InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Duurzaam op reis

Duurzaam op reis

Duurzaam op reis Het milieu is een steeds belangrijker issue, niemand zit er op te wachten dat Nederland over een paar jaar overstroomt omdat wij van de wereld een puinhoop hebben gemaakt.Dit alles heeft zich ook doorgedrongen tot het toerisme, duurzaam toerisme wordt steeds populairder.

Duurzaam toerisme

Duurzaam toerisme houdt in dat je op reis gaat en tijdens je reis respect hebt voor mens, dier en natuur. Het heeft dus niet alleen met het milieu te maken, maar het heeft ook een sociaal aspect. Niets heeft zoveel impact op een land als toerisme. Kijk bijvoorbeeld naar de Masai: voorheen een traditionaal Afrikaans volk, tegenwoordig voeren sommige dorpen een act op. Overdag gedragen ze zich tijdens de toeristenuurtjes als een traditioneel volkje, zijn de toeristen weg, dan pakken ze hun mobieltjes op en gaan verder met hun normale leven. Dit is een extreem voorbeeld, maar de gevolgen zijn niet mis!

Initiatieven om duurzaam toerisme te bevorderen zijn bijvoorbeeld:
  • Biologisch voedsel eten en dit direct bij de boer kopen (dus niet via een tussenhandel)
  • De winst van de reis storten aan een goed doel (veelal een locaal doel, zoals het bouwen van een weeshuis/school/waterput)
  • Vervuiling beperken (wandelreizen ipv auto, vuilnis niet langs de weg gooien)
  • Kleinschalige reizen (geen massatoerisme)
  • Geen overbodige luxe gebruiken
  • Overnachten bij de mensen thuis

Hoe ga ik duurzaam op reis

Een reis bestaat altijd uit drie delen: vervoer, verblijf en vermaak.

Vervoer

Hieronder een lijstje van vervoermiddelen, het bovenste vervoermiddel is het minst vervuilend, de onderste het meest.
  • Fiets
  • Trein
  • Bus
  • Auto
  • Vliegtuig

Ga je toch met het vliegtuig, koop dan een Green Seat vliegtuigstoel. Met zo'n stoel betaal je een extra bedrag, dit bedrag wordt gebruikt om bomen te planten om op deze manier de CO2-uitstoot te compenseren. Overigens is dit maar een klein bedrag, voor een retourtje New York betaal je zo'n 20 euro extra. (voor een retourtje NYC moeten 64 bomen geplant worden, ga je naar Londen dan zijn dat er 7, voor een vlucht naar Sydney 185....)

Bovenstaande is ook mogelijk als je met de auto reist. Andere compensaties zijn: vermijd de zogenaamde zwarte zaterdagen, vermijd files, en reis liever niet met de caravan of een aanhangwagentje.

Op de meeste toeristische bestemmingen is het openbaar vervoer goed. Maak hier ook gebruik van in plaats van steeds de auto te pakken voor elk ritje.

Verblijf

Er bestaan tegenwoordig "groene accommodaties." Deze zijn van alle gemakken voorzien, maar denken hierbij wel aan het milieu. Zo krijg je op je hotelkamer geen mini-verpakking shampoo, maar een normale fles die je thuis ook zou gebruiken. Ook zijn er waterbesparende douchekoppen en wordt het afval gescheiden.

Vermaak

Ook vermaak kun je verduurzamen! Eet niet bij de grote ketens, maar ga naar kleine, lokale restaurantjes. Koop regionale producten en maak eens geen gebruik van de hotelgids, maar neem een lokale gids in de arm. Deze acties zijn niet alleen duurzaam, ze verhogen ook het echte vakantiegevoel!

Vervuilende activiteiten als jetskieën, helicoptervluchten en speedboottochtjes kun je beter laten.

Uiteraard blijf je ver uit de buurt van dansende beren en bedelende aapjes...

Waar gaat zo'n reis heen?

Waarheen je maar wilt. Afrika, Azië, Australië, Zuid-Amerika of Europa, het kan allemaal.
Een populaire bestemming is momenteel Costa Rica, maar wat te denken van een reis naar IJsland, Madagascar, Nepal, Nieuw-Zeeland of gewoon Texel?

Waar kan ik zo'n eco-reis boeken?

Verschillende organisaties bieden eco-reizen aan. Bijvoorbeeld Travelsense, Stichting Natuurreizen en Tierra Natuurreizen. Dit zijn overigens veelal natuurreizen, al komt dit meestal wel vrij dicht in de buurt van een echte eco-reis.

GreenSeat biedt "groene" vliegtuigstoelen aan. Deze stoelen zijn tot 5% goedkoper dan normale vliegtuigstoelen, en de opbrengst ervan wordt gebruikt om de CO2-uitstoot tegen te gaan.
Gerelateerde artikelen
Duurzaam op vakantieDuurzaam op vakantieWe zijn ons steeds meer bewust van het belang van duurzaamheid. We streven ernaar om verstandig met energiebronnen en he…
Duurzaam ondernemenDuurzaam ondernemen is het vinden van een verband tussen people, planet en profit en daarmee rekening houden met stakeho…
Duurzaam consumeren is bewust consumerenDuurzaam consumeren is jezelf een bewuste houding aanmeten als het gaat om wat je koopt en waarom. Duurzaam consumeren d…
Duurzaam bosbeheer en keurmerkenHout is al eeuwenlang een belangrijk soort bouwmateriaal. Het heeft als zodanig de eigenschappen van het mooist en milie…

Reageer op het artikel "Duurzaam op reis"

Reactie

Paul Tienkamp, 22-07-2007 14:52 #1
Nederlanders massaal op vliegvakantie door het regenachtige weer.
De media berichten (bijv. http://www.dvhn.nl/article2087923.ece ) dat "De" Nederlanders massaal kou en regen ontvluchten.
Of de voorspelling dat 35% van de Nederlanders een vliegvakantie boekt naar het warme, zonnige zuiden, ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd betwijfel ik.

Maar bekijk eens wat de gevolgen voor het klimaat zijn van dit kuddegedrag.
Op de pagina vakantievoetafdruk (De kleine Aerde) is dat snel te berekenen.
Waarom niet gewoon in eigen land op vakantie? Volgende week schijnt wellicht weer de zon. Ga bijvoorbeeld kamperen, en dan ij voorrkeur op een klimaatneutraal werkende camping. Al eens in Drenthe geweest? Daar kun je bij 5 klimaatneutrale campings terecht.
En wil je dan tóch persé gaan vliegen, kies dan tenminste voor Greenseat.

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 02-02-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!