InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vakantietips waar je normaal niet meteen aan denkt

Vakantietips waar je normaal niet meteen aan denkt

Vakantietips waar je normaal niet meteen aan denkt Als we op reis gaan dan bereiden we ons al tijden van te voren voor. Wat voor kleding hebben we nodig en hoeveel. We hebben de lonely planet op zak en daar gaan we. Toch zijn er van die dingen waarvan je achteraf zegt: had ik het maar geweten. Misschien staan er in dit artikel een paar van dit soort tips. Die zes ándere tips zogezegd.

1. Fotoboekje

Het leuke aan een reis naar het buitenland is het ontmoeten van de andere culturen en de manier van hun leven. Graag laten we ons uitnodigen bij iemand thuis en worden we graag getrakteerd op lokale lekkernijen (als je dit durft). Leuker maakt het als je een klein fotoboekje meeneemt. Bijvoorbeeld drie A4tjes dubbelgevouwen, niet veel meer. Plaats daar dan foto's in van bijvoorbeeld: je huis, je kinderen, je huisdier etcetera. Daarnaast kun je denken aan foto's uit je dagelijkse leven: je werk, de sport die je beoefend en misschien het strand (als je daar vlakbij woont) je trouwfoto. Je zult zien dat dit voor erg leuke gespreksstof, wellicht met handen en voeten, zal zorgen.

2. Kleding ter plaatse huren

In landen als planet zijn veel trekkingsroutes uitgezet al dan niet in nationale parken. Je weet dat die landen het vooral moeten hebben van wat de toeristen daar uitgeven. Denk dan eens aan het volgende: huur je kleding en materiaal daar ter plaatse. De overheid ziet er op toe dat iedereen dezelfde prijzen hanteerd en geloof me dat is daar spotgoedkoop. En groot bijkomend voordeel: heb je ze niet meer nodig dan lever je ze in én hoef je er niet meer mee te sjouwen!

3. Spullen voor het goede doel meenemen

Veel reisbureaus die groepsreizen organiseren doen het al maar je kunt het zelf ook regelen. Veel vakantiebestemmingen die door ons als toeristen worden bezocht kennen armoede. Vele Nederlanders zijn daarom betrokken geraakt als vrijwilliger bij bijvoorbeeld scholen en kindertehuizen. Vaak worden er in Nederland spullen gratis ingezameld maar is het erg duur om dit mee te nemen naar het betrokken land. Denk bijvoorbeeld aan 'gered gereedschap'. Als je in grotere groepen reist mag je de kilo's die je mee mag nemen bij elkaar optellen. Vaak blijven er dan een aantal kilo's over die ingezet kunnen worden voor het gratis meebrengen van het materiaal. Meestal staat er dan op het vliegveld, of bij hotel iemand klaar om de spullen in ontvangst te nemen. Vaak zal er een uitnodiging volgen zodat je met eigen ogen kunt zien waar de spullen terecht zijn gekomen. Een educatief moment als u bijvoorbeeld met kinderen reist. Maar zeker ook een verrijking van uw eigen reis.

4.Laat een dossier achter

Zorg dat je al je waardevolle papieren en bijvoorbeeld creditcard nummer, paspoort etcetera in kopie ergens achter laat. Het liefst waar een fax beschikbaar is of een scanner in combinatie met een pc. Mocht je in het buitenland in de problemen raken dan heb je een basisplek waar alles verzameld is. Het is ook slim om bepaalde documenten al gekopieerd in een andere tas te bewaren. Praktijk is dat beroving vaak op straat gebeurd. In je hotel heb je dan vaak je andere spullen nog staan.

5. Schaf een aanwijsboekje aan

In de betere outdoor stores kun je zogenaamde 'aanwijsboekjes' vinden. Dit zijn boekje met allerlei foto's. Zo kun je aanwijzen wat je wilt eten of drinken. Maar ook gesprekken met de arts of personeel van het hotel worden een stuk eenvoudiger. En gesprekken met de lokale bevolking wordt er een stuk eenvoudiger op. Het zoeken van de plaatjes is soms al hilarisch te noemen.

6.Laat weten waar je bent

Als je bijvoorbeeld gaat trekken door Nepal of een ander land dan bestaan daar zeer goede plattegronden voor. Je kan dan makkelijk met een lokale gids deze tocht maken. Wat deze gidsen vaak vergeten (gewoon niet aan denken, is meestal niet kwaadwillend bedoeld) zijn de zogenaamde checkpoints. Bij deze checkpoints kun je, je als toerist melden: je geeft dan aan waar je vandaan komt en waar je naar toe gaat. Zij houden dit dan bij. Dit is een stukje zekerheid, stel dat er wat gebeurd dan weten ze dat je in dat gebied als laatste ben gesignaleerd. Een eventuele hulpaktie komt dan veel sneller en gerichter op gang. Bovendien ben je dan ook makkelijker bereikbaar als er thuis problemen zijn. Alle checkpoints staan met elkaar in kontakt en ook als je op een later moment hebt besloten ergens anders naartoe te gaan krijg je toch je bericht. Als je dus in de vorige checkpoint hebt aangegeven dat je naar A denkt te gaan en je gaat naar B is dit geen enkel punt, want dan weten ze alsnog waar ze moeten zoeken. Een goed systeem, maak er gebruik van. Bovendien zijn die lokalen en de politie erg leuk om te ontmoeten.
© 2008 - 2019 Hoptunaa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vakantietips waar je normaal niet meteen aan denkt"

Infoteur: Hoptunaa
Laatste update: 30-06-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!