InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Top vakantiebestemmingen voor moslims

Top vakantiebestemmingen voor moslims

Top vakantiebestemmingen voor moslims Uit onderzoek van het Amerikaanse Dinar Standard is gebleken dat in 2025 waarschijnlijk één derde van de wereldbevolking uit moslims bestaat. Bovendien is er uitgerekend dat tegen die tijd een groot percentage hiervan over genoeg geld beschikt om op vakantie te gaan. Maar niet alle vakanties zijn geschikt voor moslims. Veel reizen die worden aangeboden zijn namelijk totaal niet halal voor deze grote groep mensen. Maar welke vakantiebestemmingen zijn er dan wel voor moslims?

Volop moslimreizigers

Het rapport van het Amerikaanse Dinar Standard rapporteerde dat moslims in 2011 maar liefst 102 biljoen euro uitgaven aan vakantiebestemmingen. Verder bleek uit het onderzoek dat in 2020 dit bedrag naar 156 biljoen euro zou stijgen. Hoogopgeleide, ‘global’ moslims gaan steeds meer deel uitmaken van onze samenleving. Deze grote groep zijn op zoek naar diensten en producten die hun behoeften als moslims respecteren. Er valt dus heel wat te verdienen in deze reisbranche.

Geschikt of ongeschikt?

Toch wordt deze grote groep nog vaak genegeerd. Kijken we bijvoorbeeld naar Europese landen, dan zien we hier weinig moslimbestemmingen tussen zitten. Een zonovergoten strandvakantie naar Lloret de Mar zit er voor de meeste moslims niet tussen. Ze moeten er niet aan denken om met hun hijab (bedekkende kleding) tussen halfnaakte mannen én vrouwen te liggen. Bovendien mag vaak alleen de man met de kinderen zwemmen, omdat het voor de vrouw gewoonweg niet mogelijk is haar hijab uit te trekken. Niet erg gezellig dus wanneer man en kinderen enkel van de vakantie kunnen genieten.

Maar de strandvakanties zijn nog niet het ergste. Ook stedentrips zijn veelal moeilijk toegankelijk voor moslims. De meeste hotels in Nederland, Duitsland of Luxemburg hebben bijvoorbeeld al geen gescheiden zwembaden of spafaciliteiten. Bovendien wordt er in bijna elk hotel alcohol gedronken en vinden we in iedere kamer meestal een Bijbel in plaats van de Koran. En laten we nog maar even zwijgen over de entertainment programma’s die totaal tegen de leefregels in gaat. Kortom, het is nog vrij moeilijk om voor moslims een leuke bestemming uit te zoeken.

Islamitische vakantiebestemmingen

In de afgelopen jaren gingen daarom de meeste moslimreizigers naar vakantiebestemmingen in islamitische landen, zoals Turkije, Egypte of Maleisië. In deze landen wordt er rekening gehouden met zowel moslims als niet-moslims. Er zijn hier in ieder geval genoeg hotels die islamitische voorschriften hanteren. Moslims kunnen in dit soort gebieden er van op aan dat er geen alcohol wordt geschonken en er wel degelijk geschieden faciliteiten zijn. Bovendien kunnen hun kinderen volop genieten van islamitische entertainment programma’s en kunnen de ouders even heerlijk tot rust komen.

Maleisië

Het meest favoriete land onder moslimreizigers is toch wel Maleisië. Dit is gebleken uit een enquête die is gehouden onder islamieten in maar liefst 50 landen. Het Aziatische land scoorde een 8,3 op een schaal van 1 tot 10 en is hiermee het beste vakantieland voor moslims. De voornaamste reden hiervoor was dat het in Maleisië mogelijk is altijd en overal te kunnen bidden. Geen luchthaven of winkelcentrum heeft een bidruimte overgeslagen.

Bovendien zijn er in Kuala Lumpur veel luxe vakantieresorts te vinden die onder meer beschikken over diverse bidruimtes, halal restaurants en privé zwembaden. Ook staat het land bekend om zijn aangename ramadanaanbiedingen om tijdens deze periode even er tussen uit te gaan.

Vakantie voor iedereen

Na Maleisië, scoorde Egypte een 6,7 en kwam hiermee op de tweede plaats. Turkije en de Verenigde Arabische Emiraten (V.A.E.) behaalden een sobere derde plek met een 6,6. Singapore en Saoedi-Arabië haalden maar net een magere voldoende. De meest moslimvriendelijke vliegvelden zijn Suvarnabhumi Airport in Thailand en Kuala Lumpur International Airport in Maleisië.

Toch zien we de laatste jaren een behoorlijke shift tussen de eerdere vakantiebestemmingen en die van nu. Veel moslims zoeken het tegenwoordig verder van huis, dit komt door het feit dat er steeds meer halal vakantiebestemmingen komen. Een voorbeeld van zo’n land is Australië. Dit neemt grote stappen naar steeds meer halal hotels- en restaurants. Maar ook Italië ziet kansen in moslimtoerisme. islamieten staan er namelijk bekend om met grote gezinnen te reizen. Bovendien blijven ze meestal langer dan de meeste andere toeristen waardoor ze tegelijkertijd meer geld uitgeven. Kortom, Italië en Australië zien een gat in de markt en kunnen deze groep dus niet langer blijven negeren.
© 2015 - 2019 Saidasilvia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Halal hypotheekHalal hypotheekHalal is een islamitische uitdrukking hetgeen inhoudt wat voor moslims is toegestaan. Onder meer voor voedsel en geldzak…
Is koosjer hetzelfde als halalVaak wordt er gedacht dat koosjer en halal voedsel hetzelfde zijn en tegenwoordig hoor je soms zelfs dat mensen de twee…
Halal shampoo, douchegel en bodylotion ook voor veganistenSahfee Halal Care uit Lelystad heeft de eerste shampoos en douchegeld van de wereld ontwikkeld die een officieel halal k…
Het verschil tussen Halal en HaramMoslims hebben te maken met dingen die ze wel mogen en mogen eten en drinken en zaken die niet zijn toegestaan. Halal (i…
nieuws uitgelichtRitueel slachten: wat is ritueel slachten?In juni 2011 werd in Nederland besloten door de Tweede Kamer dat onverdoofd ritueel slachten zou moeten eindigen. Joden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Foto: Pixabay
  • BBC News (2012). The rise of the affluent Muslim traveller. Geraadpleegd op dinsdag 21 juli 2015, van http://www.bbc.com/news/magazine-19295861
  • Reisgraag (2013). Maleisië meest moslim-vriendelijke vakantieland. Geraadpleegd op dinsdag 21 juli 2015, van https://www.reisgraag.nl/vakantie-maleisie/nieuws/maleisie-meest-moslim-vriendelijke-vakantieland/
  • Wereldburgers (2012). Reisbranche zet in op ‘halal reizen. Geraadpleegd op dinsdag 21 juli 2015, van http://www.wereldburgers.tv/2012/08/22/reisbranche-zet-in-op-halal-reizen/
  • One World (2012). De toekomst is halal. Geraadpleegd op dinsdag 21 juli 2015, van http://www.oneworld.nl/de-toekomst-halal

Reageer op het artikel "Top vakantiebestemmingen voor moslims"

Infoteur: Saidasilvia
Gepubliceerd: 21-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!