht voor hun lichaam. Ze willen niet dat iemand anders dat rolletje ziet. Probeer het eens in een sauna ver weg zodat de kans dat je iemand tegenkomt nul is. Je zal zien dat in de sauna alle soorten en maten rondlopen, zonder problemen.

Bespied worden

Sommige mensen denken dat er in sauna's alleen maar mannen zijn die komen gluren naar dames. Alleengaande mannen zijn er maar heel weinig in een sauna, het zijn vooral stelletjes en vriendinnen groepen. Door buiten de saunacabine met handdoek en badjas te lopen kun je zorgen dat je je niet bespied hoeft te voelen.

Ongemak

Waarom zou ik naaktlopen is de vraag die mensen wel eens stellen. Hierboven noem ik de nadelen van badkleding, lees die nog maar eens. In een sauna loopt iedereen naakt waardoor het niet opvalt. Vrijwel alle saunagangers zijn niet bezig met het feit dat zijzelf of andere naakt zijn. Dat je je naakt voelt is iets dat alleen bij jouzelf leeft. Misschien helpt het om in een grote sauna te beginnen zodat je snel in de massa verdwijnt. Door handig gebruik van badjas en handdoek hoef je helemaal niet naakt rond te lopen.

Badkleding dagen

Er zijn tegenwoordig steeds meer sauna's die speciale badkledingdagen organiseren. Op die dagen komen er dan alleen mensen in badkleding naar de sauna.

Dit is de perfecte manier om eens te proeven hoe het is in de sauna. Je kan dan later altijd nog beslissen om alleen nog naar badkleding dagen te gaan of misschien toch eens de sauna te proberen zonder badkleding.

Als je op zoek gaat naar een sauna in je buurt staat vrijwel altijd op de website of die sauna ook badkleding dagen heeft. Reserveren is gewenst om verrassingen te voorkomen.

Toch een keer proberen

Als je graag eens een sauna wilt bezoeken dan doe je jezelf te kort als je het niet gewoon probeert. De sauna is een fijne ervaring en is een eerlijke ervaring met fatsoenlijke mensen. Als je niet te veel naakt wilt lopen sla dan een handdoek om en loop daarmee de saunacabine in. Als je dan een rustig plekje hebt gevonden doe je de handdoek af.

Regelmatig zijn er bij sauna's arrangementen die fijn geprijsd zijn zodat je rustig een dagje kan proberen hoe het is. Bij de gemiddelde sauna kun je ook nog eens heerlijk eten en fantastische verse sapjes drinken. Samen met een goede massage en een rondje zwemmen kan een saunadag gewoon niet meer stuk.
© 2008 - 2019 Oeroek, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sauna´s en thermen met badkledingdagen en damesdagenSauna´s en thermen met badkledingdagen en damesdagenDe jarenlange traditie in Nederland is dat het saunabezoek zonder badkleding, dus geheel naakt wordt gedaan. Steeds meer…
Voor het eerst naar de sauna gaan, hoe werkt de saunagang?Voor het eerst naar de sauna gaan, hoe werkt de saunagang?Wanneer je voor het eerst naar de sauna gaat, kan dit een spannende belevenis zijn. Vaak voelt het allemaal een beetje o…
Overzicht sauna's met badkledingOverzicht sauna's met badkledingEen dagje naar de sauna is heerlijk. Het is er lekker ontspannen genieten van de weldadige warmte en rust. Sommige mense…
Wat neem je mee naar de sauna?In de sauna is het vaak niet toegestaan om badkleding te dragen. Dat betekent niet dat iedereen de hele tijd bloot is. W…
Ontspannen in de saunaOntspannen in de saunaVeel mensen kunnen erg genieten van een dagje ontspannen in de sauna. Het is dan ook een ideale manier om even helemaal…

Reageer op het artikel "In de sauna zonder badkleding"

Reacties

Peter, 06-06-2014 03:28 #4
Nb: badkleding dagen voor vrouwen meestal alleen. Ik vind het BS, maar ja als je in chemische dampen van verbrandende zwemkleding wil zitten…

Voor mannen is het alleen wél lastiger, en helaas werkt dat nu eenmaal soms heel vervelend met een ongewenste (=een niet door seksueel getinte gedachtes veroorzaakte) erectie. Waarom wordt dat hier niet besproken?
Juist voor onzekere mannen zou ik dan aparte dagen verwachten. Maar waarom zijn het dan vrouwen weer die dominant doorklagen en eisen stellen zoals een mevrouw hieronder.

Zijn veel vrouwen dan zo bang voor een snikkel al dan niet in stevige staat?

Eddy07 (infoteur), 04-03-2012 14:38 #3
Sauna is inderdaad heerlijk. En dat men kan kiezen voor naakt of niet is natuurlijk alleen maar fijn. Ik geeft zeer sterk de voorkeur aan naakt, maar dat is dan ook mijn passie - Naakt zijn is heerlijk, bevrijdend en voor mij zelfs spiritueel.

Oeroek (infoteur), 23-03-2011 14:56 #2
Meerdere mensen, meerdere voorkeuren. Als je dan toch met badkleding naar de sauna gaat, zorg dan in ieder geval dat je badkleding draagt dat gemaakt is van hittebestendig materiaal. Veel badkleding is niet gemaakt voor hoge temperaturen.

Daarnaast is het raadzaam om een extra handdoek mee te nemen om op te zitten en erg grondig te douchen na het saunabad zodat je overal je zweet achterlaat.

Karin, 15-11-2010 20:17 #1
Waarom zouden we allemaal in ons naakie in de sauna moeten gaan, er zijn vele met mij die zich op hun gemak voelen met badkleding aan en er zou in ieder sauna gelegenheid een dag in de week een dag er voor moeten zijn. De grootste en mooiste waar er de gelegenheid voor is zijn de veluwse bron en de zwaluwhoeven, laat daar de kleiner sauna's een voorbeeld aan nemen.

Infoteur: Oeroek
Laatste update: 13-11-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!