InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Zakkenrollers, hoe gaan ze te werk

Zakkenrollers, hoe gaan ze te werk

Zakkenrollen is een van de oudste criminele activiteiten ter wereld. Een zakkenroller kan namelijk net zoveel geld stelen als iemand die gewelddadige overvallen pleegt, met minder pakkans en zonder (vuur)wapens. Wordt de zakkenroller toch opgepakt, dan is de straf een stuk minder dan iemand die met een vuurwapen hetzelfde delict heeft gepleegd. Voor ons als reiziger is dit slecht nieuws, want een verloren portomonee kan je reis behoorlijk verstoren.

Manieren om 'gerold' te worden.

De sandwich techniek

Deze techniek werkt met een zakkenroller en een medewerker. De medewerker stopt plotseling, waardoor het slachttoffer ook moet stoppen. De zakkenroller botst 'per ongeluk' op het slachttoffer en maakt van de gelegenheid gebruik om snel iets waardevols uit zijn of haar rugzak te halen. Zakkenrollers met weinig ervaring zoeken drukke mensenmassa's op en halen simpelweg een openstaande rugtas leeg, zonder dat je het door hebt.

Botsen

Om een portomonee uit iemands broekzak te halen is meer ervaring nodig. Een bekende techniek is het maskeren: in de trein of tram kan iemand 'per ongeluk tegen je opbotsen, waardoor je niet meer voelt dat hij op het zelfde moment je portomonee uit je broekzak haalt. Vooral als het vervoersmiddel behoorlijk vol is, kan een zakkenroller vaak ongemerkt zijn werk doen.

Afleiding

Zakkenrollers werken net als goochelaars met afleiding. Mensen kunnen zich moeilijk op 2 dingen tegelijk concentreren, daarmaken zakkenrollers dankbaar gebruik van! Enkele voorbeelden van afleiding:
  • Tijdens een concert zijn alle ogen op de artiest en het podium gevestigd. Eenmaal raden wie er handig gebruik van maakt...
  • Een helper veroorzaakt een opstootje. De toegestroomde menigte is op dat moment alleen daar mee bezig, zodat de dief te werk kan gaan.
  • Straatkinderen willen je een tekening laten zien, terwijl je denkt: goh wat schattig, gaat een ander kind er met je geld vandoor.
  • Terwijl een helper doet alsof hij verdrinkt (in de zee), gaan er naar alle waarschijnlijkheid een aantal mensen het water in. De zakkenroller kan nu rustig op het strand zijn werk doen.

Maak het ze moeilijk

Zakkenrollers maken dankbaar gebruik van camouflage: ze dragen een baby in hun armen, gedragen zich als toeristen of hebben een duur pak aan. Van de buitenkant kun je dus moeilijk zien met wie je rekening moet houden. Toch zijn er een hoop tips om je te beschermen tegen zakkenrollers:
  • Draag je portomonee bij voorkeur niet in je achterzak. De veiligste manier om geld bij je te dragen is in een heuptasje, die je onder je kleding draagt.
  • Gedraag je niet nerveus of 'verloren'. Dat trekt de aandacht, zakkenrollers kiezen uit de groep het 'zwakste' slachttoffer uit. Zorg er dus voor dat je zelfverzekerd overkomt.

En als het toch gebeurd...

Je kunt nooit helemaal voorkomen dat je gerold wordt. Gebruik daarom de volgende tips om je optimaal voor te bereiden:
  • Spreid het risico: verdeel je geld en andere waardevolle papieren op verschillende veilige plekken.
  • Kopie: Maak een kopie van je paspoort, credit kaart en andere belangrijke papieren en leg die neer in je hotel.
  • Email: Scan voordat je op reis gaat de belangrijke papieren in en stuur deze afbeeldingen naar je eigen emailadres. Zo kun je op iedere plek met een internetaansluiting bij je documenten komen.
© 2008 - 2019 Realvision, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zakkenrollers, berovingen en uw inboedelverzekeringJe leest er regelmatig over in de krant en misschien is het je zelf wel eens overkomen. Je bent ineens je portemonnee kw…
Pas op voor zakkenrollers!Zakkenrollers kunnen op vele plaatsen opereren waar mensen bij elkaar komen. Om te voorkomen dat u bestolen wordt kunt u…
Paspoort kind 2019 aanvragenPaspoort kind 2019 aanvragenEen nieuw paspoort aanvragen in 2019? Vanaf 26 juni 2012 is de bijschrijving van een kind in uw paspoort als ouders niet…
Reizen: wanneer heb je een paspoort en een visa nodig?Reizen: wanneer heb je een paspoort en een visa nodig?Wanneer heb je een paspoort nodig? Dat is de vraag die mensen stellen als ze plannen maken om naar het buienland te reiz…
Paspoort kwijt? Aangifte en boetePaspoort kwijt? Aangifte en boeteWanneer je je paspoort of identiteitskaart kwijt bent, ben je verplicht hiervan aangifte te doen bij de politie. Je hebt…

Reageer op het artikel "Zakkenrollers, hoe gaan ze te werk"

Reacties

Peter, 10-12-2015 17:41 #3
In Rome bijna gerold had een tas op mn rug en 3 jonge meiden kwamen naast mij staan ze begonnen engels te lullen en had al snel door wat er aan de hand was ze droegen weinig kleding om denk ik toeristen af te leiden een man achter mij zag het gebeuren en waarschuwde mij en ja hoor ze zat al met dr hand in mn tas ik snel omdraaien en ze alle 3 uit de metro gezet net voordat de deuren dicht gingen

Jim, 29-07-2012 15:40 #2
Op Tomorrowland 2012 werd ik aangesproken door een jongen. Omdat hij echt klinkklare onzin tegen me uit stond te kramen had ik gelijk door dat er iets niet klopte, vervolgens merkte ik dat er een gekke beweging tegen me aan werd gemaakt. Veel mensen botsen tegen elkaar op bij festivals en dus valt dit niet heel erg op. Omdat ik overigens onder invloed (Een bepaald soort invloed waarbij je alles om je heen in je opneemt) was en sterk op de hoogte van technieken hoe mensen je rollen had ik het gelijk door. Ik greep naar mijn zak en ja hoor, er flitst een brede man, donker gekleed, snel weg bij mijn achterzak met een natte, zanderige theedoek. Vervolgens liep ik nijdig weg, terwijl ik de man die mij aansprak woedend aankeek. Hij bleef mij ook aankijken en schreeuwde of we 'OK' waren met elkaar. Dit waren 100% professionals en de kerel die me probeerde te rollen was echt in een oogwenk verdwenen. Overigens heb ik wel gezien dat de snelle brede, kleine man al een fixe buit bij zich droeg. Ik heb geknikt naar die andere kerel van een afstandje omdat ik er om durfde te wedden dat er meerdere mensen bij betrokken waren die misschien in de buurt waren en een oogje op me hielden mocht ik de situatie laten escaleren. Durf te wedden dat honderden mensen op Tomorrowland hun portemennee kwijt zijn geraakt, wat een teringlijers.

Steef, 01-05-2011 08:30 #1
Gisteren bijna gerold, "nieuwe nederlander" botst tegen mij aan terwijl ik met mijn Iphone aan het spelen was tijdens koninginnedag op een wat rustigere deel van de straat. Geen idee wat hij nog meer van plan was, maar ik zag hem in mijn ooghoeken en in een reflex doe ik mijn telefoon in mijn zak en houdt beide handen op mijn zakken (in mijn linkerzak portemonnaie en in mijn rechterzak mijn telefoon). Bovendien ging ik "stevig en breed" staan. De zakkeroller (en zijn 2 vrienden) hadden hier en daar wat opmerkingen en liepen door.

Achteraf gezien had ik beter politie even in kunnen schakelen om ze in de gaten te laten houden.

Infoteur: Realvision
Gepubliceerd: 09-04-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!