Vliegtuigongelukken en rampen in 2001

Vliegtuigongelukken en rampen in 2001 Vliegen is een prachtige manier van reizen. Je kunt je in een relatieve korte reistijd naar de andere kant van de wereld verplaatsen. En relatief veilig. Toch zijn ongelukken en soms vliegrampen niet altijd te voorkomen. In 2001 gebeurden er verschillende vliegtuigongelukken met vele slachtoffers. Het was het jaar van de terroristische aanslagen, van de Twin Towers en de vliegtuigen die op het Pentagon en in Pennsylvania neerstortten. Die ongelukken tartten elk voorstellingsvermogen en veranderden de wereld, die op een gruwlijke manier met de neus op het terrorisme werd gedrukt.

Vliegtuigongelukken in het jaar 2001

Het jaar 2001 is het jaar dat de wereld veranderde. Al-Quaeda pleegde enkele terroristische aanslagen op Amerikaanse bodem met heel veel slachtoffers tot gevolg. Het is zo’n gebeurtenis waarvan je je hele leven zult weten waar je was op dat moment. Waar je was toen je hoorde dat er vliegtuigen in de Twin Towers in New York vlogen.

Er vond in dit jaar nog een kaping plaats, waarbij een stewardess de dood vond en er werden vliegtuigen door rebellen uit de lucht geschoten. Ook crashte een toestel nadat het te zwaar was beladen met wapens. In 2001 hebben terroristen hun stempel op de vliegtuigongelukken gezet, door toestellen al dan niet moedwillig naar beneden te halen.

Bremerhaven

26 december 2001

Op woensdag 26 december 2001 verongelukte de Pilatus Britten-Norman BN-2B-26 Islander van BAL Bremerhaven Airline op de vertrekhaven van Bremerhaven. De piloot en zeven van de acht passagiers vonden de dood bij het ongeluk. Het toestel vertrok van Bremerhaven Airport voor een binnenlandse vlucht naar Wangerooge Airport op het Duittse Waddeneiland.

Het vertrek werd vanwege een sneeuwbui met meer dan een half uur uitgesteld. De piloot bereidde het toestel vervolgens voor vertrek voor en veegde het cockpitraampje en de voorkanten van de vleugels met zijn handen vrij van sneeuw. Het vliegtuig klom langzaam en zette koers over de rivier de Weser. Het verloor daarna hoogte en stortte neer in het water.

Colombia

16 december 2001

Op zondag 16 december 2001 crashte een Laat L-410UVP-E van Heliandes in de buurt van San Antonio de Prado in Colombia. De twee bemanningsleden en zestien passagiers verloren het leven. Het toestel vertrok van Olaya Airport Medellín-Enrique Herrera voor een binnenlandse vlucht naar Quibdó-El Carano Airport in Colombia. Het weer was slecht met zware regenval en harde wind. Een paar minuten na het opstijgen vloog het vliegtuig op een hoogte van 2815 meter in de zijkant van Cerro El Silencio.

Kongo

14 december 2001

Op vrijdag 14 december 2001 verongelukte de Laat L-410A van Eagle Air bij Geti in Kongo. Alle inzittenden, vier bemanningsleden en vier passagiers, kwamen om. De Let vertrok Bunia voor een vlucht terug naar Entebbe met een tussenstop bij Beni. Het vliegtuig stortte neer op 40 km ten oosten van Bunia; het werd neergeschoten door rebellen van Allied Democratic Forces.

Costa Rica

28 november 2001

Op woensdag 28 november 2001 crashte een Cessna 208B Grand Caravan van Servicios Aéreos Nacionales op 13 km ten noordwesten van Quepos in Costa Rica. De twee bemanningsleden kwamen om en een van de zes passagiers stierf. De Cessna vertrok van San José-Tobias Bolanos International Airport voor een binnenlandse vlucht naar Quepos Airport in Costa Rica. Het toestel was afgeweken van zijn route en crashte vier minuten voordat het had moeten aankomen.

Berlijn

24 november 2001

Op zaterdag 24 november 2001 verongelukte de Avro RJ.100 van Crossair. Het totaal aantal slachtoffers was 24; drie van de vijf bemanningsleden en 21 van de 28 passagiers kwamen om. Het vliegtuig vertrok van luchthaven Berlin-Tegel in Duitsland voor een vlucht naar Zürich-Kloten Airport in Zwitserland. Het toestel daalde te snel en raakte bomen, waarop het neerstortte.

Antonov

23 november 2001

Op vrijdag 23 november 2001 stortte een Antonov 28 van ELK Airways neer. De drie bemanningsleden overleefden de crash, twee van de veertien passagiers vonden de dood. Het toestel vertrok van Tallinn-Ülemiste Airport voor een binnenlandse vlucht naar Kärdla Airport in Estland. Bij de benadering van de landingsbaan raakte het vliegtuig bomen en stortte neer.

Kalyazin

19 november 2001

Op maandag 19 november 2001 stortte een 18V van IRS Aero neer op 25 km ten zuidoosten van Kalyazin in Rusland. Alle inzittenden, negen bemanningsleden en achttien passagiers, kwamen om. Het toestel vertrok van Khatanga voor een binnenlandse vlucht naar Moskva-Domodedovo Airport in Rusland. Het vliegtuig crashte na een steile afdaling door een storing in de systemen van de automatische piloot. Het bleek dat er slecht onderhoud aan het toestel was gepleegd.

New York

12 november 2001

Op maandag 12 november 2001 stortte een Airbus A300B4-605R van American Airlines neer bij Belle Harbor New York.
Alle inzittenden, negen bemanningsleden en 251 passagiers, kwamen om. Het toestel vertrok van New York-John F. Kennedy International Airport voor een vlucht naar Santo Domingo-Las Américas José Francisco Peña Gómez Int'l Airport in de Dominicaanse Republiek.

Tijdens het klimmen na de start hoorde de bemanning een piepend en ratelend geluid. Daarna volgden geluiden van een breuk, een dreun en een luide knal. De gehele verticale staartvin was afgebroken en de Airbus begon aan een ongecontroleerde afdaling vanaf een hoogte van ongeveer 2500 meter. Tijdens deze afdaling braken beide motoren af, ze vielen op een afstand van 100 meter van elkaar in de buurt van het Newport Avenue/ Beach 129ste Straat kruispunt neer. Het vliegtuig stortte neer in een Queens woonwijk. Daar vielen vijf slachtoffers.

Middellandse Zee

10 oktober 2001

Op woensdag 10 oktober 2001 stortte een Swearingen SA226-AT Merlin IVA van Flightline op 18,5 km ten noordwesten van de Columbretes Eilanden in de Middellandse Zee. Alle inzittenden, twee bemanningsleden en acht passagiers, kwamen om.
Het toestel vertrok van de luchthaven van Barcelona in Spanje voor een vlucht naar Oran-Es Senia Airport in Algerije. Het toestel verloor waarschijnlijk stroom vanwege een blikseminslag. De bemanning verloor de controle over het toestel en het vliegtuig crashte in de zee.

Cessna

10 oktober 2001

Op woensdag 10 oktober 2001 verongelukte een Cessna 208 van Penair - Peninsula Airways. Alle inzittenden, de piloot en negen passagiers, verloren het leven. Het toestel vertrok van Dillingham Municipal Airport en wilde een binnenlandse vlucht maken naar Zalm Airport Koning in Amerika.

Het was de eerste winterse dag van het seizoen en de temperatuur lag een graad of 4 onder nul. Grondpersoneel ontdooide de Cessna met een verwarmd mengsel van glycol en water. Het toestel vertrok en klom tot ongeveer 200 m toen het plotseling een scherpe hoek naar links maakte. De neus ging omlaad en het toestel stortte neer. Waarschijnlijk was er toch nog ijsafzetting op de vleugels die niet was opgemerkt bij de inspectie.

Gloednieuwe Cessna

8 oktober 2001

Op maandag 8 oktober 2001 crashte een McDonnell Douglas MD-87 van Scandinavian Airlines System. Alle inzittenden, zes bemanningsleden en 104 passagiers, kwamen om. Het toestel vertrok van Milaan-Linate in Italië voor een vlucht naar København-Kastrup Airport in Denemarken.

Een gloednieuwe Cessna vertrok van een mistig Milaan. De Cessna begon te taxiën en maakte zich klaar voor de start, tegelijk met de McDonnel Douglas. Er volgde een botsing terwijl het grote toestel al los was van de grond. Het vloog nog twaalf seconden maar kon geen snelheid genoeg winnen: het toestel was bij de botsing beschadigd geraakt en crashte vlakbij de startbaan.

Tupolev

4 oktober 2001

Op donderdag 4 oktober 2001 stortte een Tupolev 154M van Sibir Airlines neer in de Zwarte Zee. Alle inzittenden, twaalf bemanningsleden en 66 passagiers, vonden de dood. Het toestel vertrok van Gurion International Airport Tel Aviv-Ben in Israël voor een vlucht naar Novosibirsk-Tolmachevo Airport in Rusland. Srijdkrachten uit Oekraïne oefenden in de buurt van de kustplaats Theodosii in de regio Krim. Er werden raketten afgevuurd en een daarvan ontplofte op ongeveer vijftien meter boven het vliegtuig. Het vliegtuig raakte ernstig beschadigd, wat resulteerde in decompressie van de passagierscabine. Bovendien raakte het in brand. Na een ongecontroleerde afdaling, stortte het neer in de zee en zonk naar een diepte van 2000 m. Het voorval lijkt op dat van de MH17 in 2014.

Atlantic Airlines

18 september 2001

Op dinsdag 18 september 2001 verongelukte een Laat L-410UVP-E van Atlantic Airlines.
Er waren acht slachtoffers te betreuren, een bemanningslid en zeven passagiers. De Laat vertrok van Guatemala Stad-La Aurora Airport in Guatemala voor een vlucht naar San Pedro Sula-Villeda Morales Airport in Honduras. Tijdens het stijgen kwam het toestel tot stilstand en stortte neer. Het bleek dat de verdeling van de passagiers in de cabine niet goed was waardoor het toestel uit evenwicht raakte.

Fokker 100

15 september 2001

Op zaterdag 15 september 2001 kreeg een Fokker 100 van TAM Linhas Aéreas in de buurt van Belo Horizonte in Brazilië malheur.
De zes bemanningsleden overleefden, net als 81 van 82 passagiers. De Fokker vertrok van Recife-Guararapes International Airport voor een binnenlandse vlucht naar São Paulo in Brazilië. Het kreeg onderweg een motorstoring en fragmenten van de motor verbrijzelden de cabineramen. Een passagier werd deels het toestel uitgezogen, vastgehouden door een medepassagier, totdat het vliegtuig landde. De passagier overleefde het niet.

Laat

12 september 2001

Op woensdag 12 september 2001 crashte een Laat L-410UVP-E van Aero Ferinco.
Alle inzittenden, twee bemanningsleden en zeventien passagiers, kwamen om. Het toestel vertrok van Chichén Itzá Airport voor een binnenlandse vlucht naar Cozumel Airport in Mexico. Het vliegtuig klom toen het begon te draaien. De bemanning had de controle verloren en het toestel stortte net na het opstijgen neer. De rechtermotor zou zijn uitgevallen.

Pentagon

11 september 2011

American Airlines vlucht 77
Op dinsdag 11 september 2001 boorde de Boeing 757-223 van American Airlines zich in het Pentagon. Alle inzittenden, zes bemanningsleden en 58 passagiers, kwamen om. Op de grond verloren 125 mensen hun leven. De Boeing was vertrokken van Washington-Dulles International Airport voor een binnenlandse vlucht naar de internationale luchthaven van Los Angeles in Amerika.

Vlucht 77 vertrok van Washington-Dulles om 08:10 uur. Het vliegtuig werd gekaapt door vijf terroristen. De kapers namen de controle over, schakelden de transponder uit en veranderden koers naar Washington. De Boeing scheerde over het Witte Huis en boorde zich in het gebouw van het Amerikaanse ministerie van Defensie, het Pentagon. Er volgde een explosie en het gebouw vloog in brand.

Pennsylvania

United Airlines vlucht 93
Op dinsdag 11 september 2001 stortte de Boeing 757-222 van United Airlines neer in Pennsylvania. Alle inzittenden, zeven bemanningsleden en 44 passagiers, vonden de dood. Het toestel was om 08:47 uur vertrokken van Newark International Airport voor een binnenlandse vlucht naar San Francisco International Airport in Amerika.

Het vliegtuig werd gekaapt door vier terroristen, die de controle over het toestel overnamen, de transponder uitschakelden en de koers verlegden naar waarschijnlijk Washington. Om 10:03 uur crashte het vliegtuig in een veld in de buurt van Somerset. Het vermoeden is dat de kapers het toestel in Air Force One, Camp David of misschien Washington wilden boren. Het vliegtuig stortte neer nadat passagiers de aanval op de kapers inzetten.

Ramp: Twin Towers

United Airlines vlucht 175
Op dinsdag 11 september 2001 vloog de Boeing 767-222 van United Airlines in de zuidelijke toren van de Twin Towers van het WTC complex. De negen bemanningsleden en 56 passagiers kwamen om. Op de grond vielen nog eens 900 slachtoffers. De Boeing was vertrokken van Boston Logan International Airport voor een binnenlandse vlucht naar de internationale luchthaven van Los Angeles in Amerika.

De United Airlines vlucht 175 vertrok van Boston-Logan voor Los Angeles om 08:14 uur. Het vliegtuig werd gekaapt door vijf terroristen op zelfmoordmissie. De kapers overmeesterden de bemanning, schakelden de transponder uit en veranderden de koers naar New York. Om 09:03 uur vloog het vliegtuig in de zuidoost kant van de zuidelijke toren van het WTC-complex. Het toestel crashte en explodeerde in de 78ste tot de 84e verdieping.

De enorme brand verzwakte de structuur van de toren en deze stortte om 09:59 uur in. Het grootste deel van het kantoorpersoneel onder de 78ste verdieping kon worden geëvacueerd voordat de toren instortte. Zeventien minuten voordat vlucht 175 zich in de zuidelijke toren boorde, was de WTC noord toren getroffen door een Boeing.

Een precieze verdeling van het aantal slachtoffers in noord- of zuidtoren is niet te maken. Naar schatting verloren 1600 mensen in de noordtoren hun leven en 900 in de zuidtoren. Ook vele brandweerlieden en politiemensen werden slachtoffer.

American Airlines vlucht 11
Op dinsdag 11 september 2001 boorde de Boeing 767-223ER van American Airlines zich in een van de Twin Towers in New York. De bemanningsleden (11) en passagiers (81) kwamen allemaal om. Op de grond vielen nog eens 1600 slachtoffers. Het toestel vertrok van Boston Logan International Airport voor een binnenlandse vlucht naar de internationale luchthaven van Los Angeles in Amerika.

Tijdens een gecoördineerde terreuraanslag kaapten negentien mannen vier straalvliegtuigen op de ochtend van 11 september. De kapers waren op zelfmoordmissie en hadden als opdracht met de toestellen in te vliegen op specifieke doelen. American Airlines vlucht 11 vertrok van Boston-Logan naar Los Angeles om 7:59 uur. Dit vliegtuig werd gekaapt door vijf terroristen. De kapers namen de controle over, schakelden de transponder uit en wijzigden de koers naar New York. Om 08:46 vloog het toestel in de WTC noord toren en explodeerde in de 93e tot 98e verdieping. Er volgde een enorme brand die de constructie van de toren verzwakte. De toren stortte om 10:28 uur in. Het grootste deel van het kantoorpersoneel onder de 93e verdieping was in staat om de toren voor de ineenstorting te verlaten. Zeventien minuten nadat vlucht 11 crashte in de noord toren, werd de zuidelijke toren van de Twin Towers getroffen door een United Airlines Boeing 767.

9/11

In de World Trade Center gebouwen werden in totaal 2606 mensen gedood, waaronder ongeveer 292 op de grond. Er wordt geschat dat er ongeveer 1600 mensen werden gedood in de noord toren en ongeveer 900 in de zuidelijke toren. De terroristische beweging Al-Quaeda eiste de verantwoordelijkheid op. Nine-eleven (9/11) is sinds die terroristische daden een begrip geworden.

Films

Er zijn over de kapingen en aanslagen verschillende documentaires en films gemaakt, waaronder:
  • 11'09''01 in 2002
  • United 93 in 2006
  • World Trade Center in 2006


Boeing

5 september 2001

Op woensdag 5 september 2001 verongelukte een Boeing 777-236ER van British. De 26 inzittenden overleefden de crash, op de grond viel één slachtoffer. De Boeing vertrok van Londen-Gatwick Airport in Engeland voor een vlucht naar Denver International Airport in Amerika. Na de landing begon het ontschepen van de passagiers. Met het bijtanken van het toestel ging het mis. Er nevelde brandstof over de baan en dat vatte vlam. De brandweerwagens waren binnen twee minuten paraat en blusten de brand. De medewerker die de brandstof tankte overleed aan zijn verwondingen.

Melilla Airport

29 augustus 2001

Op woensdag 29 augustus 2001 verongelukte een CASA CN-235-200 Binter Mediterráneo. Bij het ongeluk kwam een van de drie bemanningsleden om en verloren drie van de 44 passagiers het leven. Het toestel wilde vertrekken van Melilla Airport voor een binnenlandse vlucht naar Málaga in Spanje. Bij aankomst boven Málaga werd brand in een motor geconstateerd. De piloot schakelde beide motoren uit, het toestel daalde en botste op de baan. Het gleed 220 meter, raakte vijf lichtmasten en belandde op de snelweg. De achterdeur van het toestel wilde eerste niet open zodat passagiers tien minuten lang gevangen zaten in het gecrashte toestel.

Bukavu

23 augustus 2001

Op donderdag 23 augustus 2001 crashte de Antonov 28 van Victoria Air bij Mugogo in Kongo. De beide bemanningsleden kwamen om en twee van de negen passagiers vonden de dood. Het toestel vertrok van Kama, Kongo voor een binnenlandse vlucht naar Kampene Airport in Congo. Het vliegtuig maakte een tussenstop in Kama. Acht minuten na het opstijgen van Kama viel een van de motoren uit. De bemanning, bestaande uit twee Russische piloten, week uit naar Bukavu, maar het vliegtuig crashte. Volgens overlevenden van crash was het toestel overladen met ondermeer wapens en munitie.

Venezuela

12 juli 2001

Op donderdag 12 juli 2001 crashte de PZL-Mielec M28 van Overtec. Alle inzittenden, twee bemanningsleden en elf passagiers, vonden de dood. Het toestel vertrok van Cabello luchthaven van Puerto voor een binnenlandse vlucht naar Caracas in Venezuela. Het vliegtuig stortte neer bij het opstijgen, de bemanning had de macht over het toestel verloren.

Burdakovka

4 juli 2001

Op woensdag 4 juli 2001 verongelukte de Tupolev 154M van Vladivostokavia in de buurt van Burdakovka in Rusland. Alle inzittenden, negen bemanningsleden en 136 passagiers, vonden de dood. De Tupolev vertrok van Ekaterinburg-Koltsovo Airport voor een binnenlandse vlucht naar Irkutsk Airport in Rusland. Bij de ingezette landing had het een te grote snelheid en raakte in een spin die 22 seconden duurde. Het toestel klapte neer op haar buik, brak en vloog in brand.

Manunggal Air

15 juni 2001

Op vrijdag 15 juni 2001 crashte Transall C-160NG van Manunggal Air. De twee bemanningsleden overleefden de crash, van de veertien passagiers overleefden er dertien. Het toestel wilde vertrekken van Jayapura-Sentani Airport voor een binnenlandse vlucht naar Wamena Airport in Indonesië. Motorpech dwong het Transall vliegtuig om terug te keren naar Sentani. Het vliegtuig gleed van de baan en sloeg tegen een hek.

Teheran

17 mei 2001

Op donderdag 17 mei 2001 stortte een Yakovlev 40 van Faraz Qeshm Airlines neer waarbij alle inzittenden, vijf bemanningsleden en 25 passagiers, omkwamen.

Het toestel vertrok van Teheran Mehrabad Airport voor een binnenlandse vlucht naar Gorgan Airport in Iran. De Yak-40 vertrok van Teheran voor een vlucht naar Gorgan waar een nieuwe luchthaven zou worden geopend. Ondermeer de Iraanse minister van Transport Rahman Dadman, twee staatssecretarissen, en zeven leden van het parlement waren aan boord. Slecht weer op Gorgan dwong de bemanning uit te wijken naar Sari. Het toestel werd later gevonden in een bosrijke omgeving in het Alborz gebergte. Het was neergestort.

Argentinië

28 april 2001

Op zaterdag 28 april 2001 crashte een Cessna 208B Grand Caravan van Les Grands Jorasses op 12 km van Roque Pérez in Argentinië. Alle inzittenden, twee bemanningsleden en acht passagiers, kwamen om. De Cessna vertrok van San Fernando Airport voor een binnenlandse vlucht naar Trelew Airport in Argentinië. In het vliegtuig zat ondermeer de hoofdredacteur van de krant La Nación. De Cessna had last van ijsvorming op de vleugels en dat werd de inzittenden fataal. Het toestel verloor hoogte, stortte spiraalsgewijs naar beneden en crashte in ruig boerenland.

Gulfstream

29 maart 2001

Op donderdag 29 maart 2001 crashte de Gulfstream Aerospace G-1159 Gulfstream III van Avjet Corp. Alle inzittenden, drie bemanning en vijftien passagiers, vonden de dood. Het toestel vertrok van Los Angeles International Airport voor een binnenlandse vlucht naar Aspen Airport in Amerika. Bij de landing raakte het toestel een heuvel, stortte neer, brak en vloog in brand. De bemanning had te weinig zicht op het heuvelachtige terrein in de duisternis en bij slecht weer.

Canada

24 maart 2001

Op zaterdag 24 maart 2001 verongelukte de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter 300 van Air Caraïbes. Alle inzittenden, twee bemanningsleden en zeventien passagiers, kwamen om.

Het toestel vertrok van Sint Maarten-Juliana Airport naar Saint-Barthélémy Airport in Guadeloupe. Het vliegtuig was onderweg van een korte vlucht tussen Sint Maarten en Saint-Barthélémy. Bij nadering van Saint-Barthélémy maakte het toestel een scherpe bocht naar links, waarbij het een huis raakte en in brand vloog. Op de grond werd een man gedood en raakte een vrouw gewond.
Saint-Barthélémy staat bekend als moeilijk aan te vliegen vliegveld. Na het overvliegen van de Col de la Tourmente moet snel een steile afdaling worden gemaakt om te landen op de baan die eindigt aan zee.

Angola

17 maart 2001

Op zaterdag 17 maart 2001 crashte een Beechcraft 1900C-1 van SAL Express - Sociedade de Aviação Ligeira. Twee bemanningsleden en veertien van de vijftien passagiers kwamen om. Het toestel vertrok van Luanda-4 de Fevereiro Airport voor een binnenlandse vlucht naar Lubango Airport in Angola. Het toestel stortte tijdens hevige regenval in de bergen van Angola neer.

Kaping

15 maart 2001

Op donderdag 15 maart 2001 werd een Tupolev 154M van Vnukovo Airlines gekaapt. Een van de twaalf bemanningsleden en twee van de 162 passagiers kwamen om. De Tupolev vertrok van de internationale luchthaven van Istanbul-Ataturk in Turkije naar Moskou in Rusland. Drie Tsjetsjeense kapers namen de controle over. Zij vlogen vervolgens naar Medina in Saoedi-Arabië.

Onderhandelaars wisten de volgende dag 47 gijzelaars vrij te krijgen, voornamelijk vrouwen en kinderen. De stewardess werd tijdens de eerste minuten van de kaping gedood. Yulia Fomina (27) gooide de deur open in een poging de passagiers te laten ontsnappen. Het werd haar dood. Later die dag besloten de autoriteiten om het vliegtuig te bestormen, nadat de kapers hadden gedreigd het toestel op te blazen. Ze eisten ook dat het vliegtuig werd bijgetankt voor een vermoedelijke vlucht naar Afghanistan.

Het vliegtuig werd later omgedoopt tot ‘Yulia Fomina’ naar de stewardess die door de werd kapers gedood. Ook werd er een straat in Moskou naar haar vernoemend en kreeg haar familie een nieuw vierkamer appartement aangeboden.

Nomad

10 februari 2001

Op zaterdag 10 februari 2001 crashte een GAF Nomad N.24A van Gum Air waarbij alle inzittenden, een piloot en negen passagiers, omkwamen. Het toestel vertrok van de internationale luchthaven van Paramaribo-Zanderij voor een binnenlandse vlucht naar
Jacobkondre in Suriname. De Nomad verloor radiocontact en naderde de airstrip van Jakobcondre te laag en stortte neer op een berg.

Beaver Island

8 februari 2001

Op donderdag 8 februari 2001 crashte een Swearingen SA227-AT Merlin IVC van Northern Illinois Flight Center. De beide bemanningsleden kwamen om, de vier passagiers overleefden de crash. Het toestel vertrok van Chicago-Midway Airport, IL voor een binnenlandse vlucht naar Beaver Island Airport in Amerika. Bij nadering van de luchthaven van Beaver Islands vloog de crew te laag waarop het toestel bomen raakte.

Beechcraft

27 januari 2001

Op zaterdag 27 januari 2001 stortte een Beechcraft 200 Super King Air van Jet Express neer in glooiende terrein de buurt van Strasburg in Amerika, waarbij alle inzittenden, twee bemanningsleden en acht passagiers, omkwamen. De Beechcraft vertrok van Broomfield-Jeffco Airport voor een binnenlandse vlucht naar Stillwater Regional Airport in Amerika.

De Beechcraft was een van de drie vliegtuigen die leden van de Oklahoma State University basketbalteam vervoerde. Ze waren na een wedstrijd aan de Universiteit van Colorado in Boulder op weg naar huis; ze hadden verloren van de Colorado Buffaloes. De piloot raakte gedesoriënteerd in een sneeuwstorm. Het toestel stortte neer en vloog in brand. Oklahoma State heeft een gedenkteken opgericht met de tekst: "Remember the Ten."

Douglas

25 januari 2001

Op donderdag 25 januari 2001 crashte de Douglas C-47A-65-DL van Rutaca. Alle inzittenden, vier bemanningsleden en twintig passagiers vonden de dood. Het toestel vetrok van Ciudad Bolívar Airport voor een binnenlandse vlucht naar Porlamar Airport in Venezuela. De DC-3 vloog toeristen terug uit Canaima naar Porlamar en maakte een tankstop in Ciudad Bolívar. Kort na het opstijgen waren er motorproblemen waardoor de piloot moest omkeren naar Ciudad Bolívar. Hij verloor tijdens die manoeuvre de controle over het toestel, het vliegtuig raakte een grote boom en vloog in brand.

Lees verder

© 2015 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Belangrijkste aanslagen van Al-QaedaBelangrijkste aanslagen van Al-QaedaOp 1 mei 2011 werd bekend gemaakt door Obama, dat Osama Bin Laden, de grote Meesterbrein achter de aanslagen van 11 sept…
Wolkenkrabbers in de VSDe Verenigde Staten zijn jarenlang het land geweest waar je de hoogste gebouwen ter wereld kon vinden. Het Empire State…
One World Trade Center - New York CityOne World Trade Center - New York CityHet One World Trace Center is het nieuwe centrale gebouw van het World Trade Center. Na de aanslagen van 11 september 20…
The Sphere: voor en na de aanslagen van 11 september 2001The Sphere is een grote bronzen sculptuur in de vorm van een bal op een voetstuk van zwart graniet gemaakt in 1971 door…

De Rijn van begin tot eindDe Rijn van begin tot eindRivieren zijn, net zoals wegen, belangrijke handelswegen. Nederland telt drie grote rivieren: de Maas, de Waal en de Rij…
Goedkoop reizen: transport, accomodatie, eten en drinkenGoedkoop reizen: transport, accomodatie, eten en drinkenDe manier waarop mensen reizen, zegt veel over hoe ze naar het leven kijken. Heel wat mensen houden ervan om rust op te…
Bronnen en referenties
  • http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20010104-0 Geraadpleegd op 6 april 2001
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Oklahoma_State_Cowboys_basketball_team_plane_crash geraadpleegd op 6 april 2001
  • http://english.pravda.ru/news/russia/19-03-2001/39849-0/ geraadpleegd op 6 april 2001
  • http://www.pprune.org/cabin-crew/30665-fa-yulia-fomina-killed-hijacking.html geraadpleegd op 6 april 2001
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Center_(film) geraadpleegd op 6 april 2001
  • http://www.moviemeter.nl/film/34563 geraadpleegd op 6 april 2001
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 01-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.